Przejdź do treści

udostępnij:

Grupa TIM podsumowuje pierwsze trzy kwartały 2020 roku

Pierwszych dziewięć miesięcy 2020 r. zakończyło się 761,4 mln zł skonsolidowanych i 671,9 mln zł jednostkowych przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost odpowiednio o 17,6% i 15,2% w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. To najwyższy poziom w historii TIM-u – firma powstała równo 33 lata temu, 25 listopada 1987 r. Również inne wskaźniki zanotowały rekordy – zarówno na poziomie jednostkowym, jak i skonsolidowanym – i to przy wysokiej, dwucyfrowej dynamice.

Ponownie wzrósł (do 11,75%) udział spółek zależnych w ogóle przychodów Grupy. – To w dużej mierze zasługa 3LP, która specjalizuje się w logistyce dla sektora e-commerce, dynamicznie rosnącego w ostatnim czasie. Rosnące zapotrzebowanie na usługi ze strony klientów zewnętrznych, a więc spoza Grupy TIM sprawia, że 3LP zwiększa powierzchnią magazynową także w podwrocławskich Wojkowicach, a więc poza główną siedzibą w Siechnicach – mówi Krzysztof Folta, prezes Zarządu TIM SA.

W dwóch miesiącach wchodzących w skład III kwartału 2020 r. obroty TIM-u znacząco przekroczyły 80 mln zł, zaś lipiec okazał się najlepszy w historii – aż do października 2020 r., w którym został pobity kolejny rekord sprzedaży. Tymczasem z danych dotyczących branży hurtowych sprzedawców elektrotechniki (raportowanych przez nich do SHE – Związku Pracodawców Dystrybucji Elektrotechniki) wynika, że większość tego sektora wypracowała w III kw. 2020 r. przychody niższe niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Według tego samego źródła także skumulowana dynamika sprzedaży po trzech kwartałach 2020 r. osiągnęła wartości ujemne. 

– Na tym tle jeszcze wyraźniej odróżniamy się od konkurencji – zauważa Piotr Nosal, członek Zarządu i dyrektor handlowy TIM SA. – Z jednej strony zawdzięczamy to naszemu modelowi biznesowemu. E-commerce idealnie wpisuje się w zasady dystansu społecznego, a klienci TIM-u, w razie potrzeby, wciąż mogą liczyć na fachowe wsparcie i doradztwo ze strony naszych, pracujących zdalnie, przedstawicieli handlowych. Z drugiej strony, zgodnie z naszą strategią średnioterminową, stale rozwijamy ofertę produktową oraz nowe modele sprzedaży. Wśród nich jest dropshipping pasywny, w którym zamawiany towar wysyłany jest do klienta bezpośrednio z magazynu dostawcy, z pominięciem centrum logistycznego 3LP. Generuje on już znaczący wolumen sprzedaży. Zakładamy, że wartość sprzedaży w alternatywnych modelach w kolejnych okresach będzie mieć coraz większy udział w całkowitej sprzedaży – dodaje. 

Rozszerzanie oferty oznacza zarówno poszerzanie jej o kompleksowe propozycje z obszaru tradycyjnego asortymentu elektrotechnicznego, jak i wprowadzanie do sprzedaży zupełnie nowych rodzajów produktów adresowanych do klienta biznesowego. Przykładem pierwszego z tych działań jest kompleksowa oferta fotowoltaiki. Jej udział we wrześniowych obrotach TIM-u wyniósł 4,5%, zaś przez dziewięć miesięcy 2020 r. – niemal 4% i wartość ta systematycznie rośnie w ostatnich miesiącach. W ramach wdrożeń zupełnie nowego asortymentu na platformie TIM.pl pojawiły się takie kategorie produktowe jak gaming, elektronika osobista, sprzęt RTV i AGD czy łazienka i toaleta. Efektem jest najszersza oferta produktowa na rynku – na koniec III kw. 2020 r. w stałej ofercie TIM.pl było ponad 106 tys. unikalnych produktów (włączając w to ofertę dropshippingową).

Tak imponujący pod względem obrotów kwartał nie pozostał bez pozytywnego wpływu na wskaźniki finansowe. Zysk netto TIM SA za trzy kwartały 2020 r. wyniósł ponad 21,5 mln zł i był wyższy o 18% od osiągniętego w analogicznym okresie 2019 r. Skonsolidowany zysk netto wzrósł rokrocznie o 39,9%, do 19,9 mln zł. Podobną dynamikę (+38,8% rdr.) wykazały zysk z działalności operacyjnej (ponad 34,1 mln zł) oraz EBITDA Grupy (50,5 mln zł, +26,9% rdr.). 

- Warto podkreślić, że dwucyfrowe, znaczące dynamiki wzrostu wyników finansowych obserwujemy zarówno na poziomie jednostkowym, jak i skonsolidowanym. Dodatkowo generujemy istotne dodatnie przepływy pieniężne, a pozycja płynnościowa jest bardzo dobra. To pozwala nam na kontynuację atrakcyjnej polityki dywidendowej – oczywiście z utrzymaniem zdolności do finansowania dalszego dynamicznego rozwoju Grupy Kapitałowej TIM – zauważa Piotr Tokarczuk, członek Zarządu i dyrektor finansowy TIM SA.

O Grupie TIM:

TIM SA jest największym hurtowym dystrybutorem artykułów elektrotechnicznych w Polsce (według miesięcznika „Elektrosystemy”, nr 5/2020). Spółka powstała w 1987 roku we Wrocławiu, od 1998 r. jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. TIM stawia na omnichannel - sprzedaż prowadzona jest na TIM.pl, w aplikacji mobilnej mTIM, telefonicznie oraz poprzez ogólnopolską sieć biur i przedstawicieli handlowych. 

Przez ćwierć wieku TIM sprzedawał wyłącznie za pośrednictwem ogólnopolskiej sieć hurtowni elektrycznych. W 2013 r. firma zmieniła model biznesowy, stawiając na e-commerce i sprzedaż poprzez TIM.pl. To najprawdopodobniej największa taka transformacja cyfrowa w polskim handlu B2B.

Strategia TIM-u jest oparta na połączeniu wieloletniej wiedzy o rynku, którą posiadają przedstawiciele handlowi, z technologiami e-commerce (tzw. hybrydowy model sprzedaży). W 2019 r. ponad 70% obrotów spółki (tj. 561,3 z 798,4 mln zł) pochodziło ze sprzedaży online.

Centrala TIM SA znajduje się we Wrocławiu. Grupę Kapitałową TIM tworzą również: Rotopino.pl S.A. (e-sklepy z elektronarzędziami w Polsce i Europie Zachodniej) i 3LP SA. Druga z tych spółek jest operatorem centrum logistycznego w podwrocławskich Siechnicach. Obiekt specjalizuje się w obsłudze podmiotów (także spoza Grupy TIM) działających w sektorze e-commerce. 

Źródło: Spółka, #TIM

Zobacz także: TIM SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: