Trwa kampania crowdfundingowa na produkcję pełnometrażowego filmu fabularnego „Rój”
Trwa pierwsza w Polsce kampania crowdfundingu inwestycyjnego na produkcję pełnometrażowego filmu fabularnego. Spółka FILM RÓJ SA chce pozyskać 1,93 mln zł. Dzięki tej kwocie powstanie thriller pt. „RÓJ” w reżyserii Bartka Bali. W rolach głównych zobaczymy Romę Gąsiorowską i Eryka Lubosa. Inwestorzy społecznościowi obejmą aż 50-proc. udział w spółce, co jeszcze nie miało miejsca na polskim rynku. Ich akcje będą uprzywilejowane: jako pierwsi uzyskają środki z podziału majątku spółki po zamknięciu dystrybucji filmu.
Zapowiadany film „RÓJ” w reżyserii Bartka Bali to thriller fabularny, za którego produkcją stoi powołana w tym celu spółka Film RÓJ SA. Akcjonariuszami serii A są twórcy i aktorzy. Z kolei akcje serii B obejmą nowi inwestorzy społecznościowi, w ramach oferty promowanej na platformie Crowdway.pl. Pierwszy klaps na planie padnie jesienią tego roku. Zdjęcia będą realizowane do maja 2021, a premiera kinowa planowana jest na jesień przyszłego roku. Po zakończeniu procesu dystrybucji filmu i sprzedaży produkcji spółka wypłaci cały zysk akcjonariuszom, przy czym w pierwszej kolejności inwestorom akcji serii B.
– Nasz przepis na sukces „ROJU” opiera się na dobrze wyważonych proporcjach artystycznych i komercyjnych. To uniwersalna, aktualna i budząca emocje opowieść, przez którą poprowadzą widza znakomici aktorzy. Od strony biznesowej projekt oparliśmy o zoptymalizowany budżet i pomysł na współfinansowanie przez rozproszonych inwestorów, którzy staną się również ambasadorami film. Finansowanie crowdfundingowe produkcji filmowych jest już w Polsce znane, jednak po raz pierwszy społeczność nie tylko będzie wspierać powstanie pełnometrażowego filmu fabularnego, ale także będzie uczestniczyć w podziale zysków z jego dystrybucji – powiedział Łukasz Siódmok, prezes zarządu Film RÓJ SA.
Show-biznesowy model
Rok 2019 przyniósł rekord frekwencji w polskich kinach. Według danych GUS sprzedano 61,7 mln biletów, czyli o ponad 4 proc. więcej niż w roku poprzednim. Tuż po zagranicznych produkcjach, na 3. miejscu pod względem oglądalności znalazł się polski film „Miszmasz czyli Kogel Mogel 3”, piąte miejsce zajęła „Polityka” Patryka Vegi, a dziesiątkę zamyka „Boże Ciało”. Na komedię romantyczną „Całe szczęście” z Romą Gąsiorowską w roli głównej, wybrało się 484 745 osób. Jednocześnie, jak wynika z raportów PMR, od 3 lat trwa hossa dla serwisów subskrypcyjnych. W 2019 wartość rynku wyniosła ponad 1 miliard złotych.
W projekcji przychodów spółka Film RÓJ SA przyjęła bardzo ostrożne założenia co do wielkości widowni. Próg rentowności dla inwestorów crowdfundingowych zostanie osiągnięty już przy widowni wynoszącej 250 tysięcy. W 2019 roku taką oglądalność w kinach osiągnął film na 85. miejscu na liście filmów dystrybuowanych w Polsce (zarówno filmy polskie jak i zagraniczne).
– Przy osiągnięciu 500 tys. widzów zwrot z inwestycji powinien wynieść już 50 proc., a przy 1 milionie aż 150 proc. zainwestowanego kapitału. Co więcej, oferowane akcje serii B są uprzywilejowane, co oznacza, że aż do wysokości wniesionych wkładów jako pierwsi swój zwrot otrzymają crowdinwestorzy. W drugiej kolejności zyski pokryją wkład twórców, a następnie nadwyżka zostanie podzielona proporcjonalnie pomiędzy wszystkich akcjonariuszy spółki – wyjaśnił Paweł Komar, członek Rady Nadzorczej Film RÓJ SA.
Bezprecedensowa jest też wysokość udziału, jaki obejmą inwestorzy crowdfundingowi: to aż 50% akcji i tym samym udziałów w zysku spółki.
– W większości kampanii crowdfundingowych na polskim rynku kapitał obejmowany przez inwestorów rozproszonych nie przekraczał 20%, a mówimy tu o projekcie, który zamknie się w określonym czasie, a nie spółce rozwijającej się, bez określonego horyzontu czasowego – dodał Paweł Komar.
Kalkulacja przychodów i zwrotu z inwestycji z filmu “RÓJ” uwzględnia wyłącznie dystrybucję kinową w Polsce, przy czym spółka deklaruje także obecność na platformach VOD i dystrybucję zagraniczną. – Obecność na platformach VOD jest dla nas równie istotnym, jak sale kinowe kanałem dystrybucji filmu. Daje ona możliwość istotnego zwiększenia potencjalnego zysku oraz wyższą elastyczność strumienia przychodów przy stale rosnącej liczbie widzów w Polsce w tym kanale rozrywki. Choć emisja filmu planowana jest na jesień 2021 roku, dystrybucja przez VOD zwiększa bezpieczeństwo zwrotu z inwestycji nawet w warunkach przedłużenia lockdownu ponad okres, który moglibyśmy zakładać w najmniej sprzyjających scenariuszach COVID – zaznaczył Łukasz Siódmok, prezes zarządu Film RÓJ SA.
Crowdfundingowa koprodukcja
Przez ofertę akcji serii B producent filmu chce pozyskać od inwestorów społecznościowych kwotę 1,93 mln zł. Zebrane środki zostaną przeznaczone w 83% (1,6 mln zł) na produkcję filmu, w 13% (260 tys. zł) na jego promocję, natomiast pozostałe 4% pokryją na koszty stałe podmiotu, takie jak obsługa prawna, księgowa oraz logistyczna projektu.
Od Asystenta reżysera do Producenta – na inwestorów czekają filmowe pakiety w ośmiu przedziałach kwotowych. Minimalna wartość inwestycji to 386 zł. W ramach benefitów crowdfundingowych spółka zaproponowała m.in. artefakty z planu, umieszczenie imienia i nazwiska Inwestora w napisach końcowych, zaproszenia na pokazy specjalne czy pobyt na planie zdjęciowym.
Sen o ucieczce
„RÓJ” to poruszająca i trzymająca w napięciu opowieść o rodzinie, która nie odnajduje się we współczesnym świecie, pełnym pośpiechu, pogoni za karierą i walki o przetrwanie w wielkomiejskiej „dżungli”. Matka (Roma Gąsiorowska) i Ojciec (Eryk Lubos) podejmują radykalną decyzję, by wraz z dorastającymi dziećmi rozpocząć życie „poza cywilizacją” i zawalczyć o wolność. Próba stworzenia od nowa idealnej społeczności okaże się jednak bardziej ekstremalna niż się spodziewali.
– To niezwykła opowieść, która od pierwszego momentu pracuje we mnie na wielu poziomach. Scenariusz fascynuje, głównym bohaterem jest człowiek w zmaganiu z naturą, ale i sam ze sobą. Nie tylko mowa tu o potrzebie wolności, ucieczce od pokus cywilizacji, o bliskości z naturą, o tęsknocie do tego, co w człowieku pierwotne i wartościowe, na plan pierwszy wysuwa się dla mnie również potrzeba odseparowania od tego wszystkiego, co toksyczne i szkodliwe – powiedziała Roma Gąsiorowska.
Pierwszy klaps już tej jesieni
Film przeszedł już proces „developmentu”. Na Międzynarodowym Festiwalu Producentów Filmowych Regiofun został już wyróżniony za najlepszy projekt! Obecnie, do końca trzeciego kwartału trwać będzie preprodukcja, czyli planowanie operacyjne i logistyczne. W precastingu do ról filmowych „Syna” i „Córki” w odpowiedzi na ogłoszenie napłynęło ponad pół tysiąca zgłoszeń z całej Polski.
Za reżyserię odpowiada Bartek Bala, który znalazł się na liście 20. najlepszych reżyserów Papaya Young Directors. Filmem „Pod powiekami” wygrał 48 Hour Film Festival i reprezentował Polskę na międzynarodowym Festiwalu w USA, gdzie spośród 300 filmów znalazł się w pierwszej trójce w kategorii najlepsze zdjęcia. Scenariusz stworzył wspólnie z Maciejem Słowińskim – absolwentem łódzkiej „filmówki”, który w roli asystenta reżysera pracował na planie m.in. znanych filmów i seriali, jak „Jack Strong”, „Druga Szansa” czy „Na noże”.
Szczegółowe informacje o kampanii można znaleźć TUTAJ.
O Crowdway:
Crowdway.pl to jedna z największych i najbardziej rozpoznawalnych w Polsce internetowych platform crowdfundingu inwestycyjnego (crowdinvestingu). Działa od 2015 r. Na swoim koncie ma informowanie o największych w Polsce zbiórkach realizowanych przez spółki szybkiego wzrostu i start-upy, o łącznej wartości ponad 34 mln zł, w tym krajowe rekordy z markami Tenczyńska Okovita, PINTA Barrel Brewing, Doctor Brew, Bivrost i Lovely. Platformie przypadło pierwsze i drugie miejsce na podium wartości zbiórek w polskim crowdfundingu udziałowym w 2019 roku. Operatorem platformy jest Crowdway Sp. z o.o., która od stycznia 2020 roku razem ze spółkami QValue SA i Vortune Equity sp. z o.o. należy do holdingu Vortune Equity Group SA.
Źródło: Spółka
