Wejście w życie ustawy o czasie pracy maszynistów obniży pracę przewozową Lotos Kolej o 2 mld tkm - ocenia spółka w opinii przesłanej do projektu ustawy.
Na początku października resort infrastruktury przesłał do konsultacji projekt ustawy o czasie pracy maszynistów. Projekt reguluje zasady rozpoczynania i kończenia pracy w stacji maszynistów, a także czas odpoczynku.
"Wliczanie do czasu pracy czasu dojazdu do miejsca podjęcia pracy (tzw. stacji macierzystej), spowoduje w LOTOS Kolej konieczność zwiększenia zatrudnienia maszynistów o ponad 40 proc. Z uwagi na coraz liczniejszą absencję maszynistów z powodu pandemii, wprowadzanie w tym okresie regulacji drastycznie zwiększających zatrudnienie uważamy za niecelowe" - ocenia spółka.
"W ocenie skutków regulacji wnioskodawcy sami stwierdzają, że nastąpi +obniżenie konkurencyjności transportu kolejowego względem innych gałęzi transportu+. Według szacunków LOTOS Kolej efektem wejścia w życie ustawy będzie spadek pracy przewozowej realizowanej przez spółkę o 2 mld tkm. Wolumen ten trafi do transportu drogowego, w skutek czego przychody PKP PLK będą niższe o ponad 40 mln zł rocznie" - dodaje.
Lotos Kolej uważa, że konsekwencje dotkną też inne podmioty z branży kolejowej, w tym PKP Energetykę i producentów taboru poprzez spadek efektywnego czasu pracy lokomotyw, co spowoduje zmniejszenie opłacalności zakupu nowych pojazdów.
Według danych UTK na koniec sierpnia Lotos Kolej miała 10,56-proc. udział w rynku przewozów kolejowych.
(PAP Biznes), #LTSmap/ osz/