Santander BP oczekuje stabilizacji lub wzrostu marży odsetkowej (opis) | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
27 paź 2020, 11:16

Santander BP oczekuje stabilizacji lub wzrostu marży odsetkowej (opis)

Santander Bank Polska oczekuje, że w kolejnych kwartałach marża odsetkowa netto będzie stabilna i możliwy jest jej wzrost. Bank obserwuje powrót klientów do spłat kredytów po zakończonych wakacjach kredytowych - poinformowali przedstawiciele banku.

"Myślę, że dno NIM-u jest w II kwartale, ale w kolejnych kwartałach możliwa jest stabilizacja, a nawet wzrost" - powiedział członek zarządu banku Maciej Reluga.

Prezes banku Michał Gajewski poinformował, że w III kwartale widoczny był pełen efekt wcześniejszych obniżek stóp procentowych.

Wynik odsetkowy banku w trzecim kwartale wyniósł 1.382,7 mln zł, co oznaczało spadek 19 proc. rdr i 5 proc. kdk.

Marża odsetkowa netto za III kwartał 2020 roku (annualizowana w ujęciu kwartalnym) wyniosła 2,66 proc. i była niższa w porównaniu z poprzednim kwartałem (2,88 proc.).

Bank podał, że spadek dynamiki wyniku odsetkowego oraz spadek marży związane były z obniżkami stóp procentowych, kosztami zwrotów części prowizji od spłaconych wcześniej kredytów konsumpcyjnych (TSUE) oraz efektami pandemii COVID-19 po stronie kredytowej.

Zysk netto Santander Bank Polska w trzecim kwartale 2020 roku spadł do 479,8 mln zł z 695,8 mln zł rok wcześniej. Zysk banku był o 57,2 proc. wyższy od oczekiwań analityków, którzy spodziewali się, że wyniesie on 305 mln zł.

"Pozytywnie oceniam wyniki z ostatnich miesięcy, w szczególności gdy porównamy je do drugiego kwartału. Sam trzeci kwartał pozwala nam w sposób optymistyczny patrzeć w przyszłość, mówię o wynikach naszego banku" - powiedział Gajewski.

"Widać, że skala pandemii niestety rośnie, to czynnik ryzyka" - powiedział Gajewski.

Prezes poinformował, że w porównaniu do II kwartału bank odnotował w III kwartale wyższą sprzedaż produktów, przy rosnącym udziale kanałów zdalnych.

"Aktywność klientów wzrosła w III kwartale i w porównaniu z II kwartału, klienci powrócili także do placówek banku, rosną wolumeny świadczące o zmianie preferencji klientów w poszczególnych kanałach (...) więcej zakupów jest w bankowości internetowej i mobilnej" - powiedział Gajewski.

Pod koniec III kwartału grupa została pozwana w 3.471 postępowaniach dotyczących kredytów indeksowanych lub denominowanych do waluty CHF o wartości przedmiotu sporu 667,4 mln zł, w tym znajdują się 2 pozwy zbiorowe. Pod koniec II kwartału było to 2.782 postępowania, a wartość przedmiotu sporu wynosiła 519,3 mln zł.

"W III kwartale było o 28 proc. mniej pozwów w porównaniu z II kwartałem" - powiedział Gajewski.

Pod koniec III kwartału grupa miała utworzone rezerwy na sprawy sporne związane z pozwami dotyczącymi klauzul umownych dla umów kredytów hipotecznych indeksowanych i denominowanych wyrażonych w walutach obcych w kwocie 137,6 mln zł.

Grupa utworzyła także rezerwy portfelowe na ryzyko prawne w łącznej kwocie 256,2 mln zł w związku ze zwiększoną liczbą spraw spornych dotyczących klauzul umownych dla umów kredytów hipotecznych indeksowanych i denominowanych wyrażonych w walutach obcych.

"Zauważyliśmy, że ilość zapytań dotyczących sald tych kredytów się wypłaszczyła i związku z tym nie tworzyliśmy rezerw. Wydaje się, że sytuacja jest w tym obszarze stabilna" - powiedział Gajewski.

Prezes podał, że sytuacja dotycząca tych kredytów jest zgodna z wcześniejszymi modelami banku, więc bank nie utworzył dodatkowych rezerw.

Prezes poinformował, że w szczytowym momencie 19 proc. portfela banku objętych było programami pomocowymi, a na koniec III kwartału było to 6 proc. portfela.

Bank podał w raporcie, że do końca września 74 proc. wakacji kredytowych w Santander Consumer Bank zostało zakończonych.

"Jeśli chodzi o jakość portfela objętego programami pomocowymi, dużo wyjaśni się w najbliższych miesiącach, a nawet tygodniach" - powiedział Gajewski.

"Spłaty wyglądają dobrze, widać że ta pomoc przyniosła właściwy skutek, dyscyplina płatnicza wróciła" - dodał.

Reluga poinformował, że bank może rozważyć dla swoich klientów dalsze wydłużenie okresu spłaty kredytów.

Wynik z opłat i prowizji wyniósł 552,7 mln zł i był 6 proc. powyżej szacunków rynku, który spodziewał się 520 mln zł (oczekiwania wahały się od 503 mln zł do 535,9 mln zł). Wynik ten wzrósł 12,4 proc. kdk.

Bank podał, że odnotował dobre wyniki w prowizjach maklerskich (wzrost 84 proc. rdr) i kredytowych (wzrost 13 proc. rdr) oraz z tytułu kart debetowych (5 proc.) i ubezpieczeń (2 proc.).

(PAP Biznes), #SPL

seb/ asa/

Zobacz także: Santander Bank Polska SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości