Allegro spodziewa się wzrostu e-commerce w Polsce przez co najmniej 10 kolejnych lat (wywiad)
Allegro spodziewa się zwyżki rynku e-commerce w Polsce przez co najmniej 10 kolejnych lat ze względu na stosunkowo mały udział e-handlu w sprzedaży detalicznej - poinformował PAP Biznes w wywiadzie prezes spółki François Nuyts. Dodał, że daje to duży potencjał wzrostu Allegro w kolejnych latach.
"Spodziewam się wzrostu rynku e-commerce w Polsce co najmniej przez kolejną dekadę, gdyż ciągle udział e-handlu w sprzedaży detalicznej jest stosunkowo mały, przy ok.18 proc. w Wielkiej Brytanii i 27 proc. w Chinach. W Polsce coraz więcej osób będzie wybierać zakupy w sieci, a dotychczasowi klienci będą kupować więcej. Na początku roku udział Allegro wynosił tylko około 3 proc. w sprzedaży detalicznej. To daje wizję, jakie jeszcze mamy perspektywy wzrostu. Chcemy zwiększać liczbę klientów oraz wartość ich zakupów. Naszą strategię opieramy na stałym zwiększaniu liczby ofert wystawianych przez sprzedawców korzystających z naszej platformy" - powiedział prezes.
"Wyzwaniem pozostaje Covid, i podobnie jak wszyscy chciałbym, żebyśmy jak najszybciej mieli go już za sobą. Biznes dostał pewnego +wiatru w żagle+ w związku z tym, że klienci wybierają zakupy w sieci jako bezpieczniejszą opcję, choć i tak najważniejszym powodem jest wygoda. E-commerce ma stosunkowo mały, 8 proc. udział w sprzedaży detalicznej w Polsce. Mamy więc ogromną grupę ludzi, którzy nie mają jeszcze doświadczania z zakupami przez internet. W przypadku Allegro, wiele osób, które zaczęły kupować w internecie podczas wiosennego lockdown’u, pozostało naszymi klientami także wtedy, kiedy sklepy były już otwarte" - dodał.
Prezes Allegro poinformował, że w 2019 roku e-commerce w Polsce wzrósł o 20 proc. Eksperci przewidywali w 2020 roku jego wzrost o 27 proc. i zwiększenie udziału e-commerce w sprzedaży detalicznej do 11,7 proc. z 8 proc. Sprzedaż detaliczna w Polsce w 2019 roku wyniosła 621 mld zł.
Motorem rozwoju Allegro, jest wprowadzony w 2018 roku program lojalnościowy Smart.
"Chcemy, aby klienci i sprzedawcy mieli jak najlepsze doświadczenia z zakupów na Allegro. Największy wpływ na rozwój ma program Allegro Smart! Generuje 1,5 razy więcej wizyt klienta na stronie i 2,5 razy więcej zakupów. Mamy obecnie 12 mln klientów i chcemy, żeby mieli oni coraz lepsze doświadczenia z kupowania na Allegro. Im więcej nowych klientów uda nam się pozyskać do udziału w programie, tym większą sprzedaż będą odnotowywać sprzedawcy korzystający z naszej platformy" - powiedział prezes.
"W ostatnim czasie wprowadziliśmy ofertę Allegro Smart! dla studentów, których jest w Polsce ok. 1,2 mln. Byłbym szczęśliwy, gdyby udało nam się zachęcić jak najwięcej z nich do skorzystania z naszego programu" - dodał.
Do Allegro należy Allegro. pl, czyli największa platforma zakupowa w Polsce. Program lojalnościowy Allegro Smart po zapłacie rocznego lub miesięcznego abonamentu umożliwia darmowe przesyłki z Allegro. Obecnie korzysta z niego ponad 2 mln klientów spółki.
Prezes podtrzymał prognozy spółki zaprezentowane w prospekcie, choć pandemia nieco utrudnia przewidywania w krótkim horyzoncie.
"W prospekcie przedstawiliśmy średnioterminowe prognozy finansowe dla grupy: wzrost obrotów GMV o ok. 20-25 proc., wzrost przychodów minimalnie wyższy niż wzrost obrotów; a skorygowana EBITDA będzie rosła mniej więcej w takim tempie jak GMV. Podtrzymujemy te założenia. W związku z Covidem prognozowanie w krótkim terminie może być trochę trudniejsze" - zaznaczył.
Po pierwszym półroczu 2020 sprzedaż GMV Allegro wzrosła o 54,4 proc. do 16 mld zł. Przychody netto grupy wzrosły o 50 proc. do 1,77 mld zł. Skorygowana EBITDA Allegro w pierwszym półroczu 2020 wzrosła o 28 proc., do 808 mln zł.
Sprzedaż GMV Allegro w 2019 roku wzrosła o 25,4 proc. do 22,8 mld zł. Przychody netto Allegro w 2019 roku zwiększyły się o 31 proc. do 2,39 mld zł. EBITDA zwiększyła się w ubiegłym roku o 18 proc. do 1,21 mld zł.
GMV oznacza wartość sprzedaży, tj. łączną wartość brutto towarów i biletów sprzedanych na platformach allegro, allegrolokalnie i ebilet (łącznie z podatkiem VAT).
Nuyts nie zmienił również założeń dotyczących braku dywidendy w przewidywalnej przyszłości.
"Od inwestorów, których spotkałem podczas road-show, słyszeliśmy, że bardziej niż dywidend, oczekują dużych wzrostów i wprowadzania nowych produktów. Nie planujemy wypłaty dywidendy w przewidywalnej przyszłości" - powiedział.
Według danych Gemius, miesięcznie platformę Allegro odwiedza 20 mln klientów, a 117 tys. firm handlowych prowadzi na niej swój biznes. Oferta na koniec pierwszego półrocza obejmowała 164 mln produktów.
Według wyliczeń PAP Biznes, Allegro miało na koniec 2019 roku ponad 40-proc. udział w polskim segmencie e-commerce.
Ewa Pogodzińska
(PAP Biznes), #ALEepo/ asa/
