Przejdź do treści

udostępnij:

Agora spodziewa się wzrostu przychodów i mniejszej straty operacyjnej w '21

Zarząd Agory szacuje, że w 2021 przychody grupy nieznacznie wzrosną, a strata operacyjna będzie mniejsza niż w ubiegłym roku - podała spółka. Agora prognozuje, że w tym roku wzrost wartości rynku reklamy wyniesie 4-7 proc.

"Biorąc pod uwagę tempo odbudowy wartości rynku reklamy oraz niepewność w zakresie terminu powrotu do działalności poszczególnych branż gospodarki (w szczególności kin), zarząd Agory szacuje, że w całym 2021 r. przychody grupy Agora mogą być nieznacznie wyższe niż w 2020 r." - napisano w raporcie.

"W 2020 r. pierwszy kwartał był rokiem normalnej działalności operacyjnej nieobarczonej jeszcze skutkami pandemii. W 2021 r. skutki pandemii będą towarzyszyć działalności biznesowej przez cały rok. Z tego powodu, zarząd Agory szacuje, że w 2021 r. grupa Agora odnotuje stratę operacyjną na poziomie EBIT. Powinna ona być jednak niższa niż ta odnotowana w 2020 r." - dodano.

W 2020 roku przychody grupy spadły o 33,1 proc. do 836,5 mln zł, a strata operacyjna wyniosła 111,7 mln zł wobec 24,7 mln zł zysku w 2019.

W raporcie spółka wskazała, że w 2020 r. istotne działania oszczędnościowe, a w 2021 r. chce nadal funkcjonować w zaostrzonej dyscyplinie kosztowej, szczególnie w tych segmentach, które nie mogą powrócić pełnej działalności operacyjnej.

"Jednocześnie, w obszarach, które dają szansę na szybszą odbudowę wyników, zarząd Agory elastycznie będzie podchodził do polityki inwestycyjnej" - dodano.

Spółka szacuje, że wartość rynku reklamy w Polsce w 2021 r. zwiększy się w porównaniu z 2020 r. o około 4-7 proc. Według danych Agory, w 2020 roku wartość wydatków reklamowych w Polsce wyniosła około 8,9 mld zł i zmniejszyła się o 9 proc. w stosunku do 2019 r.

"Spółka spodziewa się, że pierwszy kwartał 2021 r. przyniesie jeszcze spadek wydatków na reklamę w porównaniu z pierwszym kwartałem 2020 r., który w niewielkim jeszcze stopniu został dotknięty negatywnymi skutkami wybuchu pandemii. Odbudowa wartości rynku reklamy powinna być widoczna już od drugiego kwartału 2021 r." - napisano.

Według spółki, jedynym segmentem rynku, w którym wartość wydatków na reklamę skurczy się w całym 2021 r. będzie prasa wydawana w formie tradycyjnej (spodziewamy spadek rynku o 14-17 proc.). Grupa liczy, że po uruchomieniu kin wzrost wartości wydatków na reklamę w tym segmencie rynku reklamowego może sięgnąć około 19-22 proc. Wzrost wydatków na reklamę zewnętrzną może, zdaniem Agory, wynieść około 5-9 proc. Wydatki na reklamę w telewizji grupa szacuje na 5-8 proc., a w radiu i internecie o 6-9 proc.

"Jednocześnie, ze względu na fakt, że trudno jest przewidzieć dalszy rozwój sytuacji związanej z pandemią i jej skutki gospodarcze powyższe założenia mogą być obarczone błędem, a ich trafność dużo mniejsza niż w okresach większej przewidywalności" - dodano.

Zdaniem Agory, trudno jest również przewidzieć w jakim tempie rynek reklamy powróci do wartości sprzed wybuchu pandemii i jak ukształtuje się jego struktura. Grupa ocenia, że proces ten może zająć co najmniej 2-3 lata.

(PAP Biznes), #AGO

kuc/ osz/

Zobacz także: Agora SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: