Branżowe media pozytywnie oceniają "Cyberpunk 2077" (opis)
Największe portale branżowe pozytywnie oceniają nową grę CD Projektu - średnia ocena recenzentów, według portalu Metacritic, wynosi 91 pkt na 100, co daje "Cyberpunk 2077" czwartą pozycję wśród najwyżej ocenionych gier na PC w tym roku. Redakcje, które przyznały "CP 2077" niższe oceny, wskazały m.in. na nadal obecne w grze liczne błędy.
Premiera "Cyberpunk 2077" na komputery PC, konsole Xbox i PlayStation oraz Google Stadia zaplanowana jest na czwartek, 10 grudnia. W poniedziałek zniesiono embargo na publikację recenzji gry, które przygotowali dziennikarze branżowi.
Do godz. 20, Metacritic - portal internetowy agregujący recenzje m.in. gier komputerowych - zebrał 43 opinie o "CP 2077" w wersji na komputery PC, z których 41 jest "pozytywnych", a dwie "mieszane". Trzynastu recenzentów przyznało grze maksymalne noty, a dwie najsłabsze oceny to 60 pkt (Venture Beat) i 70 pkt (GameSpot).
Ocena gry jest niższa niż w przypadku poprzedniego dużego tytułu CD Projektu, "Wiedźmina 3", którego oceniono na 93 pkt.
Największy portal branżowy, IGN, przyznał "Cyberpunk 2077" ocenę 9/10 pkt.
"'Cyberpunk 2077' przeniesie Cię do pięknego i olśniewająco gęstego miasta, w którym spotkasz niewiele ograniczeń. Gra oferuje oszałamiające możliwości sposobu budowania postaci, wykonywania zadań i konfrontacji z wrogami, a twoje decyzje mogą mieć istotny wpływ zarówno na otaczający cię świat, jak i na historie ludzi, którzy go zamieszkują" - napisano.
"Zadanie główne jest krótsze niż można by się spodziewać, jeśli skupimy się tylko na nim, a dodatkowo nie zawsze jest jasne, co należy zrobić, aby wprowadzić istotne zmiany w zakończeniu gry, ale mnogość zadań pobocznych dostępnych prawie od samego początku może mieć zaskakująco silny wpływ na opcje, którymi dysponujesz" - dodano.
IGN wskazuje, że w grze częste są drobne błędy, które psują nastrój rozgrywki.
"Niestety, naprawdę trzeba wspomnieć o liczbie błędów, których doświadczyłem. Mogłem grać w 'Cyberpunk 2077' tylko na komputerze PC z procesorem graficznym GeForce RTX 3080, nie miałem jeszcze dostępu do wersji PlayStation lub Xbox, ale napotkane problemy były niezwykle częste i rozpraszające" - napisał Tom Marks z IGN.
Marks ocenił, że choć w dniu premiery ma pojawić się "łatka" (patch) do gry, to prawdopodobnie skupi się ona na stabilności gry i może nie poradzić sobie z problemami, na które zwraca uwagę recenzent.
Autor recenzji IGN obawia się również o to, jak gra będzie prezentowała się na konsolach.
"Chociaż z całego serca polecam ją ze względu na zalety rozgrywki, biorąc pod uwagę problemy z wydajnością, które widziałem nawet z wysokiej klasy kartą graficzną na PC, obawiam się, jak będzie wyglądać premiera na Xbox One lub PlayStation 4" - ocenił.
GameInformer, podobnie jak IGN, przyznał grze ocenę 9/10.
W recenzji oceniono "Cyberpunk 2077" jako "głębokie doświadczenie RPG, które ma problemy z strzelaninami i drobnymi wizualnymi błędami (ang. glitches), ale wyróżnia się swoim światem, postaciami oraz dużą liczbą dostępnych dla graczy zdobyczy (ang. loot)". Portal pochwalił stronę graficzną gry ("poziom detali jest oszałamiający"), warstwę muzyczno-dźwiękową oraz wielkość Night City - miasta, w których toczy się rozgrywka. GameInformer ocenił ponadto, że tytuł pozwala graczom na wielokrotną rozgrywkę na różne sposoby.
"'Cyberpunk 2077' nie przesadza z długością głównego wątku fabularnego i zaprasza graczy, aby pozostali w grze przez setki godzin i odkryli jej unikalną zawartość. Nie powalił mnie tak jak 'Wiedźmin 3: Dziki Gon', ale wciąż jest piekielnie dobrym otwarciem czegoś, co - mam nadzieję - będzie nową serią" - napisał Andrew Reiner, redaktor naczelny GameInformer.
Wśród portali, które przyznały grze maksymalną ocenę jest GamesRadar z notą 5/5 pkt.
Zdaniem szefowej portalu, Sam Loveridge, świat "Cyberpunk 2077" daje najlepsze złudzenie rzeczywistości (ang. most immersive) w historii branży. Recenzentka oceniła ponadto, że oprawa graficzna gry jest "wspaniała" oraz pozytywnie wypowiedziała się o liczbie możliwości postawionych przed graczem, zarówno w kontekście historii przedstawionej w "CP 2077", jak i sposobu rozegrania walk.
"'Cyberpunk 2077' to wzór gier z otwartym światem, oferujący zarówno swobodę odkrywania świata jak i kształtowania postaci, które stanowią szczytowe osiągnięcie swojego gatunku. Gra wzięła wszystko co uwielbiamy w tytułach z otwartym światem i odrobiła lekcję, wdrażając najlepsze rozwiązania w gęstym i szczegółowym świecie. Dodano do tego prawie ludzki poziom reakcji (ze strony postaci - PAP) i emocjonalną głębię, a wszystko to łączy się w spektakularne doświadczenie" - napisała Loveridge.
Ocena PC Gamer to 78/100 pkt. Portal negatywnie odniósł się przede wszystkim do dużej liczby błędów, pozytywnie oceniając jednocześnie m.in. postacie, historie oraz świat gry.
"Błędy są pewne w tak dużych grach, ale po ośmiu latach produkcji i wielu opóźnieniach miałem nadzieję, że 'Cyberpunk 2077' będzie działał znacznie płynniej" - ocenił James Davenport z PC Gamer.
"'Fallout: New Vegas' również miało problemy podczas premiery i z czasem sytuacja uległa poprawie. 'Red Dead Redemption 2' było nękane przez nieprzewidziane problemy z niektórymi kombinacjami kart graficznych i procesorów. Teraz wszystko w porządku" - dodał.
Portal GameSpot ocenił grę na 7 pkt w dziesięciostopniowej skali. Pochwalono m.in. mechaniki RPG, w tym postacie oraz liczbę zadań pobocznych. Recenzent negatywnie odniósł się natomiast m.in. do skali błędów technicznych oraz estetyki gry.
"Problemy techniczne nie tylko wyrzucały mnie z gry, ale także skłoniły mnie do zastanowienia się, czy pewne rzeczy w trakcie gry były zamierzone. Często zajmowało mi chwilę lub dwie, aby ustalić, czy wystąpiła usterka wizualna z powodu cyberware V, który jest główną częścią historii, czy też muszę przeładować grę" - napisano w recenzji.
"Grałem na laptopie gamingowym, znacznie przekraczającym minimalne wymogi dla 'Cyberpunk 2077', podczas gdy inny gracz z GameSpot miał te same problemy (choć bez poważnych awarii) na jeszcze wyższej klasy komputerze stacjonarnym. Twoje odczucia mogą się różnić, ale z naszego doświadczenia wynika, że błędy uprzykrzają rozgrywkę i są znaczące, często zmuszając nas do ponownego załadowania zapisów lub całkowitego wyjścia z gry. Trudno jest naprawdę wejść w świat, który ciągle musisz opuszczać" - dodano.
Najniższą notę - 3 pkt w pięciostopniowej skali - wystawił "CP 2077" portal Venture Beat.
"Problem w tym, że świat 'Cyberpunk 2077' sugeruje tak wiele możliwości. Megabudynki tworzące panoramę miasta sugerują rozległe wnętrza, które tak naprawdę nie istnieją. Sprzedawcy sugerują symulację gospodarki, której nie ma w grze. Tętniące życiem ulice sugerują potencjał wątków fabularnych, które nie mają miejsca" - napisał Jeff Grubb.
"Oczywiście, żadna gra nie ma tych wszystkich elementów. Chodzi jednak o to, że 'Cyberpunk 2077' jest tak ambitny, że oczekuje się od niego więcej. A kiedy czegoś brakuje, to całe doświadczenie gry traci na tym bardziej" - dodano.
(PAP Biznes), #CDRkuc/ gor/
