Allegro aktywnie przygląda się potencjalnym akwizycjom (wywiad)
Allegro aktywnie przygląda się potencjalnym akwizycjom - poinformował PAP Biznes w wywiadzie prezes spółki Francois Nuyts. Nie chciał skomentować jednak ewentualnego zainteresowania przejęciem InPostu.
"Zawsze aktywnie przyglądamy się potencjalnym inwestycjom, które pomogą nam ulepszać doświadczenie klientów. To dotyczy zarówno projektów rozwijanych w Allegro, jak i akwizycji, które czasem są lepszą alternatywą od zrobienia czegoś samodzielnie, ale co do zasady nie komentujemy projektów akwizycyjnych. W przeszłości przejęliśmy eBilet Polska oraz FinAI – obie te firmy sprawiły, że nasi klienci mają jeszcze lepszą ofertę – nową kategorię produktów, bilety na wydarzenia, czy nowe usługi, takie jak niedawno uruchomione Allegro Pay" - powiedział prezes.
"W prospekcie giełdowym opisaliśmy prawo pierwokupu w sytuacji, gdyby właściciele chcieli sprzedać akcje InPost" - dodał prezes.
InPost jest głównym partnerem Allegro, w zakresie realizacji dostaw. We wrześniu spółki przedłużyły współpracę w zakresie usług paczkomatowych dla Allegro Smart! na kolejne 7 lat.
Zgodnie z informacjami zawartymi w prospekcie emisyjnym, Allegro ma możliwość skorzystania z prawa pierwokupu InPostu w przypadku zamiaru sprzedaży przez właściciela paczkomatowej grupy globalnym konkurentom polskiej platformy. Prawo pierwokupu wygasa, gdy Allegro zostanie zaproszone do konkurencyjnego procesu zakupu InPostu i nie złoży najlepszej oferty lub właściciel InPostu stanie się spółką publiczną.
Według medialnych doniesień, główny akcjonariusz InPostu fundusz Advent wystawił spółkę na sprzedaż, wyceniając ją na 2 mld euro. Obecnie InPost ma 9.000 paczkomatów i dalej dynamicznie rozbudowuje infrastrukturę.
Według Nuyts, rynek polski jest priorytetowy dla dalszego rozwoju Allegro, ekspansja zagraniczna możliwa jest w dłuższym horyzoncie.
"Po pierwsze chcemy rozwijać się w Polsce, mamy tu jeszcze wiele rzeczy do zrobienia. W długiej perspektywie ekspansja zagraniczna faktycznie może przyczynić się do dalszego wzrostu biznesu, lecz biorąc pod uwagę potencjał rozwoju na polskim rynku, to nie jest coś, czym będziemy się teraz zajmować" - powiedział.
Pytany, czy Allegro przygotowało specjalną strategię na ewentualne wejście Amazona do Polski, odpowiedział: "Nasza strategia skupia się na zwiększaniu zadowolenia klientów. Skupiamy się na zwiększaniu liczby ofert, żeby na Allegro można było kupić wszystko, na niskich cenach, na szybkości dostaw – to są powody, dla których klienci wybierają Allegro".
Allegro w 2019 roku kupiło 80 proc. udziałów w e-bilet, a na początku 2020 roku 100 proc. akcji spółki FinAi, oferującej produkty i usługi dla sektora finansowego. W obu przypadkach nie ujawniono kwoty transakcji.
Ewa Pogodzińska
(PAP Biznes), #ALE
epo/ asa/
