Alumetal ocenia, że sprzedaż na poziomie 250 tys. ton jest możliwa do zrealizowania w '22 (wywiad)
Alumetal z optymizmem patrzy na 2021 r., który ma być dla grupy mocnym powrotem do realizacji celów strategicznych. Jako cel na ten rok przyjmuje wolumen sprzedaży wyraźnie powyżej 200 tys. ton i ocenia, że cel 250 tys. ton w 2022 r. jest możliwy do zrealizowania - powiedziała PAP Biznes prezes Agnieszka Drzyżdżyk. Nakłady inwestycyjne w 2021 r. mają wynieść ok. 50 mln zł, w tym 30 mln zł na rozwój zakładu w Nowej Soli.
Sprzedaż na poziomie 250 tys. ton to jeden z celów Alumetalu w strategii na lata 2018-22. Plan sprzedaży ponad 200 tys. ton w 2021 r. grupa zapowiadała już pod koniec zeszłego roku. Na koniec września 2020 roku zrealizowany wolumen w LTM wyniósł 152 tys. ton.
"W 2021 r. wracamy na tory realizacji strategii i stopniowo, sukcesywnie budujemy udział w rynku europejskim. Zapotrzebowanie na nasze produkty jest wysokie i w ślad za tym chcemy realizować cele sprzedażowe, a w tym roku wyraźnie przekroczyć 200 tys. ton sprzedaży" - powiedziała prezes.
"Podtrzymujemy też cel sprzedaży na 2022 r. Po to zainstalowaliśmy nowe moce, żeby móc dostarczyć na rynek 250 tys. ton i początek tego roku pokazuje, że jest to możliwe. Patrząc na wyniki sprzedażowe pierwszego kwartału br. oraz zamówienia na drugi kwartał 2021 r., myślę, że jesteśmy na dobrej drodze osiągnięcia celu w 2022 r." - dodała.
Alumetal podał niedawno, że spodziewa się w pierwszym kwartale 2021 r. wzrostu sprzedaży do poziomu 60 tys. ton, czyli o ok. 30 proc. więcej w stosunku do pierwszego kwartału 2020 r.
Na lepsze wyniki w tym roku pozytywny wpływ ma m.in. - w ocenie prezes - zwiększenie wykorzystania przez grupę zdolności produkcyjnych do około 90 proc. oraz oddanie do eksploatacji nowoczesnej, efektywnej kosztowo linii produkcyjnej w zmodernizowanym zakładzie w Kętach.
Moce produkcyjne Alumetalu - po unowocześnieniu zakładu w Kętach - wynoszą 270 tys. ton rocznie. W styczniu grupa zapowiedziała rozbudowę zakładu w Nowej Soli - nie będzie to jednak zwiększenie mocy produkcyjnych w zakresie produkcji stopów aluminium, a zwiększenie zdolności produkcyjnych w obszarze przygotowania surowców złomowych, optymalizacji procesów w obszarze metal managment. W całym 2021 r. wydatki inwestycyjne planowane są na ok. 50 mln zł, z czego ok. 30 mln zł na rozbudowę zakładu w Nowej Soli.
"Nieznaczna część z tych środków to ostatnie wydatki alokowane na modernizację zakładu w Kętach, poza tym przewidujemy projekty odtworzeniowe i modernizacyjne oraz rozpoczynamy rozbudowę zakładu w Nowej Soli" - dodała Drzyżdżyk.
Zarząd zapowiada w tym roku także powrót do wypłaty dywidendy, po zawieszeniu jej w 2020 r. ze względu na pandemię.
"Wracamy do realizacji naszej polityki dywidendowej, czyli zamiaru przeznaczania dla akcjonariuszy minimum 70 proc. znormalizowanego zysku netto. Sytuację w zeszłym roku postrzegamy jako jednorazową, która spotkała się ze zrozumieniem akcjonariuszy. Bezpieczeństwo finansowe było dla nas priorytetowe" – dodała prezes.
W 2019 r. spółka przeznaczyła na wypłatę dla akcjonariuszy w sumie 63,16 mln zł, czyli 4,08 zł na akcję.
Dominika Antoniak
(PAP Biznes), #AMLdoa/ asa/
