Przejdź do treści

udostępnij:

W I fazie PPK większość instytucji osiągnęło niższy udział w rynku niż zakładało - IGTE, IZFiA

Większość, bo 80 proc. badanych instytucji odpowiedzialnych za prowadzenie Pracowniczych Planów Kapitałowych osiągnęło w I fazie wdrażania programu niższy udział w rynku w stosunku do swojego celu strategicznego - wynika z raportu "Wdrożenie PPK", sporządzonego przez IGTE i IZFiA, do którego dotarł PAP Biznes. Instytucje oceniły, że poziom partycypacji mógłby być wyższy, gdyby większa była kampania informacyjna ze strony rządu i gdyby zaproponowano większe ulgi podatkowe.

"Przed rozpoczęciem konkurowania o PPK instytucje finansowe ustaliły swój docelowy udział w tym rynku. Zdecydowana większość z nich podczas I fazy wdrożenia PPK uzyskała niższy udział w rynku w stosunku do celu strategicznego (80 proc. badanych). Aż 60 proc. firm osiągnęło rezultat znacząco poniżej celu, 20 proc. wskazało, że osiągnięty wynik jest niższy od celu. Tylko 20 proc. zadeklarowało osiągniecie planowanego udziału w rynku" - podano w raporcie "Wdrożenie PPK".

Raport sporządzono na podstawie badania instytucji finansowych, prowadzących pracownicze plany kapitałowe. Badanie zostało przeprowadzone przez Izbę Gospodarczą Towarzystw Emerytalnych i Izbę Zarządzających Funduszami i Aktywami metodą CAWI w dniach od 6 lutego do 4 marca 2020 roku na próbie 15 instytucji finansowych, TFI i PTE, członków tych izb.

Na pytanie: "czy możliwe było uzyskanie wyższego ogólnego poziomu partycypacji pracowników?", 20 proc. badanych wskazało, że "tak", a 46,7 proc., że "raczej tak".

"Uzyskany poziom partycypacji mógł być większy, przy czym same instytucje finansowe nie miały na nią większego wpływu. Lepsze wyniki uczestnictwa zapewniłoby większe zaangażowanie rządu i pracodawców w komunikację, większe ulgi podatkowe dla oszczędzających oraz dopracowanie legislacji. Przystępowanie do programu odbywało się jednak w warunkach braku zaufania pracowników do systemu emerytalnego i rynku kapitałowego, niskiej kulturze oszczędzania i inwestowania w Polsce. Badani nie spodziewają się, że nastawienie MŚP w II turze mogłoby sprzyjać wzrostowi poziomu uczestnictwa" - napisano.

Zdaniem badanych, wyższy poziom partycypacji w największym stopniu mógł zostać uzyskany dzięki dużej kampanii informacyjnej ze strony rządu (66,7 proc.), większemu zaangażowaniu pracodawców w promowanie PPK w swojej firmie (53,3 proc.), zwiększeniu ulg podatkowych dla uczestników PPK (53,3 proc.), oraz dzięki dopracowaniu legislacji i jasnym wytycznym dotyczącym stosowania jej przepisów (46,7 proc.).

Jednocześnie 93,3 proc. instytucji uważa, że nie miało dużego wpływu na uzyskany rezultat partycypacji u obsługiwanych przez nich pracodawców.

Wśród negatywnych czynników, warunkujących osiągnięty poziom partycypacji, wymieniono przede wszystkim: brak zaufania pracowników do systemu emerytalnego i rynku kapitałowego (100 proc.), zbyt małą kampanię informacyjną ze strony rządu (60 proc.) oraz brak kultury oszczędzania i inwestowania w Polsce (33,3 proc.). W mniejszym stopniu (po 20 proc.) wpływ miały niski poziom wiedzy i sprawności finansowej wśród pracowników, brak pozytywnego zaangażowania pracodawców w promowanie PPK w swojej firmie oraz zbyt niskie pensje.

"Badanie +Wdrożenie PPK+ klarownie pokazuje, że implementacja PPK w grupie największych firm wymagała od instytucji finansowych aktywności, zaangażowania i działań zdecydowanie przekraczających zakres ich obowiązków określonych w ustawie" - wskazano.

Zdaniem instytucji finansowych, zakres faktycznego wsparcia, udzielonego przez nie pracodawcom przy wdrożeniu PPK, był większy od obowiązków ustawowych (86,7 proc. badanych).

"Pracodawcy oczekiwali od instytucji finansowych przede wszystkim wsparcia merytorycznego, szkoleń i komunikacji dla pracowników oraz wsparcia technicznego, a o wyborze dostawcy decydował najczęściej zakres oferowanych usług. Jednocześnie warunki, w jakich przyszło działać instytucjom finansowym, tzn. krótki czas na na przygotowanie oferty, sprzedaż i wdrożenie oraz niewystarczająco jasne, precyzyjne i budzące wątpliwości przy praktycznym ich zastosowaniu przepisy nie ułatwiały im działania. Zapewne te czynniki miały wpływ na fakt, że zdecydowana większość instytucji finansowych nie osiągnęła założonego przez nie udziału w rynku" - podano.

Według 80 proc. instytucji finansowych, wdrożenie PPK u średnich pracodawców będzie stanowiło większe wyzwanie niż u dużych.

W raporcie wskazano także, że w ocenie instytucji finansowych regulacje prawne dotyczące PPK nie są jasne, precyzyjne i budziły wątpliwości przy praktycznym ich zastosowaniu (93,4 proc. badanych), a czas na przygotowanie oferty, sprzedaż i wdrożenie PPK był zbyt krótki (60 proc.). (PAP Biznes)

kk/ asa/

udostępnij: