Boruta-Zachem chce w I kw. '21 przenieść notowania na główny rynek GPW (aktl.)
Spółka Boruta-Zachem planuje przenieść notowania na główny rynek GPW w I kwartale 2021 roku. Spółka chce zmienić nazwę na Hub.Tech i zostać największym producentem naturalnych kosmetyków i środków czystości w Polsce - poinformowała spółka w planach rozwoju na lata 2020-2023.
Spółka podała, że chce osiągnąć pozycję lidera biotechnologii przemysłowej w regionie Europy Środkowej oraz lidera na rynku polskim w zakresie sprzedaży kosmetyków naturalnych.
Boruta-Zachem podała, że realizacja celów w obszarze biotechnologii przemysłowej będzie prowadzona w oparciu o kompetencje firmy InventionBio, w której docelowo grupa ma mieć co najmniej 60 proc. udziałów. Obecnie Boruta-Zachem jest w fazie negocjacji przejęcia pakietu kontrolnego spółki.
InventionBio jest właścicielem technologii wykorzystywanej w biorafinerii, która oparta jest na procesie biotransformacji biomasy rolniczej z wykorzystaniem przeznaczonych na ten cel mikroorganizmów. Spółka komercjalizuje swoje rozwiązanie. Jej przychody w okresie od stycznia do lipca wyniosły 9 mln zł, a zysk netto 3,5 mln zł. Firma prowadzi rozmowy również na temat sprzedaży licencji na swoją technologię z amerykańską firmą rolniczą Perdue Agribusiness LLC.
Grupa zrealizowała i realizuje projekty o łącznej wartości ponad 170 mln zł, z czego blisko 110 mln zł pochodzi z dofinansowania unijnego. Jak podano, uwzględniając projekty planowane na ten rok ich wartość może wzrosnąć do prawie 240 mln zł, z czego dofinansowanie stanowi blisko 155 mln zł.
"Wartość globalnego rynku agrobiotechnologii szacowana jest na ponad 30 mld USD, a jego średnioroczny wzrost oscyluje w granicach 10 proc." - powiedział Marcin Pawlikowski, wiceprezes Boruta – Zachem.
Drugim filarem rozwoju grupy ma być segment ekokosmetyków, za sprzedaż których odpowiedzialna jest spółka Only. bio Life. Sprzedaż naturalnych kosmetyków w pierwszym półroczu 2020 r. wyniosła blisko 15 mln zł, co stanowi ponad połowę przychodów całej grupy.
"Naszą ambicją jest zajęcie pozycji lidera tego rynku w Polsce w ciągu 2-3 lat. Obecnie największa spółka w branży generuje przychody na poziomie 130 mln zł. Recepta na zwiększenie sprzedaży to zwiększenie liczby sieci oferującej nasz produkt oraz intensywny rozwój e-commerce, który będzie miał miejsce w czwartym kwartale tego roku" – powiedział Pawlikowski.
Grupa Boruta-Zachem podała, że jednym z głównych celów jest wzrost jej wartości. Zgodnie z założeniami kapitalizacja do końca 2022 r. powinna wynieść 1 mld USD.
Spółka nie podaje prognoz. Nie wyklucza jednak publikacji projekcji finansowych w przyszłości.
Grupa nie ma teraz w planach akwizycji.
"Skupiamy się na optymalizacji organizacji wewnątrz, na optymalizacji produkcji, zmniejszaniu kosztów, zwiększaniu przychodów oraz współpracy z kontrahentami" - powiedział wiceprezes.
Jak powiedział Pawlikowski, spółka nie planuje obecnie emisji akcji na sfinansowanie rozwoju.
"Nie wykluczamy, że będziemy szukać finansowania dla spółki InventionBio" - powiedział wiceprezes, dodając, że pojawia się zainteresowanie wsparciem jej technologii ze strony funduszy.
Jak powiedział wiceprezes, spółka nie ma na dziś w planach wypłaty dywidendy, gdyż jest w fazie dużego rozwoju. Dodał, że raz na kilka lat możliwa jest rewizja polityki dywidendowej.
Boruta-Zachem prowadzi działalność w trzech głównych obszarach: badania i rozwój rozwiązań biotechnologicznych; produkcja ekologicznych środków powierzchniowo czynnych – biosurfaktantów, ekologicznych kosmetyków oraz produktów chemii gospodarczej opartych na biosurfaktantach i środkach naturalnych; produkcja barwników i pigmentów.
Od 2014 r. spółka jest notowana na rynku NewConnect. Jej kapitalizacja wynosi obecnie blisko 300 mln zł.
(PAP Biznes), #BRUpel/ seb/ osz/
