Triggo w najbliższych kwartałach zakłada pierwsze komercyjne wdrożenie pojazdów serii pilotażowej i testy drogowe
Triggo S.A. - spółka, która opracowała innowacyjny w skali globalnej i opatentowany pojazd elektryczny będący unikatową odpowiedzią na problem korków i braku miejsc parkingowych, zakłada w latach 2021-22 przeprowadzenie pilotaży w Europie i Azji. Ich celem będzie sprawdzenie konstrukcji Triggo w warunkach realnej eksploatacji oraz prezentacja pojazdu szerokiej międzynarodowej publiczności. Pilotaże pomogą w realizacji pierwszego filaru komercjalizacji - sprzedaży pojazdów do flot Mobility-as-a-Service. Spółka obecnie prowadzi Ofertę Publiczną akcji, z której środki będą dedykowane realizacji produkcji pilotażowej, uzyskaniu homologacji europejskiej oraz prac nad wdrożeniem produkcji seryjnej. Termin zapisów w IPO upływa 5 maja włącznie.
- W kwietniu rozpoczęliśmy produkcję 30 pojazdów serii pilotażowej, której ukończenia spodziewamy się na przełomie 2021 i 2022 roku. Program wdrożenia pilotażowego będziemy prowadzić z partnerami flotowymi z różnych branż tj. m.in. Mobility-as-a-Service, jak też jednostek publicznych oraz flot profesjonalnych. W pierwszej kolejności w Singapurze, na rynkach europejskich, oraz w Wielkiej Brytanii - mówi Rafał Budweil, Prezes Zarządu Triggo S.A.
Bezpośrednim celem wdrożenia pilotażowego będzie przetestowanie pojazdów w warunkach realnej eksploatacji, zebranie opinii kierowców testowych i ujawnienie ewentualnych mankamentów, wymagających usprawnień konstrukcyjnych pojazdu. Parametry jazdy podlegać będą stałemu monitorowaniu oraz bieżącej interpretacji przez zespół Triggo, co usprawni proces wprowadzanych modyfikacji. Drugim celem akcji pilotażowej jest przedstawienie pojazdu poprzez akcję medialno-promocyjną potencjalnym odbiorcom w krajach, w których Triggo zdołał zyskać popularność na bazie dotychczasowej komunikacji. To wpłynie na perspektywy komercjalizacji Triggo jako produktu skierowanego do użytkowników platform Mobility-as-a-Service.
- Poza testami drogowymi realizowanymi z naszymi partnerami, w tym roku mamy zaplanowane testy w komorach klimatycznych w Horiba-Mira w Wielkiej Brytanii - jednym z najbardziej znanych światowych instytutów testowania pojazdów o 75-letnim doświadczeniu - dodaje Rafał Budweil.
Model biznesowy
- Nasz model zakłada kilka filarów komercjalizacji. Pierwszym jest sprzedaż pojazdów do klientów B2B przede wszystkim do szybko rosnącego rynku operatorów Mobility-as-a-Service, czyli wynajmu automatycznego. Nasze analizy wskazują, że jest to najkrótsza ścieżka do udanej komercjalizacji pojazdu. Już w tym roku zamierzamy wykazać pierwsze przychody zrealizowane w trakcie programu pilotażowego. Równolegle posiadając pełnię praw własności intelektualnej zakładamy oferowanie licencji na produkcję pojazdu zainteresowanym podmiotom z bardziej odległych od nas rynków azjatyckich. W kolejnych latach wraz z przewidywanym postępem technologicznym i regulacyjnym, spodziewamy się dalszego, radykalnego wzrostu rentowności usług mobilności współdzielonej. Naszą odpowiedzią będzie wdrożenie i rozwój własnych platform Mobilty-on-Demand w najbardziej atrakcyjnych lokalizacjach - wyjaśnia Prezes Zarządu.
Model Mobility-as-a-Service (carsharing) to zorganizowane, współdzielone użytkowanie pojazdów, powstałe jako odpowiedź na krótkoterminową potrzebę dostępu do samochodu przez konsumentów i skrócenia formalności z tym związanych. MaaS zapewnia dostęp na żądanie do pojazdu zarezerwowanego zwykle za pomocą aplikacji mobilnej. To alternatywa dla posiadania samochodu i uzupełnienie komunikacji miejskiej w przypadkach, kiedy przejazd samochodem jest konieczny.
- Dzięki swoim parametrom i funkcjonalnościom, Triggo już teraz jest w stanie obsłużyć większy ruch, a co za tym idzie wygenerować dla operatora MaaS większe przychody, niż „pełnowymiarowy” samochód. Dzięki układowi w pełni cyfrowego sterowania „Drive-by-Wire” - już w niedalekiej przyszłości wdrożymy nowe funkcjonalności z zakresu optymalizacji pozycjonowania i dostępności floty. Spowodują one, że pojazdy będą jeszcze w większym stopniu w ruchu, uwalniając przestrzeń miejską od zajmującch ją samochodów, które głównie bezużytecznie stoją - wskazuje Rafał Budweil.
Biznesowe implikacje zastosowania układu DbW pozwalają na płynne wdrożenie pięciu kluczowych z punktu widzenia rentowności modelu biznesowego MaaS, form przebazowania floty: Remote Control (przebazowanie pojedynczego pojazdu poprzez operatora działającego zdalnie), Platooning (przebazowanie kolumny pojazdów za pomocą kierowcy fizycznie znajdującego się w pierwszym pojeździe), Platooning + remote control (przebazowanie kolumny pojazdów poprzez operatora działającego zdalnie), AFR (automated fleet repositioning - przebazowywanie pojazdów w trybie manewrowym bez pasażerów na pokładzie i po znanym terytorium) i MoD (Mobility on Demand - możliwość przywołania pojazdu do wskazanej lokalizacji). Wymienione, planowane do wdrożenia w przyszłości formy przebazowania zmierzają do optymalizacji stopnia wykorzystania dostępnej floty. Wdrożenie ich może być możliwe w przyszłości wraz z postępem technologicznym i liberalizacją rozwiązań regulacyjnych.
Oferta Publiczna akcji
Triggo obecnie prowadzi Ofertę Publiczną, której przedmiotem jest oferowanie do 45 500 akcji zwykłych, na okaziciela, serii C7 i cenie maksymalnej 138 zł. Zapisy przyjmuje Koordynator Oferty Dom Maklerski Banku Ochrony Środowiska w okresie do 5 maja włącznie. Po zakończeniu IPO, intencją zarządu Triggo jest wprowadzenie wszystkich akcji do obrotu na rynku NewConnect. Główny cel emisyjny dotyczy wydatków (do 3,4 mln zł) na produkcję pilotażową. Drugim (do 1,5 mln zł) jest zakończenie prac w zakresie uzyskania homologacji europejskiej L7e-CP oraz opracowania wersji homologacyjnej L5. Opracowanie wersji L5 poza rynkami europejskimi pozwoli także na użytkowanie Triggo w takich lokalizacjach jak Kalifornia i znaczna część innych stanów USA. Trzecim celem emisyjnym w wys. do 1 mln zł jest przygotowanie wdrożenia produkcyjnego. Planowane jest ono w Polsce w oparciu o istniejące zasoby produkcyjne wyspecjalizowanych podwykonawców, lub przy użyciu zbudowanej od podstaw infrastruktury spółki.
- Naszą ambicją jest bycie polskim globalnym brandem w miejskiej e-mobilności, który rozwiązuje dwa kluczowe wyzwania każdego miasta, tj. korki uliczne i brak miejsc do parkowania - podsumowuje Rafał Budweil.
Rynki działalności
Według szacunków EV-volumes.com, sprzedaż samochodów elektrycznych (BEV+PHEV) na świecie w 2020 roku wyniosła 3,2 mln szt. (wobec 2,7 mln szt. rok wcześniej), w tym w Europie 1,4 mln szt. (+137 proc. r/r), co oznacza istotną odporność na spowolnienie obecne na rynku motoryzacyjnym spowodowane COVID-19. Z kolei wg raportu IDTechEX, rynek elektrycznych mikrosamochodów MEV (kwadrycykle lub samochody segmentu A-sub) może osiągnąć w 2025 roku ponad 25 mld EUR. Z kolei prognozy rynkowe firmy Frost & Sullivan wskazują że sprzedaż MEV osiągnie w 2030 r. poziom 1,8 mln sztuk. Dla porównania, ponad 1,7 mln sztuk sięgnęła łączna sprzedaż pojazdów BEV+PHEV w Europie i USA w 2020 r.
Według danych Berg Insight AB liczba osób korzystających z usług carsharingowych na świecie w 2018 r. wyniosła ok. 50,4 mln użytkowników. Według szacunków, w 2023 roku liczba użytkowników ma osiągnąć blisko 227 mln osób, co daje średnioroczne tempo wzrostu bazy użytkowników na poziomie 35 proc.. Z kolei Frost&Sulilvan ocenia, że liczba pojazdów wykorzystywanych we flotach carsharingowych wzrośnie z 300 tys. szt. w 2018 r. do 1,1 mln szt. w 2030 r., co wskazuje na średnioroczny wzrost o dynamice 31 proc. r/r. Według wyliczeń ośrodka Brand Essence Market Research całkowita wartość rynku car-sharing w skali globalnej na koniec 2018 r. wyniosła ok. 5,4 mld USD. Do końca 2025 r. branża ma wzrosnąć do blisko 11 mld USD.
O spółce Triggo:
Triggo jest polskim, innowacyjnym i w pełni elektrycznym pojazdem, który dzięki swojej unikatowej konstrukcji łączy zalety wysokiej mobilności i łatwości parkowania jednośladów z bezpieczeństwem i komfortem samochodów miejskich. Dzięki opatentowanej konstrukcji przedniego zawieszenia o zmiennej geometrii, Triggo może złożyć przednie koła redukując tym samym szerokość pojazdu z 148 cm do 86 cm, co pozwala przejechać przez napotkany korek oraz zaparkować na niewielkiej przestrzeni. Zmiana trybu jazdy odbywa się za pośrednictwem przycisku i z punktu widzenia kierowcy jest procesem nieodczuwalnym. Projekt jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie w zakresie przyszłościowych usług współdzielenia środków transportu oraz elektromobilności na największych metropolitarnych rynkach świata.
Źródło: Spółka