Przejdź do treści

udostępnij:

IPO i plany rozwoju VERCOM - WIDEO z webinaru i zapis sesji Q&A

Zapisy w ramach IPO technologicznej spółki VERCOM kończą się we wtorek, 20 kwietnia 2021 r. W dniu 14 kwietnia na łamach Strefy Inwestorów odbył się webinar z przedstawicielami spółki. Zapraszamy do zapoznania się z nagraniem wideo z tego wydarzenia oraz do lektury sesji pytań i odpowiedzi z wydarzenia (zachowano oryginalną pisownię pytań).

Wideo z webinaru

Zapis sesji pytań i odpowiedzi

1. Podają Państwo, że chcą podwoić działalność do 2023 - rozumiem, że dotyczy to wzrostu organicznego (bez akwizycji)?

- Zakładamy podwojenie wartości znormalizowanego wyniku EBITDA Operacyjnej do końca 2023 r. przy jednoczesnym utrzymaniu historycznego poziomu rentowności na bazie rozwoju organicznego obecnie posiadanego biznesu. Oczywiście, jeśli z trwającej oferty pozyskamy planowaną kwotę, to ten cel może być dodatkowo wzmocniony poprzez wpływ dokonanych akwizycji.

 

2. Proszę powiedzieć jaki jest wskaźnik C/Z przy cenie IPO 45zl?

- Kapitalizacja spółki po ofercie może wynieść 831 mln zł, a w obecnym momencie wycena pre-money wynosi ok. 651,18 mln zł. Porównując to do zysku netto pro-forma* za 2020 r. wskaźnik C/Z wynosi 28x.

*Uwzględnia wyniki finansowe Grupy ProfiSMS w 2020 r.

 

3. Do kogo należą istniejące akcje sprzedawane w IPO?

- Należą one do dwóch założycieli spółki: Adama Lewkowicza oraz Krzysztofa Szyszki. Założyciele spółki sprzedają tylko część swoich akcji, to pakiet akcji stanowiący łącznie 7% wszystkich akcji. Warto podkreślić, że po przeprowadzeniu Oferty akcjonariusze sprzedający zachowają łącznie pakiet akcji stanowiący przynajmniej 16,7% udziału w kapitale oraz 16,8% udziału w głosach. Główny akcjonariusz, czyli R22 nie sprzedaje swoich akcji. Spółka, akcjonariusze sprzedający oraz R22 zawarły umowę lock-up na 12 miesięcy od dnia debiutu giełdowego.

 

4. Jak Państwo skomentują fakt, że spółka-matka R22 jest wyceniana niżej niż potencjalna wycena Vercomu?

- Nie chcemy komentować wyceny R22 – pozostawiamy to analitykom. Robiąc takie porównanie warto pamiętać, że R22 posiada obecnie 69,89% udziału w kapitale Vercom oraz 70,51% udziału w głosach. Z kolei po IPO udział w kapitale wyniesie 54,76%, a udział w głosach 55,13%. Przy założeniu kapitalizacji Vercom na poziomie 831 mln PLN (przy cenie maksymalnej), wartość pakietu posiadanego przez R22 wyniesie więc 457 mln PLN.

 

 

5. Jak wyglądają wskaźniki C/Z i C/WK przy cenie 45pln?

- Wskaźnik C/Z przed emisją nowych akcji wynosi 28x i został skomentowany we wcześniejszym pytaniu nr 2. Wskaźnika C/WK nie powinno się stosować do analizowania spółek technologicznych, które nie posiadają dużych aktywów trwałych. Taka analiza nie jest w ocenie Spółki miarodajna w przypadku Vercom.

 

6. Jakie duże firmy i instytucje współpracują z Państwem?

- Oczywiście nie możemy wymienić wszystkich firm z racji na obowiązujące zapisy w umowach, ale naszymi klientami są m.in. Allegro, OLX.pl, Answear.com, Rossmann, Żabka, mBank, IKEA. Współpracujemy z liderami w wielu branżach: telekomunikacji, finansów, ze szczególnym uwzględnieniem szeroko rozumianej branży ecommerce, z której klienci generują blisko 75% naszych przychodów (dane za 2020 r.).

 

7. Czy osoby obecne odniosłyby się do zarzutów niektórych inwestorów indywidualnych, jakoby cena emisyjna Vercomu (chyba ~45zł) była wysoka, biorąc pod uwagę, że cena akcji spółki-matki to ~50zł. Czy kapitalizacja rynkowa Vercom nie byłaby zawyżona względem spółki nadrzędnej R22?

- Nie chcemy komentować wyceny R22 – pozostawiamy to analitykom. Robiąc takie porównanie warto pamiętać, że R22 posiada obecnie 69,89% udziału w kapitale Vercom oraz 70,51% udziału w głosach. Z kolei po IPO udział w kapitale wyniesie 54,76%, a udział w głosach 55,13%. Przy założeniu kapitalizacji Vercom na poziomie 831 mln PLN (przy cenie maksymalnej), wartość pakietu posiadanego przez R22 wyniesie więc 457 mln PLN.

 

8. Moim zdaniem wycena profisms przy przejęciu była bardzo atrakcyjna. Czy przy kolejnych akwizycjach można się spodziewać podobnych wskaźników fundamentalnych i które są najważniejsze dla państwa?

- Oczywiście zgadzamy się z tym i dlatego poszukując podmiotów do przejęcia koncentrujemy się na jednokanałowych podmiotach, z atrakcyjną bazą klientów i dużym potencjałem do dodatkowej sprzedaży innych kanałów komunikacji. Chcemy, aby wraz z synergiami po-akwizycyjnymi wycena EV/EBITDA transakcji nie wykraczała poza obszar współczynników jednocyfrowych.

 

9. Jak ocenili by Państwo poziom rozwoju spółki Vercom na tle np. Twilio?

- Porównując te 2 podmioty należy zwrócić uwagę na kilka fundamentalnych różnić biznesowych, które wpływają również na te funkcjonalne: Twilio działa na wysoce konkurencyjnym rynku amerykańskim i szerzej globalnie. Jest również podmiotem znacząco większym od Vercom. Jeśli chodzi o porównanie funkcjonalności to zarówno Vercom i Twilio posiadają kanały SMS i EMAIL (kanał email w Twilio realizuje nabyta w drodze akwizycji spółka Sendgrid). Twilio rozwija bardzo mocno usługi głosowe, których obecnie nie ma w Vercom. Z kolei Vercom bardzo mocno rozwija kanał mobile PUSH, którego z kolei nie posiada w swoim portfolio usług Twilio. Poza tym warto zwrócić uwagę na silne przewagi Vercom na rynku CEE – silna lokalizacja i mocna współpraca z wieloma providerami pocztowymi i operatorami GSM, silna i głęboka integracja z systemami klientów i najwyższa jakość wsparcia klienta. Ponad 15 letnie doświadczenie w rozwiązywaniu problemów i wyzwań komunikacyjnych w tej części Europy. Należy więc wziąć pod uwagę, iż mimo podobieństw ofert, Twilio miałoby bardzo utrudniony proces wejścia na ten rynek.

 

10. Proszę określić najdokładniej jak to możliwe dzień zwrotu  środków na rakchunki maklerskie w sytuacji niemal pewnej redukcji zapisów.

- Inwestorzy otrzymają zwrot dokonanych nadpłat na rachunek inwestycyjny wskazany przez inwestora w formularzu zapisu, zgodnie z procedurami stosowanymi przez danego Członka Konsorcjum Detalicznego, w terminie do 7 dni od dnia dokonania przydziału Akcji Oferowanych (27 kwietnia).

 

11. Przy jakich mnożnikach EV/EBITDA został przejęty ProfiSMS i SerwerSMS?

- Transakcje nastąpiły przy mnożnikach ok. 6-7x po historycznych wynikach

 

12. Czy targetem dla Państwa są tylko duże firmy, czy też małe?

- Naszym celem są podmioty jednokanałowe, które wyróżniają się znaczną bazą klientów. Mamy globalne ambicje, dlatego zależy nam na międzynarodowym portfelu klientów. Każda akwizycja wiąże się z synergiami, dlatego wybieramy, tylko takie podmioty, które posiadają technologię rozszerzającą nasze kompetencje w obszarze CPaaS. Pierwszych akwizycji spodziewamy się w ciągu najbliższego roku.

 

13. Teraz zaczęło sporo osób tworzyć swoje sklepy na Shoperze, Shoplo, Wordpress itd? Czy dla takich osób są wtyczki jak również odpowiednio cenowo oferty?

- Oczywiście posiadamy autorskie API, które jest wygodnym łącznikiem pomiędzy systemami IT klienta a platformą Vercom, umożliwiając elastyczne dopasowanie oprogramowania do konkretnych potrzeb klienta. Posiadamy pełną integrację z najważniejszymi platformami e-commerce w postaci gotowych wtyczek do pobrania z ich marketplaców, ewentualnie ze stron internetowych naszych projektów. Oferta cenowa spełnia wymagania rynkowe i jest ofertą konkurencyjną w stosunku do podmiotów oferujących podobne rozwiązania

 

14. Czy i jakie kompetencje ma zarząd, aby wypłynąć na szerokie międzynarodowe wody?

- Może to nieskromnie zabrzmi, ale przede wszystkim przemawia za nami doświadczenie i know-how, który udało nam się zebrać w ciągu przeszło 15 lat działania w branży. Na poszczególnych rynkach zamierzamy zatrudniać managerów z doświadczeniem na lokalnym rynku, do bieżącego zarządzania daną gałęzią biznesu. W związku z planowanymi akwizycjami zamierzamy również, wraz z przejmowanymi spółkami pozyskać wysokiej klasy specjalistów i managerów, którzy będą realizować nasze cele na poszczególnych rynkach, pomagając nam tym samym w rozwoju biznesu w globalnej skali.

 

15. W jaki sposób zarabiacie na kliencie, per sms, email czy jakies pakiety? 

Nasz podstawowy i dominujący model współpracy oparty jest o 2 składowe opłaty miesięcznej uiszczanej przez klientów: pierwsza, mniejsza jej część to abonament za dostęp do platformy i jej funkcjonalności, z kolei druga część to zmienna opłata w zależności od ilości wysłanych komunikatów danego typu.

 

16. Czy przy takim skoku przychodów w 2020 macie wystarczające zasoby ludzkie? Przeciążenie ludzi może doprowadzić do odejsc i wpłynać na sytuacje firmy?

- Nasz skalowalny model działania sprawia, że nie musimy zatrudniać setek osób do obsługi klientów czy ich pozyskania. Aktualnie współpracujemy z grupą ok. 80 osób w Polsce i w Czechach. Naturalnie wraz z akwizycjami będzie ich przybywać.

 

17. Czy jesteście zintegrowani z SAP onpremis i SAP cloud?

- Aktualnie trwają prace nad integracją z tym systemem w obu wersjach użytkowania.

 

18. Kto jest waszą największą konkurencją?

- Konkurujemy z globalnymi dostawcami takimi jak Twilio, Sinch czy Link Mobility. Z pewnością nasza przewaga nad nimi opiera się na wielokanałowej ofercie produktowej, w tym w szczególności w obszarze komunikacji transakcyjnej, oraz doskonałej lokalizacji naszych usług i dostosowaniu ich do wymagań zdefragmentowanego rynku CEE. Posiadamy lokalne biura, obsługujące klientów w ich ojczystych językach, znamy specyfikę danego rynku. Pomimo globalnego charakteru produktu CPaaS, równie ważna jest lokalność działalności rozumiana jako dostosowanie się do specyfiki użytkowników końcowych, np. odpowiednie umowy z lokalnymi dostawcami usługi e-mail oraz operatorami telekomunikacyjnymi. Od strony technologicznej nie mamy żadnych kompleksów i wydaje nam się, że nasza platforma dorównuje standardami globalnym graczom.

 

19. Czy jesteście w czymś lepsi od getresponse czy salesmanago?

- To zupełnie inne produkty, skupiające się na jednym z obszarów komunikacji - marketingowym. Vercom oferuje kompleksowe usługi we wszystkich obszarach: transakcyjnym i marketingowym, a także obejmuje wiele kanałów komunikacji: email, sms, push, viber, które wytwarza w całości samodzielnie bez pośredników, jak ma to miejsce w przypadku niektórych usług konkurencyjnych.W ramach naszej grupy funkcjonuje również podmiot – spółka user.com, które jako rozwiązanie martech odpowiada w całości funkcjonalnościom salesmanago. . Na tym polega siła i przewaga rozwiązań CPaaS, iż wszystkie usługi zintegrowane są w jednej platformie

 

20. Jakie są planowane przyszłe przejęcia? Co one dadzą firmie Vercom?

- Akwizycje mają na celu realizację strategii budowy silnego gracza na rynku usług CPaaS w regionie CEE. Szukamy jednokanałowych podmiotów wyróżniających się znaczną bazą klientów I potencjałem dosprzedaży kolejnych kanałów Ważne dla nas jest także umiędzynarodowienie portfela klientów, a także posiadana technologia, która rozszerzy nasze kompetencje.

 

21. Czy wasza platforma wysyłkowa (architektura, oprogramowanie) obejmuje wszystkie Wasze marki pod którymi świadczycie usługi? Czy każda marka to inna architektura?

- Obecnie wdrażamy jedną wspólną platformę, która oferuje wszystkie nasze kanały komunikacji i funkcjonalności w ramach jednej, spójnej architektury. W pierwszej kolejności wdrażamy ja w usługach redlink i emaillabs. W przyszłości planujemy transferować ją do kolejnych projektów, celem finalnego uwspólnienia architektury naszych systemów.

 

22. Jeżeli mam bazę mailową kilka tysięcy rekordów, to z której Waszej oferty najlepiej skorzystać dla mailingów? Czy targetujecie większe firmy?

- Wszystkie nasze projekty (redlink, emaillabs, serwersms oraz profisms są dostosowane do obsługi zarówno nowopowstających, niewielkich przedsięwzięć, jak i największych podmiotów enterprise. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą na stronach naszych projektów, które zebrane są na stronie firmowej: www.vercom.pl

 

23. Czym się wyróżniacie na tle Freshmail lub Mailchimp?

Praktycznie identyczna odpowiedź jak w pytaniu 19.

 

24. Skoro obsługują Państwo największych Klientow w tej części rynku to w jaki sposób chcecie rosnąć w przyszłości? Poza zwiększeniem ilości usług dla nich, w jaki sposób dalej chcecie rosnąć?

- Skupiamy się na wzroście organicznym poprzez realizację strategii land&expand: mam tu na myśli rozszerzenie zakresu współpracy z klientami pozyskiwanymi w ostatnich latach, czy cross-selling. Widzimy, że wciąż jest przestrzeń do skutecznej realizacji tej strategii. Dodatkowo, należy pamiętać że rynek CPaaS jest relatywnie młody i dalej widzimy znaczący potencjał do wzrostu adopcji rozwiązań tego typu wśród kolejnych klientów. Oczywiście w przyszłości chcemy wychodzić na nowe rynki, dlatego też będziemy dokonywać akwizycji.

 

25. Kiedy można się spodziewać wprowadzenia do oferty chatbota i jaki mieć udział w wynikach w perspektywie kilku lat?

- Wprowadzenie funkcji chatbot jest skorelowana z wzrostem popularności w naszej części Europy rozwiązań komunikacyjnych opartych o komunikatory OTT oraz RCS. Szacujemy, że rynek ten będzie się otwierał na komunikację A2P, która realizują platformy CPAAS, w ciągu najbliższych 2-3 lat. Szacujemy, iż wytworzenie technologii chatbot to okres 12 miesięcy od momentu podjęcia decyzji o rozpoczęciu prac. Nie wykluczamy również akwizycji w tym obszarze, jeśli natrafimy na ciekawy cel inwestycyjny. Podobny mechanizm zastosowaliśmy bowiem w przypadku technologii mobile push, którą wytworzyliśmy wraz z spółką Appchance, w którą zainwestowaliśmy w 2018 r.

udostępnij: