Prezes UOKiK ocenia, że Agora dzięki przejęciu kontroli nad Eurozet uzyska przewagę na rynku reklamy radiowej
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny uważa, że Agora dzięki przejęciu kontroli nad Eurozetem uzyska przewagę konkurencyjną na lokalnym i ogólnopolskim rynku reklamy radiowej oraz w zakresie rozpowszechniania programów radiowych - poinformował UOKiK w komunikacie.
"Zgodnie z naszymi ustaleniami w wyniku koncentracji doszłoby do powstania silnej grupy radiowej, co może doprowadzić do zaburzeń w funkcjonowaniu konkurencji zarówno na poziomie krajowym, jak i na rynkach lokalnych. Analiza koncentracji na rynku medialnym jest procesem trudnym, wymagającym szczególnej pieczołowitości. Chcemy chronić przedsiębiorców działających na tym rynku, którym jego duopolizacja znacząco utrudniłaby uczciwe konkurowanie z innymi podmiotami. To niezwykle ważne także dla zapewnienia szerokiej oferty dla konsumentów, która jest tym lepsza, im rynek jest bardziej konkurencyjny. Dlatego zdecydowałem się przedstawić zastrzeżenia do transakcji przejęcia przez Agorę spółki Eurozet "– powiedział cytowany w komunikacie prezes UOKiK..
W przypadku rynków lokalnych wątpliwości UOKiK budzi to, że po dokonaniu koncentracji w rękach Agory pozostawałoby ponad 40 proc. częstotliwości radiowych w Poznaniu, Opolu i Aglomeracji Śląskiej. Tymczasem konkurenci spółki dysponowaliby znacznie mniejszym procentowym udziałem.
"Miałoby to wpływ na możliwość dostosowania reklam do odbiorców, dzięki czemu spółka uzyskałaby przewagę konkurencyjną nad innymi nadawcami programów lokalnych. W efekcie podmiot ten będzie mógł wzmocnić swoją pozycję na lokalnych rynkach reklamy radiowej kosztem konkurentów" – dodał prezes UOKiK.
Według urzędu, analogicznie będzie wyglądać sytuacja na rynku reklamy krajowej.
"W wyniku koncentracji mógłby powstać podmiot, który miałby tylko jednego równie mocnego konkurenta – RMF FM. To oznacza, że mielibyśmy do czynienia z duopolem, a to mogłoby doprowadzić do zaburzenia konkurencji i marginalizacji pozostałych grup radiowych oraz stacji niezależnych. Po koncentracji, dwie główne stacje radiowe mogłyby zrezygnować z intensywnej konkurencji i utrzymywać wyższe ceny dla reklamodawców lub inne niekorzystne warunki. Dla konsumentów mogłoby to oznaczać pogorszenie oferty programowej, bowiem podmioty mogłyby wzrastać kosztem mniejszych podmiotów, nie zaś w wyniku rywalizacji pomiędzy sobą" - napisano.
Zgłoszone zastrzeżenia nie przesądzają o ostatecznej decyzji prezesa UOKiK. W przypadku pojawienia się wątpliwości prezes UOKiK zgodnie z procedurą umożliwia przedsiębiorcy odniesienie się do nich w toku trwającego postępowania. Zgodnie z przepisami przedsiębiorcy mają 14 dni na odniesienie się do zastrzeżeń. Ten termin może zostać wydłużony na ich wniosek o kolejne dwa tygodnie.
Agora zapowiedziała tydzień temu, że ustosunkuje się do zastrzeżeń w terminie przewidzianym przepisami prawa. Spółka przekaże urzędowi dane i argumenty odpowiadające na wątpliwości prezesa UOKiK.
W lutym 2019 roku Agora podpisała z czeskim funduszem SFS Ventures umowę zakupu 100 proc. udziałów Eurozet, na mocy której polska grupa przejęła 40 proc. udziałów Eurozet - właściciela Radia Zet - za 130,7 mln zł oraz zyskała opcję kupna pozostałych 60 proc. Od lutego zeszłego roku UOKiK sprawdza, czy Agora powinna złożyć w tej sprawie wniosek o koncentrację.
We wrześniu 2019 roku Agora poinformowała, że zamierza wykonać opcję kupna 60 proc. udziałów Eurozet i w związku z tym złożyła 28 października ubiegłego roku do UOKiK wniosek o zgodę na transakcję. Pod koniec listopada urząd skierował sprawę do drugiego etapu ze względu na konieczność przeprowadzenia badania rynku.
(PAP Biznes), #AGOepo/ gor/
