Huuuge chce przeznaczyć środki z oferty publicznej na akwizycje i umowy wydawnicze (wywiad)
Producent i wydawca gier mobilnych Huuuge liczy na szybki start oferty publicznej na GPW. Pozyskane środki chce przeznaczyć na kolejne akwizycje i umowy wydawnicze, a w przyszłości nie wyklucza dywidendy - poinformował PAP Biznes prezes i założyciel spółki Anton Gauffin.
"Długo przygotowywaliśmy się do wejścia na giełdę, uważamy, że teraz jest na to właściwy moment. Dlaczego Warszawa? Polska odgrywa najważniejszą rolę w naszym rozwoju, mamy tu zespół ponad 400 osób, a dodatkowo to drugi największy rynek giełdowy dla producentów gier, po Japonii. Dlatego nie ma lepszego miejsca dla nas" - powiedział prezes.
"Huuuge to szybko rosnąca, rentowna spółka - chcemy przyspieszyć tempo naszego wzrostu m.in. poprzez przejęcia i nowe umowy wydawnicze. To są powody, dla których chcemy pozyskać kapitał" - dodał.
Jak podał Gauffin, firma chce na obecnym etapie rozwoju wykorzystać kapitał, by przyspieszyć wzrost, ale w przyszłości nie wyklucza dywidendy.
Pod koniec sierpnia Huuuge Inc. złożył w Komisji Nadzoru Finansowego prospekt emisyjny.
"Nie podjęliśmy jeszcze ostatecznej decyzji co do terminu oferty, ale chcemy ją przeprowadzić jak tylko nasz prospekt zostanie zatwierdzony przez KNF. Biorąc pod uwagę poziom zaawansowania prac, może to nastąpić niebawem” - powiedział prezes.
Pytany o to, czy zamieszanie wokół gry "Cyberpunk 2077" i spadek kursu największego polskiego producenta gier, CD Projektu, wpływa na decyzję o terminie debiutu, Gauffin odpowiedział: "Nasz model biznesowy jest inny niż w przypadku CD Projektu, tworzymy gry mobilne, naszym zdaniem jest to dużo bardziej przewidywalny segment rynku niż gry na PC i konsole. Nie chcemy komentować sentymentu rynkowego, koncentrujemy się na naszej działalności, wydając nowe gry i monetyzując dotychczasowe tytuły".
Grupa planuje premiery kilku nowych gier w pierwszej połowie 2021 roku.
"Mamy kilka studiów, które pracują nad nowymi projektami gier, ale wiele z nich jest kończonych przed etapem soft-launch. To normalne na rynku gier mobilnych, jest on bardzo konkurencyjny. Mamy obecnie kilka gier w soft-launch, dodatkowo studio w Helsinkach planuje wprowadzić do testów dwie gry na początku przyszłego roku. Dodatkowo cały czas analizujemy nowe umowy wydawnicze" - powiedział prezes.
Według portalu Sensor Tower grupa jest wydawcą łącznie prawie 30 gier. Dane Sensor Tower wskazują, że płatności w grach Huuuge (bez przychodów z reklam) w listopadzie wyniosły ok. 18 mln USD, czyli dwukrotnie więcej niż w przypadku największego notowanego na GPW producenta gier mobilnych - Ten Square Games. Większość przychodów generuje kilka tytułów, z "Huuuge Casino" na czele. Pozostałe najlepiej zarabiające gry to: "Billionaire Casino", "Star Slots" i "Traffic Puzzle".
Firma pracuje nad kolejnymi przejęciami. Jak wyjaśnił prezes, akwizycje to element strategii spółki od 2017 roku - w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy Huuuge przejęło m.in. holenderską firmę reklamową Playable Platform, a także fińskie studio Double Star.
"Pracuję w branży gier od 20 lat i przeprowadziłem ok. 30 inwestycji w start-upy, jestem ponadto partnerem w kilku funduszach VC inwestujących w gry. Nauczyło mnie to, że przejęcia to często kwestia relacji i odpowiedniego czasu. Mamy teraz kilka celów, ale nie wiemy ile transakcji zostanie zrealizowanych w przyszłym roku" - powiedział.
"Przy przejęciach większych podmiotów zwykle konkurencja jest większa - też się tam pojawiamy, ale wierzę, że dużo więcej jest do zrobienia w przypadku firm mniejszych i średniej wielkości" - dodał.
Gauffin podał również, że ważną częścią strategii pozostaje wydawanie gier zewnętrznych producentów.
"W przypadku działalności wydawniczej wszystko zależy od tego, ma którym etapie inwestujemy w projekt - czy przynosi on już przychody? A może jest to wersja beta? Nie ma tu jednego modelu. Często producenci nie mają kapitału oraz wiedzy na temat tego, jak zwiększyć skalę swojej gry lub jak podejść do marketingu" - powiedział.
"To ważna część naszego biznesu, szczególnie że umowa wydawnicza jest najlepszym sprawdzeniem partnera przez ewentualnym przejęciem. Pierwszą grą, która wydaliśmy jest 'Traffic Puzzle' - tytuł ten zwiększa swoją skalę z miesiąca na miesiąc. Mamy też inne obiecujące gry w dziale wydawniczym. Ta część naszej działalności rozwija się szybciej niż gry social casino" - dodał.
Huuuge jest producentem i wydawcą gier typu free-to-play przeznaczonych na urządzenia mobilne i platformy internetowe. Firma powstała w 2014 roku, ale jej korzenie sięgają 2005 roku, gdy Gauffin trafił do Polski poszukując programistów do swojej firmy Gamelion. W 2007 roku prezes sprzedał udziały w firmie, a w 2014 roku odkupił ją, tworząc markę Huuuge.
Największą popularnością cieszą się obecnie gry spółki z gatunku tzw. social casino.
"Większość naszych przychodów pochodzi dzisiaj z gier typu social casino. W grach tych nie gra się o prawdziwe pieniądze, a mikropłatności są opcjonalne. Widzimy dalszy potencjał do wzrostu - social casino to rynek o wartości 6 mld USD. To dla nas solidna podstawa, dzięki której chcemy zwiększać skalę działalności" - powiedział prezes.
"Rozpoczęliśmy ekspansję w kierunku szerszej kategorii gier casual kilka lat temu, po kolejnej rundzie finansowania, kiedy uruchomiliśmy działalność wydawniczą. Mamy w portfolio gry casual, np. Traffic Puzzle czy 'Trolls Pop', które ostatnio zdobyło nagrodę Google Play 'Best Pick Up and Play 2020'. Te gry zwiększają przychody szybciej niż gry social casino" - dodał.
Huuuge nie planuje otwierania dużej liczby nowych lokalizacji, skupia się na kluczowych rynkach, czyli Ameryce Północnej i Europie Zachodniej. Firma zatrudnia obecnie ponad 600 osób w dziesięciu biurach na całym świecie.
"Jeżeli widzimy gdzieś duży potencjał, dużo talentów, to możemy otworzyć w tym miejsce studio - dobrym przykładem jest biuro w Tel Avivie, gdzie mieliśmy dostęp do puli doświadczonych talentów w branży gier mobilnych, które trudno byłoby znaleźć w innym miejscu" - powiedział Gauffin.
Według informacji spółki, skonsolidowane przychody wzrosły do około 260 mln USD w 2019 roku z 152 mln USD w 2017 roku, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 30,7 proc. Na koniec grudnia 2019 r. gry Huuuge miały średnio 3,98 mln aktywnych użytkowników miesięcznie (MAU).
"W ostatnich latach zwiększyliśmy zarówno przychody, jak i zyski. Naszym celem jest dalsze systematyczne ich zwiększanie" - powiedział prezes. (PAP Biznes)
kuc/ ana/