Przejdź do treści

udostępnij:

Grupa Ferro podsumowuje 2020 rok

Grupa FERRO, wiodący producent i dystrybutor armatury sanitarnej i instalacyjnej w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, osiągnęła w 2020 r. 519,1 mln zł skonsolidowanych przychodów, co oznacza wzrost o 15% w ujęciu rok do roku. EBITDA zwiększyła się w tym czasie o 25% r/r, do 83,2 mln zł, a zysk netto wzrósł o 55% r/r, do 62,1 mln zł. W wymagającym otoczeniu biznesowym Grupa skutecznie zarządziła kluczowymi procesami operacyjnymi i zanotowała kolejny najlepszy rok w swojej historii pod względem sprzedaży i wyników finansowych. Najlepszy dotychczas był także sam 4Q 2020. FERRO osiągnęło w tym okresie 134,6 mln zł przychodów, co oznacza wzrost o 18% r/r. EBITDA zwiększyła się o blisko 20% do 14,7 mln zł, a zysk netto wzrósł ponad 3-krotnie do 9,6 mln zł.

W 2020 r. Grupa FERRO osiągnęła bardzo dobre dynamiki sprzedaży zarówno na kluczowych rynkach zagranicznych, jak i na rynku polskim. W Polsce sprzedaż wzrosła w ub.r. o blisko 9% r/r, do 182,4 mln zł. Sprzedaż zagraniczna odpowiadała 2020 r. za 65% przychodów Grupy i wyniosła blisko 337 mln zł. Bardzo wysokie dynamiki wzrostu przychodów zanotowały w tym czasie rynki węgierski i rumuński – odpowiednio ponad 54% i ponad 24% r/r. Najbardziej dojrzałe spośród rynków zagranicznych, czyli Czechy i Słowacja, osiągnęły wzrosty sprzedaży na poziomie odpowiednio ponad 7% i blisko 6%. Sprzedaż w segmencie „pozostałe”, gdzie ujmowane są najmłodsze rynki, w tym np. kraje bałtyckie, wzrosła o niemal 42% r/r, osiągając poziom blisko 50 mln zł. W 2020 r. w ujęciu wartościowym sprzedaż na rynku rumuńskim zrównała się z drugim jak dotychczas pod względem udziału w przychodach Grupy rynkiem czeskim.

- W minionym roku dowiedliśmy, że jako Grupa byliśmy – i jesteśmy – w stanie w sposób szybki, ale jednocześnie odpowiedzialny i przemyślany zareagować, na to, co dzieje się na rynku i wykorzystać jak najlepiej nadarzające się okazje biznesowe. Pomimo okresowych lock-downów na poszczególnych rynkach zadbaliśmy o ciągłość dostaw, produkcji i stały kontakt z naszymi kontrahentami. W efekcie dynamicznie zwiększyliśmy sprzedaż i osiągnęliśmy najlepsze w historii FERRO wyniki finansowe. To kolejny rok, a dokładnie 7. rok z rzędu, gdy możemy pochwalić się „najlepszymi w historii wynikami” – to pokazuje jak dobrze nasz biznes jest zorganizowany i jak celne mamy pomysły oraz motywuje nas do jeszcze bardziej intensywnej pracy.

W 2020 r. kontynuowaliśmy realizację Strategii F1. Zgodnie z planem realizowaliśmy działania integracyjne i optymalizacyjne oraz wspierające ekspansję rynkową FERRO w regionie CEE, a także dotyczące naszej oferty produktowej. Umocniliśmy naszą pozycję rynkową, a co najważniejsze dowiedliśmy, że nawet w okresach tak znaczących zawirowań rynkowych, Grupa FERRO jest dostawcą godnym zaufania. Jednym z naszych atutów jest dywersyfikacja kanałów sprzedaży – w Polsce tzw. kanał tradycyjny, czyli m.in. mniejsze hurtownie, sklepy i instalatorzy itp., odpowiada za około 60% sprzedaży. Na innych rynkach geograficznych udział tego kanału jest na poziomie porównywalnym lub nawet wyższym. Jednym z kluczowych obszarów Strategii F1 jest dalszy rozwój kanału tradycyjnego, w tym wzmocnienie roli segmentu profesjonalnego, tj. współpracy z architektami, projektantami, instalatorami i deweloperami.

Bardzo cieszy nas dynamiczny rozwój naszych rynków zagranicznych. Rumunia i Węgry notują kilkudziesięcioprocentowe tempo wzrostu, podobnie jak rynki określane przez nas mianem „pozostałe”, w tym kraje bałtyckie lub Bałkany. Rynek rumuński, biorąc pod uwagę dotychczas osiągane tempo wzrostu, może w 2021 r. stać się największym rynkiem zagranicznym Grupy Ferro. W ramach strategicznych usprawnień procesów logistycznych i skrócenia ścieżki dotarcia do kluczowych rynków rozważamy uruchomienie kolejnego – poza Skawiną i Znojmo w Czechach - centrum logistycznego tak, aby być "bliżej" dynamicznie rosnących rynków południowych.

- Wreszcie, w minionym roku w ramach postępującej dywersyfikacji oferty przeprowadziliśmy transakcję przejęcia spółek TERMET i Tester, poszerzając portfolio Grupy o kompleksowe rozwiązania w obszarze nowoczesnego zarządzania źródłami ciepła. Zidentyfikowaliśmy szereg synergii pomiędzy FERRO a TERMETEM w różnych obszarach operacyjnych. Jesteśmy przekonani, że dzięki tej transakcji powstanie silna grupa o mocnej pozycji w regionie CEE, przygotowana do kontynuacji ekspansji w branży armatury sanitarnej i instalacyjnej oraz konkurowania na atrakcyjnym rynku zarządzania zużyciem wody i źródłami ciepła, co znajdzie odzwierciedlenie w osiąganych wynikach Grupy w kolejnych latach - podsumowuje Wojciech Gątkiewicz, CEO, Prezes Zarządu FERRO.

Umowa dotycząca przejęcia pakietów kontrolnych TERMET i Tester podpisana została 26 listopada 2020, a finalizacja transakcji nastąpiła 17 lutego 2021, wkrótce po uzyskaniu stosownych zgód ze strony UOKiK. Określona w umowie cena nabycia pakietu 70,65% akcji TERMET składa się z dwóch elementów: kwoty gwarantowanej w wysokości 43,75 mln zł, zapłaconej w dniu zamknięcia transakcji sprzedaży akcji oraz kwoty wynagrodzenia dodatkowego („Earn-out”) obliczonego na podstawie wyników finansowych w oparciu o zbadane sprawozdanie finansowe Termet za rok 2020, które to wynagrodzenie może maksymalnie wynieść 9,97 mln zł. Cena nabycia Udziałów Tester została ustalona w odrębnej umowie przedwstępnej na kwotę 7,0 mln zł i została zapłacona w dniu zamknięcia transakcji.

W Raporcie Rocznym za 2020 r. (w części Sprawozdanie Zarządu z działalności Grupy FERRO) przedstawione zostały oczekiwania Zarządu FERRO dotyczące podstawowych danych finansowych TERMET za rok 2020. Oczekuje się, że TERMET osiągnął w 2020 r. przychody na poziomie ok. 158 mln zł, notując około 25% dynamikę sprzedaży r/r oraz wynik EBITDA w przedziale 12-14 mln zł (dynamika r/r przewyższająca tempo wzrostu przychodów). Ponadto oczekuje się, że na koniec roku TERMET wykaże około 10,5 mln zł gotówki netto (ujemny dług netto). Sprawozdanie TERMET podlega obecnie procesowi badania przez biegłego rewidenta i FERRO nie posiada ostatecznych danych finansowych spółki TERMET. Zgodnie z wcześniejszą komunikacją kwota Earn-out zostanie określona i wypłacona na podstawie zaudytowanych danych finansowych TERMET, a FERRO poinformuje o szczegółach raportem bieżącym po otrzymaniu zbadanego sprawozdania.

Osiąganiu bardzo dobrych wyników finansowych Grupy FERRO towarzyszy generowanie wysokich przepływów operacyjnych. W 2020 r. Grupa osiągnęła z działalności operacyjnej blisko 63 mln zł (czyli ponad 8 mln zł więcej r/r), co pozwala na sfinansowanie dynamicznego wzrostu biznesu oraz wypłatę dywidendy. 20 października 2020 FERRO wypłaciło dywidendę z zysku za rok 2019 w wysokości 0,40 zł na akcję (łącznie 8,5 mln zł).

O Grupie Ferro:

Grupa FERRO jest jednym z największych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej producentów armatury sanitarnej i instalacyjnej. Siedziba Grupy oraz centrum magazynowo - logistyczne znajduje się w Skawinie. W skład Grupy, której podmiotem dominującym jest FERRO S.A. wchodzą także: FERRO International Sp. z o. o., NOVASERVIS spol. s.r.o., NOVASERVIS FERRO Group SRL, NOVASERVIS FERRO SK s.r.o, FERRO Hungary Kft, NOVASERVIS FERRO Bulgaria Ltd. oraz nowo utworzone spółki Ferro Baltics, UAB w Republice Litewskiej oraz Ferro Adriatica d o.o. z siedzibą w Chorwacji. W 2021 roku, w wyniku przejęcia kontroli do Grupy dołączyły TERMET S.A. i Tester sp. z.o.o. z siedzibą w Świebodzicach (odpowiednio 70,65% akcji i głosów pierwszej ze spółek i 100% udziałów drugiej należy do FERRO).

FERRO S.A. – jest jednym z liderów branży sanitarnej i grzewczej na rynku polskim. Przedsiębiorstwo od 24 lat produkuje wysokiej jakości armaturę sanitarną i instalacyjną pod marką Ferro oraz elementy instalacji grzewczych pod własną marką Weberman.

Od 14 kwietnia 2010 roku Grupa FERRO jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

FERRO S.A. zajmuje czołową pozycję w Polsce na rynku sprzedaży zaworów i drugie miejsce pod względem sprzedaży baterii. Przedmiotem jej działalności jest produkcja i sprzedaż armatury sanitarnej, instalacyjnej i grzewczej oraz wyposażenia sanitarnego pod własnymi markami: Ferro, Weberman, Metalia, Titania, a także pod markami klientów Grupy.

NOVASERVIS spol. s.r.o. to spółka wchodząca w skład Grupy od 2011 roku, działająca na rynku armatury sanitarnej i instalacyjnej, a także lider pod względem wielkości sprzedaży baterii. W Czechach i Słowacji jest jednym z najważniejszych producentów oraz wiodącym dostawcą wyposażenia sanitarnego.

TERMET S.A. jest dostawcą nowoczesnych urządzeń grzewczych – począwszy od etapu projektowania, poprzez wykonawstwo, profesjonalną dystrybucję oraz obsługę serwisową - o ugruntowanej pozycji i uznanej marce. Jest także istotnym odbiorcą urządzeń spółki Tester sp. z o.o.

Produkcja Grupy FERRO realizowana jest między innymi we własnym zakładzie Novaservis, w Republice Czeskiej. Spółka obsługuje rynek krajowy i zagraniczny w zakresie produkcji i handlu wyrobami instalacyjno-sanitarnymi opartymi na bazie współczesnej, europejskiej technologii i organizacji pracy.

FERRO S.A. swoją silną pozycję na rynku zawdzięcza przede wszystkim dbałości o doskonałą jakość produktów. Utrzymanie wysokiego standardu produkcyjnego możliwe jest dzięki spełnieniu wymogów obowiązujących norm, utrzymaniu wysokich parametrów technicznych, bezpieczeństwa i funkcjonalności. Wszystkie produkty firmy podlegają tym samym, niezwykle dokładnym i restrykcyjnym, procedurom weryfikacji jakości. Są kontrolowane na każdym stanowisku produkcyjnym. Nad prawidłowym przebiegiem procesów kontroli jakości czuwają wysoko wykwalifikowani inżynierowie odpowiedzialni za jakość i za certyfikację produktów. Audytorzy sprawdzają przestrzeganie procedur systemu zapewniania jakości. Należą do nich procedury określone w normach serii polskich PN i europejskich PN-EN oraz procedury związane z Systemem Zarządzania Jakością.

Źródło: Spółka, #FRO

Zobacz także: Ferro SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: