Wielton może w przyszłości generować 8 proc. marży EBITDA
Wielton może w przyszłości generować 8 proc. marży EBITDA - poinformował prezes spółki Paweł Szataniak podczas telekonferencji. Dodał, że grupie nie uda się osiągnąć tego celu w ramach aktualnej strategii.
"Nasza strategia kończyła się w 2020 roku, jednak w związku z Covidem, rok ubiegły traktujemy trochę, jak przerwę w życiorysie, stąd patrząc na wiele niepewności w najbliższych miesiącach, podjęliśmy decyzję o wydłużenia obowiązywania strategii do końca 2021 roku. Nasze cele na 2021 rok to ponad 20 tys. sztuk sprzedanych pojazdów, nie mniej niż 2,4 mld zł przychodów, wskaźnik dług netto do EBITDA na poziomie około 2, marża EBITDA ok. 7 proc." - powiedział prezes.
Zdaniem prezesa oznacza to, że większość celów postawionych w strategii Wielton 2020 zostanie osiągniętych.
"Marża EBITDA miała wynieść 8 proc., co oznacza, że brakuje 1 proc.(...) Patrząc na mnogość negatywnych zdarzeń, często niezależnych od nas, jak choćby pożar w Wieluniu, Covid-19, ten wynik uznaję za dobry" - powiedział.
"Czy grupa jest w przyszłości w stanie osiągać marże w wysokości 8 proc.? Jest, mocno w to wierzę" - dodał.
Strategia grupy Wielton 2020 zakładała wzrost wolumenu sprzedaży produktów spółki do 25 tys. sztuk rocznie i osiągnięcie rocznych przychodów na poziomie 2,4 mld zł oraz 8 proc. marży EBITDA.
Prezes zapowiedział, że w bieżącym roku wszystkie spółki mają skończyć rok z dodatnią EBITDA. W 2020 roku ujemną EBITDA miał Langendorf, Lawrence David i Viberti Rimorchi.
W skład grupy Wielton, oprócz fabryki w Wieluniu, wchodzi m.in. producent naczep i przyczep do ciężarówek Fruehauf we Francji, niemiecki producent wywrotek i pojazdów specjalistycznych Langendorf oraz montownia Wielton Russia i włoska Viberti Rimorchi. Od 2018 roku do grupy dołączył także producent naczep na rynku brytyjskim Lawrence David.
Zdaniem wiceprezesa Mariusza Golca rynek naczep spadł w 2020 roku w Europie o ok. 25 proc. Obecnie widać jednak poprawę nastrojów inwestycyjnych, pandemia wydaje się "zarządzalna".
"Wierzymy w powolną odbudowę poszczególnych rynków w 2021 roku i stopniowe powroty do poziomów z 2019 roku" - zapowiedział wiceprezes.
Grupa Wielton zakłada w 2021 r. m.in. wzrost wolumenowej sprzedaży na rynku francuskim o 17 proc., na rynku brytyjskim o 46 proc., a na rynku polskim o 44 proc.
W 2020 roku grupa sprzedała 15.420 przyczep, naczep i zabudów wobec 20.824 sztuk w 2019 roku.
Prezes zapowiedział, że decyzja odnośnie ewentualnej wypłaty dywidendy za 2020 rok będzie podjęta w połowie 2021 roku. Dodał, że Wielton nie wyklucza też skupu akcji własnych.
Wielton podał w czwartek rano szacunki, zgodnie z którymi miał 94,4 mln zł EBITDA w 2020 roku i 1.809 mln zł przychodów ze sprzedaży. W 2019 roku było to odpowiednio 141,8 mln zł i 2,34 mld zł.
Dług netto Wieltonu w ujęciu skonsolidowanym na koniec 2020 roku wyniósł 371,6 mln zł (wskaźnik dług netto/EBITDA: 3,94).
(PAP Biznes), #WLTepo/ ana/
