Rekomendacja zespołu MF ds. indeksów alternatywnych ws. WRR i WIRD nie jest obowiązująca
Rekomendacja działającego przy Ministerstwie Finansów Zespołu roboczego Rady Rozwoju Rynku Finansowego ds. indeksów alternatywnych, dotycząca indeksów WIRD i WRR jako alternatywy dla WIBORu nie jest powszechnie obowiązująca - poinformował resort finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.
Na początku marca Zespół wskazał Warszawski Indeks Rynku Depozytowego (WIRD) w ramach rozwiązania tymczasowego, a docelowo wybór wskaźnika Warsaw Repo Rate (WRR) jako wskaźnika alternatywnego dla WIBORu.
"Na wstępie należy zaznaczyć, że Ministerstwo Finansów nie wydało rekomendacji dotyczącej stosowania wskaźników referencyjnych. Działający przy Radzie Rozwoju Rynku Finansowego Zespół Roboczy Rady Rozwoju Rynku Finansowego ds. indeksów alternatywnych (Zespół) służył jedynie jako platforma dyskusyjna w celu wypracowania przez przedstawicieli sektora bankowego oraz sektora kapitałowego (podmiotów organizujących rynek giełdowy w Polsce) optymalnych rozwiązań w zakresie wskaźnika alternatywnego dla wskaźnika WIBOR" - napisał wiceminister Piotr Patkowski.
"Jego zadaniem było wybranie najbardziej adekwatnych wskaźników, które po odpowiednim dostosowaniu, będą mogły być stosowane jako wskaźniki alternatywne dla WIBORu. W następstwie dyskusji prowadzonych podczas posiedzeń Zespołu, przedstawiciele rynku wskazali Warszawski Indeks Rynku Depozytowego (WIRD), który jest indeksem w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia BMR, w ramach rozwiązania tymczasowego, oraz wskaźnik Warsaw Repo Rate (WRR) jako docelowy optymalny wskaźnik alternatywny dla WIBORu" - dodano.
W innym miejscu interpelacji resort wskazuje, że wypracowana rekomendacja nie ma charakteru "powszechnie obowiązującego", odzwierciedla jednak punkt widzenia oraz preferencje przedstawicieli instytucji stosujących obecnie wskaźnik WIBOR w zakresie optymalnego wskaźnika alternatywnego.
"Niezależnie od niej, każdy wskaźnik spełniający wymogi rozporządzenia BMR i zarejestrowany przez Komisję Nadzoru Finansowego, może być wykorzystywany przez dowolną instytucję finansową, jeżeli ta uzna, że jest to wskaźnik, który spełnia jej oczekiwania" - napisano.
MF informuje, że obecnie trwają prace nad dostosowaniem wybranych wskaźników do wymogów rozporządzenia BMR tak, aby mogły być wykorzystywane jako optymalne wskaźniki alternatywne dla WIBORu.
"Zgodnie z zapowiedziami administratora GPW Benchmark S.A. proces ten powinien się zakończyć jeszcze w 2021 roku. Wypracowane wskaźniki będą również przedmiotem weryfikacji ze strony Komisji Nadzoru Finansowego pod kątem ich zgodności z obowiązującymi przepisami" - napisano.
Jak pisze resort, przy wyborze odpowiedniego wskaźnika alternatywnego, przedstawiciele sektora bankowego oraz sektora kapitałowego brali pod uwagę w szczególności kryteria dotyczące odzwierciedlania możliwie zbliżonego segmentu rynku w zakresie podstawowych cech pomiaru wskaźnika, możliwości łatwej identyfikacji różnic względem wskaźnika podstawowego, przejrzystości metody obliczania, a także możliwości tworzenia na jego podstawie krzywej terminowej.
Wskaźnik WRR jest stawką mierzącą krajowy rynek transakcji zabezpieczonych REPO oraz Buy/Sell Back i Sell/Buy Back (bsb/sbb). Jak wskazało MF, indeks ten jest bardziej odporny na funkcjonowanie rynku w środowisku ujemnych stóp procentowych.
Indeks WIRD mierzy stopę, po jakiej uczestnicy fixingu dokonują transakcji depozytowych z innymi uczestnikami fixingu (lub bankami mogącymi spełnić kryteria takiego uczestnika), instytucjami finansowymi oraz dużymi przedsiębiorstwami. Metoda kalkulacji Indeksu WIRD polega na zastosowaniu średniej ważonej wolumenem stopy procentowej danych transakcyjnych dotyczących niezabezpieczonych depozytów w złotych.
Regulacje UE w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych - tzw. rozporządzenie BMR - wskazują, że podmioty nadzorowane, które stosują wskaźnik referencyjny, powinny sporządzić plany na wypadek istotnej zmiany lub zaprzestania opracowywania danego wskaźnika referencyjnego.
Plany powinny wskazywać alternatywne wskaźniki referencyjne, które można zastosować w celu zastąpienia danego wskaźnika referencyjnego.
Sytuacja zaprzestania opracowywania kluczowego wskaźnika referencyjnego jest uregulowana w rozporządzeniu BMR. Ministerstwo Finansów napisało, że nie posiada na chwilę obecną informacji, czy którakolwiek z przesłanek BMR dot. zaprzestania opracowywania WIBORu w Polsce miałyby wystąpić w najbliższym czasie.
Regulacje BMR mają na celu ochronę przed manipulacją poziomem wskaźników, w związku z doświadczeniami m.in. ze stawką LIBOR oraz wzmocnienie wiarygodności stawek rynku pieniężnego - w pierwszej kolejności administrator wskaźnika powinien brać pod uwagę wartość faktycznych transakcji na rynku (tzw. transakcyjność wskaźnika), a dopiero później - w przypadku ich braku - wartość kwotowań.
Wycena przeważającej części, ok. 68 proc. nominowanych w złotych aktywów krajowego sektora bankowego oparta jest na indeksie WIBOR. (PAP Biznes)
tus/ asa/
