W okresie 1-13 X odwiedzalność w sklepach spadła o 37 proc. rdr, sprzedaż o 24 proc. - ZPPHiU | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
20 paź 2020, 14:31

W okresie 1-13 X odwiedzalność w sklepach spadła o 37 proc. rdr, sprzedaż o 24 proc. - ZPPHiU

Ruch w galeriach handlowych ponownie zaczyna maleć, a wraz z rosnącą liczbą zakażeń i obostrzeniami pogłębiać się mogą spadki sprzedaży - ocenia Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług. Z danych Związku wynika, że w dniach 1-13 października odwiedzalność w sklepach spadła o 37 proc. rdr, a sprzedaż o 24 proc. rdr.

"Jesienne uderzenie pandemii powoduje ponowny znaczący spadek w liczbie odwiedzin i poziomie dokonywanych zakupów w stosunku do analogicznego okresu z ubiegłego roku" - napisano w komunikacie prasowym ZPPHiU.

"Dane, które wskazują członkowie ZPPHiU wykazują niepokojącą tendencję spadkową. Niepokoi fakt, że spadają statystyki odwiedzin sklepów nie tylko w stosunku do okresu sprzed pandemii, ale również przy porównaniu ostatnich miesięcy. Ruch w galeriach handlowych nie tylko nie wrócił do normalności sprzed pandemii, ale ponownie zaczyna maleć - sklepy notują dużo niższe statystyki co do liczby odwiedzin i sprzedaży" - dodano.

Z danych ZPPHiU wynika, że w okresie między 1 a 30 września 2020 odwiedzalność spadła o 30 proc. rdr, a sprzedaż o 20 proc. rdr. Z kolei w dniach handlowych między 1 a 13 października 2020 ruch w sklepach spadł o 37 proc. rdr, a sprzedaż o 24 proc. rdr.

Badaniem objętych było 2.967 lokali.

"Należy podkreślić, że w badanej grupie ogromna część punktów to przedstawiciele handlu. Usługi notują jeszcze większe spadki sprzedaży tj.: 46 proc., a biura podróży nawet 89 proc." - napisano.

Zarząd ZPPHiU obawia się dalszego pogłębienia spadków sprzedaży.

„Wiosenna fala pandemii koronawirusa i wielotygodniowy lockdown wywołały spustoszenie w branży handlowo-usługowej i do dziś mierzymy się z gigantycznymi skutkami tych wydarzeń. Wielu z przedsiębiorców nie podniosło się, a jako branża nadal walczymy o przetrwanie. Tymczasem obserwujemy, że wraz z rosnącą ilością zachorowań i groźbą kolejnych obostrzeń i ograniczeń dla wybranych sektorów usług, konsumenci reagują wycofaniem i rezygnacją z wizyt w centrach handlowych. Sytuacja jest dramatyczna i niestety trudno się spodziewać nagłej poprawy. Jako przedsiębiorcy z obawą i pesymizmem patrzymy na najbliższe tygodnie. Potrzebne są rozwiązania systemowe, gdyż spadki sprzedaży prawdopodobnie będą się pogłębiać" – podał zarząd ZPPHiU.

Branża liczy się z tym, że w obliczu coraz większego przyrostu zakażeń w kraju, ograniczenia w galeriach mogą jeszcze zostać zaostrzone.

ZPPHiU apeluje więc o powrót do niedziel handlowych, który pozwoliłby na bardziej równomierne rozłożenie ruchu w centrach i podniesienie poziomu komfortu klientów związanego z dystansem społecznym.

„Musimy oczywiście pamiętać i brać pod uwagę komfort pracowników. Uruchomienie z powrotem niedziel handlowym nie mogłoby w jakikolwiek sposób naruszać zasad zawartych w kodeksie pracy. Należałoby wypracować takie rozwiązania, które umożliwiłyby pracę w niedzielę na zasadzie dobrowolności i nie więcej niż dwa razy w miesiącu" – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, Artur Kazienko, prezes Kazar, członek zarządu ZPPHiU.

Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług zrzesza ponad 220 firm.

(PAP Biznes), #LPP

pel/ ana/

Zobacz także: LPP SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości