Auto Partner spodziewa się niedużego spadku rentowności w IV kw., chce wrócić do wypłaty dywidendy (wywiad)
Auto Partner, którego marża netto, według wstępnych szacunków po trzech kwartałach wzrosła do 6,61 proc., spodziewa się jej niedużego spadku w czwartym kwartale 2020 roku - poinformował w wywiadzie dla PAP Biznes wiceprezes spółki Piotr Janta. Dodał, że grupa chce powrócić do wypłaty dywidendy.
"W IV kw. mamy do czynienia z pewnymi zwiększeniami obostrzeń, ale fundamentalnie sytuacja dla naszego biznesu dystrybucji części nie zmieniła się. Obecnie nie widzimy znaczących zmian trendów, obserwujemy rynek, w razie ewentualnego pełnego lockdownu jesteśmy lepiej przygotowani na taki scenariusz. Przetrwaliśmy kwiecień w lockdownie, a to był impuls do wielu optymalizacji, co dziś widać w wynikach. Ludzie muszą jeździć samochodami, które będą wymagać napraw. Według zapowiedzi rządu, nie ma planów zamykania warsztatów jako działalności koniecznej do utrzymania w ruchu pojazdów zarówno klientów indywidualnych, jak i firm czy instytucji. Listopad mimo obecnego otoczenia rynkowego nie powinien znacząco odbiegać od wcześniejszych trendów" - powiedział wiceprezes.
"Według opublikowanych szacunkowych danych po trzech kwartałach rentowność grupy wyniosła 6,61 proc. W IV kw. ze względu na grudzień i przerwę świąteczną mamy zwykle nieco niższe przychody, a więc i rentowność" - dodał.
Według wstępnych, szacunkowych danych zysk netto grupy Auto Partner po trzech kwartałach 2020 roku wyniósł 81,9 mln zł, co oznacza wzrost o 83,6 proc. rdr. Przychody netto ze sprzedaży wyniosły 1.237,3 mln zł, czyli wzrosły 11,4 proc. rdr, a zysk z działalności operacyjnej wyniósł 108,7 mln zł, czyli był o 72,9 proc. wyższy niż rok wcześniej. Ostateczne wyniki finansowe za trzeci kwartał 2020 roku zostaną opublikowane 24 listopada 2020 roku.
Na koniec września 2020 roku spółka miała 24,3 mln zł środków pieniężnych wobec 20,8 mln zł rok wcześniej.
"Ze względu na niepewność związaną z pandemią, jak większość giełdowych spółek, nie zdecydowaliśmy się na wypłatę dywidendy za 2019 rok. Obecnie nasza pozycja gotówkowa jest dobra i chcielibyśmy wrócić do wypłaty dywidendy. Regularnie zwiększamy naszą skalę działania" - powiedział Janta.
Wiceprezes zapowiedział, że grupa w grudniu lub styczniu planuje uruchomić jedną filię w Polsce, a w całym pierwszym półroczu 2021 zakłada uruchomienie kolejnych kilku. Obecnie Auto Partner ma 90 filii.
Janta zaznaczył, że decyzja odnośnie nowego magazynu centralnego grupy powinna zapaść do końca 2020 roku lub na początku przyszłego. W tej chwili brane są pod uwagę różne warianty.
Wcześniej mówił, że rozważana jest lokalizacja nowego magazynu w zachodniej Polsce lub za granicą.
Grupa w Polsce ma m.in. magazyn centralny w Bieruniu o powierzchni ponad 40 tys. m kw. oraz hub, czyli duży magazyn przeładunkowy zaopatrujący filie, w Pruszkowie, o powierzchni 8,5 tys. m kw. Ma także magazyn w czeskiej Pradze.
Dystrybutor części samochodowych działa w Polsce oraz eksportuje do ponad 20 krajów. Najważniejsze kierunki to: Czechy, Słowacja, Łotwa, Ukraina, Austria, Niemcy i Węgry.
"Nasza sprzedaż eksportowa może w 2021 roku lub 2022 roku wzrosnąć do około 50 proc. przychodów grupy. Nie jesteśmy obecni w Wielkiej Brytanii, więc kwestia brexitu nas nie dotyczy. Oczywiście planujemy ekspansję na tym rynku, ale po wyklarowaniu się zasad funkcjonowania tego kraju poza UE" - powiedział wiceprezes.
Eksport stanowi obecnie około 45 proc. przychodów grupy, które od stycznia do października 2020 roku wzrosły o 11,54 proc. do 1,39 mld zł, po zwyżce o 13,02 proc. w samym październiku.
Ewa Pogodzińska
(PAP Biznes), #APRepo/ ana/
