Przejdź do treści

udostępnij:

Perspektywy rozwoju Allegro optymistyczne, możliwy wzrost kursu podczas debiutu (analiza)

Perspektywy rozwoju Allegro są optymistyczne w związku z dynamicznym wzrostem udziału e-commerce w sprzedaży detalicznej w Polsce - oceniają analitycy. Wskazują na zagrożenie dla pozycji konkurencyjnej, związane z potencjalnym wejściem Amazona na polski rynek, choć prowizje obu podmiotów wydają się być zbliżone.

Ich zdaniem, jeśli potwierdzą się nieoficjalne informacje o 10-krotnym pokryciu książki popytu Allegro po maksymalnej cenie 43 zł, kurs spółki podczas debiutu na GPW może zwyżkować.

 

"Mocnymi stronami Allegro jest na pewno jego dominująca pozycja na rynku e-commerce w Polsce, który od wielu lat jest silnie rosnący ze względu na digitalizację gospodarki i przenoszenie się handlu z przestrzeni tradycyjnej do cyfrowej. Pomimo dynamicznego wzrostu rynku e-commerce w ostatnich latach, nadal jego penetracja pozostaje na dość niskim poziomie 8 proc. - jeśli porównamy do Niemiec, gdzie jest 12 proc. lub UK - gdzie jest 18 proc., zgodnie z danymi z prospektu Allegro" - ocenia Konrad Księżopolski, analityk Haitong Bank.

 

"Dodatkowo cały globalny e-commerce, także i w Polsce, jest jednym z nielicznych beneficjentów pandemii Covid-19, gdyż lockdown i dystansowanie społeczne tylko przyspieszyły trendy cyfrowe, a handel jest tego najlepszym przykładem, co widać chociażby po dynamikach sprzedaży internetowej w CCC czy LPP" - dodał.

 

Także Arkadiusz Bebel, zarządzający funduszami w Quercus TFI, optymistycznie ocenia perspektywy rozwoju Allegro.

 

"Wydatki konsumentów w Polsce rosną m.in. ze względu na wzrost cen, bogacące się społeczeństwo, wzrost pensji minimalnej. Nie spodziewam się zmiany tego trendu. Na wzrost całego rynku, należy nałożyć wzrost udziału sprzedaży e-commerce, który widoczny jest praktycznie na całym świecie. Na rynku e-commerce Allegro jest jednym z najsilniejszych podmiotów w Polsce, więc naturalnie będzie beneficjentem tych wzrostów.(...) Spodziewam się, że średnioroczny wzrost przychodów Allegro w skali 35 proc. w latach 2019-2021 jest możliwy do osiągnięcia. Grupa pokazała już dobre wyniki za pierwsze półrocze 2020" - wskazuje Bebel.

 

Allegro przewiduje w prospekcie średnioroczny wzrost przychodów netto w latach 2019-2021 o ok. 35 proc. Spółka podała również, że wzrost przychodów netto w średnim okresie ma być nieznacznie wyższy niż wzrost GMV. Zwyżka skorygowanej EBITDA ma być zbliżona do wzrostu GMV.

 

Po pierwszym półroczu 2020 sprzedaż GMV Allegro wzrosła o 54,4 proc. do 16 mld zł. Przychody netto grupy wzrosły o 50 proc. do 1,77 mld zł. Skorygowana EBITDA Allegro w pierwszym półroczu 2020 wzrosła o 28 proc., do 808 mln zł.

 

Sprzedaż GMV Allegro w 2019 roku wzrosła o 25,4 proc. do 22,8 mld zł. Przychody netto Allegro w 2019 roku zwiększyły się o 31 proc. do 2,39 mld zł. EBITDA zwiększyła się w ubiegłym roku o 18 proc. do 1,21 mld zł.

 

GMV oznacza wartość sprzedaży, tj. łączną wartość brutto towarów i biletów sprzedanych na platformach allegro, allegrolokalnie i ebilet (łącznie z podatkiem VAT).

 

Według wyliczeń PAP Biznes Allegro miało na koniec 2019 roku ponad 40-proc. udział w polskim segmencie e-commerce.

 

"Pomimo wysokiego udziału rynkowego, dane z prospektu pokazują, że liczba aktywnych kupujących rośnie osiągając 12,3 mln po II kw. 2020 wobec 9,3 mln w 2017 r. Dodatkowo co ważne, GMV na aktywnego kupującego rośnie i wyniosło ok. 2,3 tys. zł w II kw. 2020 wobec 1,7 tys. zł w 2017. Kolejnym ciekawym produktem jest usługa Smart, która obecnie liczy ok 2,1 mln użytkowników, co stanowi ok. 17 proc. penetracji bazy" - ocenia Księżopolski.

 

"Dalszy wzrost aktywnych kupujących oraz ich średniego GMV, a przede wszystkim dalsza penetracja usługą Smart powinny być także kluczowymi parametrami dalszego wzrostu wyników Allegro" - dodał.

 

Allegro podało, że polski rynek detaliczny rósł średniorocznie w tempie ok. 5 proc. od 2016 do 2019 r. Według prognoz w latach 2021-2024 CAGR tego rynku ukształtuje się na poziomie 4 proc. Tempo wzrostu segmentu e-commerce w Polsce było wyższe od tempa wzrostu odnotowanego dla całego rynku detalicznego.

 

Wskaźnik CAGR w latach 2016-2019 wyniósł średnio 19 proc., przy czym systematycznie rósł, by przekroczyć 20 proc. w 2019 rdr. Stopa wzrostu była w tym samym okresie większa niż w Stanach Zjednoczonych (16 proc.), Wielkiej Brytanii (11 proc.) i Niemczech (9 proc.). Według prognoz, w latach 2021-2024 średnioroczny wzrost e-commerce ukształtuje się na poziomie 14 proc.

 

Według Allegro, udział sprzedaży internetowej w polskim rynku handlu detalicznego istotnie wzrósł w ostatnich latach – z poziomu około 5,8 proc. w 2016 r. do około 8,4 proc w 2019 r. Grupa jest przekonana, że w dalszym ciągu istnieje duży potencjał wzrostu w tym obszarze, ponieważ udział sprzedaży internetowej w Polsce w całym rynku sprzedaży detalicznej znajduje się wciąż na stosunkowo niskim poziomie w porównaniu z innymi rynkami, w tym Wielką Brytanią (18 proc.) i Chinami (27 proc.).

 

Obecny niski wskaźnik penetracji rynku przez sprzedaż online, w połączeniu z zachodzącymi w świecie zjawiskami wspierającymi ten proces sprzyjają dalszemu wzrostowi polskiego segmentu e-commerce. Według prognoz, w 2024 roku udział ten ma zwiększyć się do 16,3 proc.

 

WEJŚCIE AMAZONA POTENCJALNYM ZAGROŻENIEM DLA ALLEGRO

 

Analitycy wskazują na potencjalne zagrożenie dla rozwoju Allegro z związku z nieoficjalnymi zapowiedziami wejścia Amazona na polski rynek.

 

"Wśród naturalnych i oczywistych zagrożeń jest konkurencja rynkowa, w szczególności ze strony globalnych platform e-commerce jak Amazon czy AlliExpress. Niedawne informacje na temat rozmów Amazona z Pocztą Polska mogą wskazywać na poważniejsze plany rozwoju Amazona na polskim rynku" - powiedział Księżopolski.

 

Według nieoficjalnych informacji medialnych, Amazon jest bliski finalizacji umowy o współpracy z Pocztą Polską.

 

"Pojawia się jednak pytanie o konkurencję i udziały w przyszłości. Dużo się mówi o potencjalnym wejściu Amazona do Polski, który ma już w naszym kraju kilka magazynów, z których obecnie realizuje sprzedaż do Europy Zachodniej. Trzeba jednak pamiętać, że nawet przy scenariuszu wejścia konkurenta, cały czas mamy do czynienia z rosnącym rynkiem" - ocenia Bebel z Quercus TFI.

 

"Sądzę, że Allegro nie podda się bez walki, konsumenci mają swoje przyzwyczajenia i łatwo ich nie zmienią. Amazon musiałby zaoferować niższe ceny za produkty. Allegro bierze od sprzedawców ok. 10 proc. prowizji, jednak Amazon bierze podobną prowizję za granicą. Oczywiście może się pojawić jakaś krótkoterminowa wojna cenowa, ale w długim terminie nie widzę powodu, dlaczego na Amazonie produkty miałoby być istotnie tańsze" - ocenia Bebel.

 

Obecnie trwa oferta publiczna 246,8 mln akcji Allegro. Według nieoficjalnych informacji PAP Biznes z piątku książka popytu na akcje Allegro była pokryta 10-krotnie przy cenie maksymalnej 43 zł. We wtorek spółka poinformowała w komunikacie, że cena w ofercie publicznej została ustalona na 43 zł, czyli w górnej granicy przedziału wynoszącego 35-43 zł.

 

"Co do zasady na GPW brakuje dobrych spółek wzrostowych. Allegro jest spółką, która pokazała przez lata, że potrafi poprawiać wyniki oraz wprowadzać innowacyjne rozwiązania typu Allegro Smart" - ocenia Bebel.

 

"Jeśli potwierdzą się informacje o tym, że popyt jest 10 razy większy niż podaż, to zakładam, że +część popytu, która nie zostanie zaspokojona w IPO, będzie chciała kupić akcje na rynku+. Z drugiej strony inwestorzy kupujący akcje w ofercie publicznej raczej nie będą chcieli sprzedać akcji ze stratą. Stąd spodziewałbym się wzrostu kursu Allegro na debiucie… o ile oczywiście nie pojawi się do tego czasu jakiś czarny łabędź" - dodaje.

 

Także Piotr Wałek, zarządzający AgioFunds optymistycznie ocenia perspektywy notowań Allegro na warszawskim parkiecie.

 

"W związku z wysokimi dynamikami wyników, wielkością spółki oraz ciekawym segmentem rynku, w którym Allegro operuje, ofertą będzie zainteresowanych wiele funduszy polskich i zagranicznych. Pomimo wysokiej wyceny, ofertą prawdopodobnie będą zainteresowane głównie fundusze skupiające się na wzrostowych spółkach, a działania właścicieli i zarządu Allegro w ostatnich latach pokazały, że spółka bardzo dynamicznie się rozwijała oraz udoskonalała model biznesowy tworząc dobrą bazę na przyszłe lata" - powiedział Wałek.

 

"Spodziewam się, że żadne fundusze nie dostaną tyle akcji Allegro, ile będą chciały. W sytuacji, gdy udział Allegro w WIG20 sięgnie 6 proc. będą musiały się doważać i dlatego przez najbliższe kilka miesięcy spodziewam się popytu z ich strony. To będzie wsparciem dla kursu Allegro na GPW" - dodał.

 

Grupa Allegro prowadzi największą platformę handlową w Polsce, jaką jest Allegro. pl, oraz porównywarkę cenową w Polsce – Ceneo.

 

Platforma e-commerce Grupy dysponuje bazą użytkowników obejmującą około 12,3 mln aktywnych kupujących, którzy mają dostęp do oferty około 117 tys. firm, dzięki czemu na platformie Allegro. pl zawierane są średnio 32 mln transakcji miesięcznie.

 

Ewa Pogodzińska (PAP Biznes)

 

epo/ ana/

udostępnij: