Orange Polska miał w II kw. 728 mln zł EBITDAaL, 2 proc. powyżej konsensusu (opis)
Orange Polska wypracował w drugim kwartale 728 mln zł zysku EBITDA po uwzględnieniu kosztów leasingu (EBITDAaL), o 10 proc. więcej niż przed rokiem - podała spółka w raporcie. Analitycy ankietowani przez PAP Biznes prognozowali, że spółka osiągnie wynik na poziomie 713,7 mln zł.
Oczekiwania dziewięciu biur maklerskich ankietowanych przez PAP Biznes wobec zysku EBITDA po uwzględnieniu kosztów leasingu wahały się od 693 mln zł do 737 mln zł.
Spółka podtrzymała cel wzrostu EBITDAaL w 2020 roku.
"Zachowujemy jednak ostrożność co do oceny potencjalnych skutków gospodarczych kryzysu w drugiej połowie roku, zwłaszcza w segmencie biznesowym. Ze względu na tę niepewność, będziemy nadal monitorować sytuację i na bieżąco oceniać wpływ pandemii COVID-19 na nasze wyniki" - powiedział, cytowany w komunikacie, członek zarządu ds. finansowych, Jacek Kunicki.
Wynik EBITDAaL grupy (oraz konsensus) nie uwzględniają wpływów ze sprzedaży aktywów, które w drugim kwartale wyniosły 5 mln zł.
Spółka podała, że wzrost wskaźnika EBITDAaL w porównaniu z ubiegłym rokiem to efekt odporności podstawowych usług telekomunikacyjnych na skutki pandemii oraz znaczącego wpływu działań kompensujących skutki pandemii w połączeniu z dalszą optymalizacją kosztów (koszty pośrednie spadły o 13 proc. rok do roku).
Wynik netto Orange Polska w drugim kwartale był taki sam jak przed rokiem i wyniósł 52 mln zł - średnia oczekiwań analityków wskazywała na 54,4 mln zł zysku.
Jak podano w raporcie, ograniczenie systemu nagród jubileuszowych umożliwiło rozwiązanie rezerw z tytułu świadczeń pracowniczych w wysokości 64 mln zł - spółka informowała o tym zdarzeniu wcześniej, a jego wpływ był ujęty w konsensusie.
Przychody wyniosły 2,828 mld zł i były o 1,5 proc. wyższe od oczekiwań analityków ankietowanych przez PAP Biznes, których średnia wynosiła 2,786 mld zł (w przedziale 2,769-2,798 mld zł). Przychody wzrosły o 2,5 proc. rok do roku.
W prezentacji dla inwestorów Orange Polska zrezygnował z komunikowanego wcześniej celu wzrostu przychodów w całym bieżącym roku. W kwietniu spółka sygnalizowała, że planowany wzrost przychodów w 2020 roku jest "mało prawdopodobny", ze względu na skutki pandemii COVID-19.
Przychody z usług konwergentnych, komórkowych i stacjonarnego dostępu szerokopasmowego wzrosły w ujęciu rocznym o 2,3 proc.
"Przyczynił się do tego głównie dalszy wzrost ARPO z usług konwergentnych (o 3,4 proc. rok do roku) oraz odwrócenie trendu ARPO z usług wyłącznie stacjonarnego internetu (wzrost o 5,6 proc. rok do roku), będące efektem strategii 'więcej za więcej'" - napisano w raporcie.
"Z drugiej strony, nastąpiło pogorszenie trendu przychodów z usług wyłącznie komórkowych ze względu na spowodowany pandemią spadek przychodów z roamingu o około 50 proc." - dodano.
Przychody z usług IT i integracyjnych wzrosły o 46 proc. rok do roku, na co złożyły się: wzrost organiczny (o 22 proc. rok do roku) oraz konsolidacja wyników spółki BlueSoft (wpływ w wysokości 39 mln zł w drugim kwartale).
Organiczne przepływy pieniężne Orange Polska w drugim kwartale wyniosły 438 mln zł, o 355 mln zł więcej niż przed rokiem.
W raporcie podano, że wyjątkowo wysokie przepływy pieniężne były odzwierciedleniem wyników operacyjnych, niższych nakładów inwestycyjnych (które uległy spowolnieniu w celu zrównoważenia potencjalnego spadku przychodów ze sprzedaży nieruchomości) oraz przesunięcia na drugie półrocze płatności (łącznie ok. 120 mln zł) składek na ubezpieczenie społeczne na podstawie przepisów tarczy antykryzysowej.
Ekonomiczne nakłady inwestycyjne (pomniejszone o wpływy ze sprzedaży aktywów) sięgnęły 476 mln zł, o 4,2 proc. mniej niż rok wcześniej. W pierwszym półroczu nakłady wyniosły 819 mln zł, o 14 proc. mniej niż przed rokiem. Spółka podtrzymała cel 1,7-1,9 mld zł inwestycji w całym roku.
Zadłużenie netto grupy na koniec czerwca wynosiło 5,786 mld zł, czyli 2,1-krotność wyniku EBITDAaL.
Baza kart SIM Orange Polska w drugim kwartale zwiększyła się o 51 tys. netto - na koniec czerwca było to 15,487 mln kart. W minionym kwartale Orange Polska przybyło netto 162 tys. kart SIM w segmencie komórkowych usług abonamentowych. W segmencie usług pre-paid operator stracił netto 113 tys. kart SIM.
Średnie miesięczne przychody operatora z oferty (ARPO) usług komórkowych spadło o 0,2 zł do 19,3 zł. Był to trzeci kolejny kwartał spadku tego wskaźnika.
Na koniec czerwca operator świadczył 2,638 mln usług internetu szerokopasmowego, co oznacza kwartalny wzrost o 22 tys. usług. Spadek liczby usług w "miedzianej" technologii ADSL wyniósł 27 tys. Operator stracił ponadto 6 tys. klientów netto na szybszej sieci miedzianej VDSL. Kwartalne przyłączenia usług na sieci światłowodowej wyniosły 44 tys., utrzymując dynamikę z poprzednich okresów.
Średnie miesięczne przychody Orange Polska z oferty (ARPO) usług stacjonarnego internetu wzrosły w II kw. - czwarty kwartał z rzędu - o 1,3 zł do 58 zł.
Liczba klientów detalicznych usług pakietowych wzrosła o 23 tys. do 1,41 mln. Średnie miesięcznie przychody z usług pakietowych (ARPO) dla klientów indywidualnych wzrosły o 0,6 zł do 105,4 zł.
W tabeli poniżej przedstawiamy wyniki Orange Polska w drugim kwartale z konsensusem PAP Biznes i wynikami poprzednich okresów.
| 2Q2020 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD 2020 | rdr |
| Przychody | 2828,0 | 2785,6 | 1,5% | 2,5% | 0,9% | 5632,0 | 1,7% |
| EBITDAaL | 728,0 | 713,7 | 2,0% | 10,0% | 13,2% | 1401,0 | 8,0% |
| EBIT | 109,0 | 139,5 | -21,9% | -21,6% | 25,3% | 197,0 | -7,5% |
| zysk netto j.d. | 52,0 | 54,4 | -4,4% | 0,0% | -244,4% | 14,0 | -70,2% |
| marża EBITDA | 25,7% | 25,6% | 0,12 | 1,75 | 2,81 | 24,88% | 1,45 |
| marża EBIT | 3,9% | 5,0% | -1,15 | -1,18 | 0,75 | 3,50% | -0,35 |
| marża netto | 1,8% | 2,0% | -0,11 | -0,05 | 3,12 | 0,25% | -0,60 |
kuc/ asa/
