Przejdź do treści

udostępnij:

CCC liczy na wzrost przychodów w IV kw., w '21 postawi jeszcze mocniej na e-commerce (wywiad)

Grupa CCC pozytywnie patrzy na czwarty kwartał, mimo listopadowego lockdownu w Polsce. Podtrzymuje, że celem jest dodatnia dynamika przychodów w tym okresie, choć decydujący będzie grudzień - poinformował PAP Biznes Marcin Czyczerski, prezes CCC. Priorytetem dla grupy na 2021 rok będzie dalszy mocny rozwój kanału sprzedaży internetowej i omnichannel.

"Podtrzymujemy, że naszym celem jest, by dynamika przychodów w czwartym kwartale była dodatnia, choćby nieznacznie. O wszystkim zdecyduje jednak grudzień, musimy być przygotowani na różne scenariusze. Po stronie wyzwań mamy za sobą listopadowy lockdown w Polsce, w innych krajach też okoliczności są utrudnione, nie wiemy, jaki będzie ruch w sklepach w grudniu. Z drugiej strony mamy fenomenalny produkt z bardzo dobrym odbiorem, rosnący poziom zadowolenia klientów z obsługi, silny e-commerce, zaawansowanie technologiczne i czas pokaże, co przeważy. Biorąc pod uwagę doświadczenia trzeciego kwartału, także października, mamy prawo pozytywnie patrzeć na zamknięcie czwartego kwartału" - powiedział PAP Biznes prezes Marcin Czyczerski.

"Braliśmy pod uwagę nawet gorsze scenariusze na jesień i zakładaliśmy, że sobie poradzimy, a ten, który się realizuje obecnie, nie jest najbardziej kryzysowy" - dodał.

Jak poinformował, gdyby nie lockdown w listopadzie, osiągnięcie w całym 2020 roku porównywalnych przychodów rdr byłoby osiągalne.

"Na dziś walczymy o to, by w każdym kanale sprzedaży wygenerować jak najlepszą sprzedaż każdego dnia, jednocześnie budując trwałą lojalność klientów" - powiedział prezes CCC.

Po trzech kwartałach 2020 roku grupa CCC ma 3,64 mld zł przychodów ze sprzedaży, co stanowi spadek o 4,3 proc. rdr.

Czyczerski poinformował, że październik był kontynuacją tego, co widać było we wrześniu, czyli gdy zaczęła się pełna sprzedaż kolekcji jesień-zima.

"Obserwowaliśmy wówczas bardzo wysokie dynamiki e-commerce (ok. 80 proc. rdr) i przez długi czas dodatnie wyniki sprzedażowe w sklepach. Jeszcze w połowie października zakładaliśmy, że jeśli sytuacja epidemiczna się nie pogorszy, to październik będzie rekordowy. Liczba zakażeń zaczęła jednak rosnąć, ruch w sklepach zaczął gwałtownie spadać, o 50 proc. rdr, a niektóre rynki (Słowenia, Czechy, Słowacja) zaczęły się zamykać. Niemniej jednak oceniamy październik pozytywnie, wypadł dobrze" - powiedział.

Poinformował, że na początku listopada widoczna była kontynuacja trendów z października, czyli bardzo wysokie dynamiki e-commerce, niski ruch w sklepach i lockdowny w kolejnych krajach.

W Polsce od 7 listopada część sklepów w galeriach, centrach i parkach handlowych o powierzchni powyżej 2 tys. m kw., jest zamknięta. Ograniczenia mają zostać zniesione w sobotę, 28 listopada.

"W sklepach, które funkcjonowały konwersja pozwalała w dużej części skompensować niższy ruch, a kanał e-commerce działał bardzo dobrze. Po zamknięciu sklepów w galeriach handlowych w Polsce obserwujemy dwukrotny wzrost e-commerce w porównaniu z tym, co było na przełomie października i listopada. W otwartych sklepach widzimy, że jest całkiem nieźle, konwersja pozwala kompensować w dużej części spadek ruchu. Siła e-commerce i siła produktu pozwalają nam pozytywnie patrzeć na możliwości niwelowania +dziury+ powstałej w związku z lockdownem" - powiedział Marcin Czyczerski.

Obecnie działa 650 sklepów grupy CCC (zamknięte są sklepy w Słowenii, Czechach i Austrii oraz większość sklepów w Polsce).

"Szczególnie zadowalający jest wynik 150 sklepów działających w Polsce, notujemy w nich dobre wyniki sprzedażowe" - powiedział prezes.

Jak poinformował Czyczerski, CCC zakłada, że cele strategiczne przewidujące 35-40 proc. udziału kanału online w sprzedaży grupy w 2022 roku będą zrealizowane znacznie szybciej, de facto jeszcze w tym roku.

Zmieniający się miks sprzedażowy wpływa na osiągane marże.

"Dominujący staje się kanał e-commerce, który poprawia swoją marżę brutto z kwartału na kwartał, ale jest ona niższa niż w detalu, więc wzrost udziału e-commerce powoduje niższą łączną marżę. Z drugiej strony siła Black Week i walka o odwiedzalność rzucają wyzwanie marży, to naturalne. Na koniec dnia, w takich okolicznościach, liczą się jednak wolumen, rotacja towaru i z tego jesteśmy zadowoleni, zwłaszcza porównując się do reszty rynku" - powiedział prezes CCC.

Pytany o czynsze, odpowiedział: "Kwestią kosztów najmu w dużej mierze zajęliśmy się przy okazji pierwszej fali pandemii, negocjując rozwiązania, które horyzontem czasowym sięgały końca tego roku, a często dalej. Jesteśmy cały czas w rozmowach z wynajmującymi, by dopasować warunki najmu do realiów. Mamy partnerskie relacje, chcemy chronić interesy obu stron".

W '21 CCC JESZCZE MOCNIEJ POSTAWI NA E-COMMERCE

Priorytetem dla grupy CCC na przyszły rok będzie dalszy mocny rozwój kanału sprzedaży internetowej i omnichannel.

"Pracujemy nad opracowaniem celów na 2021 rok. Podobnie jak w tym roku, przygotujemy różne scenariusze, bo to się już w tym roku dwa razy sprawdziło" - powiedział prezes Czyczerski.

Pytany o priorytety na przyszły rok, odpowiedział: "Priorytetem będzie jeszcze silniejszy e-commerce. Będziemy chcieli wejść na nowe rynki (m.in. Słowenia dla eObuwia, a dla CCC Grecja, Rosja, Słowenia, Bułgaria, Chorwacja, Ukraina)".

"Planujemy dużo zmian w usługach e-commerce i zwiększenie mocy w logistyce e-commerce: oddanie do użytku trzeciej hali magazynowej w Zielonej Górze oraz uruchomienie wysyłek bezpośrednio ze sklepów. Dziś organizujemy taką wysyłkę z jednego sklepu, w grudniu uruchomimy taką możliwość w kolejnych. Możemy wtedy dostarczyć produkt w ciągu 60 minut" - dodał.

Grupa chce też stawiać na dalszy rozwój omnichannel.

"Sieć stacjonarną dopasujemy do nowego ekosystemu z klientem w centrum uwagi i naszego nowego modelu biznesowego. Nadal mocno wierzymy w sklepy stacjonarne, potrzeba ich mniej i o mniejszej powierzchni, muszą być też w pełni zintegrowane z e-commerce, uzbrojone w rozwiązania technologiczne. Są jednak bardzo istotnym elementem naszego modelu sprzedaży" - powiedział Czyczerski.

Ponadto, kontynuowane będą prace nad rozwojem produktu.

"Oferta wiosna - lato jest przygotowana, będzie jeszcze lepsza niż dotychczasowe, jesteśmy więc bardzo pozytywnie nastawieni co do przyszłości" - powiedział prezes CCC.

"Sprzedaż w 2021 roku nie będzie jednak w pełni zależeć od nas, ale również od wpływu pandemii, stąd ciężko +bawić się+ w szacunki, jak będzie" - dodał.

Poinformował, że pod względem geograficznym grupa zamierza skupiać się na Europie Środkowo-Wschodniej.

"Poszukujemy inwestora dla biznesu szwajcarskiego, który byłby w stanie przejąć nasze miejsce. Restrukturyzacja części niemieckiej już się dokonała" - powiedział.

Pytany o wybór inwestora dla eObuwia, odpowiedział, że harmonogram się nie zmienił.

"Będziemy chcieli mieć krótką listę w tym roku" - powiedział.

Na początku listopada grupa CCC zawarła z bankami umowę dotyczącą udzielenia dwuletnich kredytów odnawialnych do łącznej sumy 250 mln zł. Kredyty będą zabezpieczone m.in. poręczeniami do łącznej sumy 200 mln zł udzielonymi przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

Ponadto, jak poinformował Czyczerski, spółka proceduje wniosek o wsparcie finansowe z PFR. Trwają też rozmowy z bankami.

Na koniec września 2020 roku grupa CCC była obecna w 29 krajach – w 22 sprzedaż prowadzona była w 1.053 sklepach stacjonarnych, a w 17 poprzez kanał online. Grupa posiada ponad 60 platform online w całej Europie: eobuwie. pl, ccc. eu, Modivo, DeeZee, Gino Rossi.

Anna Pełka

(PAP Biznes), #CCC

pel/ asa/

Zobacz także: CCC SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: