Przejdź do treści

udostępnij:

Rynek leasingu w '21 wzrośnie o 11 proc. i wróci do poziomu finansowania sprzed pandemii – ZPL

Związek Polskiego Leasingu szacuje, że w 2021 roku branża leasingowa możne udzielić łącznego finansowania o wartości przekraczającej 77,8 mld zł, co oznacza, że rynek leasingu wzrośnie o 11 proc. i wróci do poziomu finansowania sprzed pandemii – poinformował ZPL na konferencji.

Związek podał, że w 2020 roku firmy leasingowe udzieliły łącznego finansowania na poziomie 70,1 mld zł, co oznaczało spadek o 10,1 proc.

Z danych ZPL wynika, że o ile dynamika finansowania udzielonego przez branżę leasingową w pierwszej połowie roku wynosiła -24 proc. rdr, a po trzecim kwartale była na poziomie -15,5 proc., to ostatnie trzy miesiące 2020 roku wyróżniły się już 4,8 proc. wzrostem branży.

"Pozytywny sygnał dla przedsiębiorstw jest taki, że z analizy ZPL wynika, że w ciągu 2021 roku branża leasingowa odrobi starty wywołane przez pandemię COVID-19 i wróci do poziomu finansowania sprzed kryzysu, co oznacza odbicie rynku. Jest to dobra wiadomość dla gospodarki, ze względu na spodziewany powrót firm na drogę inwestycji" - powiedział przewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu Paweł Pach.

Firmy leasingowe spodziewają się wyższego poziomu finansowania dla większości badanych grup środków trwałych. Wyraźne wzrosty finansowania oczekiwane są dla pojazdów lekkich oraz dla sektora nieruchomości.

Z ankiety ZPL wynika, że trochę słabsze, ale wciąż wyraźnie pozytywne perspektywy rysują się dla finansowania maszyn i IT. Natomiast negatywne perspektywy są spodziewane w obszarze finansowania środków transportu ciężkiego.

Odbiorcami usług leasingowych pozostają głównie mikro i małe firmy, czyli klienci o obrotach do 20 mln zł, którzy stanowią 73,5 proc. w strukturze klientów firm leasingowych.

W 2020 roku, przy pomocy leasingu i pożyczki inwestycyjnej, przedsiębiorcy najczęściej finansowali pojazdy lekkie (mające 47,5 proc. w strukturze rynku leasingu) oraz maszyny i inne urządzenia (odpowiadające za 29,1 proc.). Nieco rzadziej finansowali pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 t., ciągniki siodłowe, naczepy, przyczepy i autobusy (17,8 proc. udział w rynku).

Inne aktywa takie jak: sprzęt IT, samoloty, statki, tabor kolejowy i pozostałe pojazdy mają 4,4 proc. udział w rynku, podczas gdy nieruchomości zaledwie 1,2 proc.

Branża leasingowa w 2020 roku sfinansowała pojazdy lekkie (tj. pojazdy osobowe i dostawcze do 3,5 t.) o łącznej wartości 33,3 mld zł, co stanowiło wynik o 5,7 proc. niższy rok wcześniej. ZPL ocenia, że segment pojazdów lekkich odnotował relatywnie dobry wynik w całym roku, pomimo 35,2-proc. spadku w II kwartale 2020r.

Według danych Związku sektor finansowania maszyn najmniej odczuł skutki recesji i znalazł się w 2020 roku wśród głównych kategorii finansowanych środków trwałych. W omawianym okresie łączne finansowanie udzielone przez branżę leasingową na inwestycje w maszyny i inne urządzenia wyniosło 20,4 mld zł, przy -5 proc. dynamice rdr dla tego segmentu.

Pandemia w największym stopniu obniżyła wolumen finansowania pojazdów ciężarowych. Skumulowane dane ZPL na koniec 2020 roku pokazują, że branża leasingowa podpisała nowe kontrakty o łącznej wartości 12,5 mld zł, przy dynamice segmentu pojazdów ciężarowych na poziomie -26,8 proc. rdr.

W trakcie pandemii leasingowe zmieniały harmonogramy spłat i odraczały spłatę rat leasingowych na okres od 3 do 6 miesięcy.

Na początku 2021 roku sektor bankowy poinformował o wznowieniu „moratorium pozaustawowego” i z możliwości odroczenia lub obniżenia spłaty rat leasingowych, obok klientów banków, znowu mogą skorzystać klienci firm leasingowych.

ZPL podał, że branża leasingowa pracuje też nad dodatkowymi rozwiązaniami pomocowymi dla klientów dotkniętych kryzysem.

"Pod koniec ubiegłego roku leasingodawcy uczestniczyli w rozmowach prowadzonych przy udziale kancelarii Prezydenta RP, przedstawicieli strony rządowej i instytucji wspierających gospodarkę. Podczas spotkań i warsztatów pracowali nad rozwiązaniami, które mają, do czasu wznowienia ruchu turystycznego, ułatwić funkcjonowanie i utrzymanie floty przez przewoźników autokarowych" - napisano w komunikacie prasowym.

Związek podał, że obecnie eksperci BGK i sektora leasingowego, ustalają szczegóły programów gwarancyjnych, które pozwolą skorzystać z leasingu na bardziej preferencyjnych warunkach. Gwarancje będą pochodziły z Paneuropejskiego Funduszu Gwarancyjnego, utworzonego przez państwa Unii Europejskiej na potrzeby walki z pandemią.

Związek Polskiego Leasingu to organizacja reprezentująca 90 proc. rynku leasingu w Polsce i skupia 30 podmiotów.(PAP Biznes)

seb/ gor/

udostępnij: