EBITDA Eurocashu w I kw. '21 wyniosła 115,9 mln zł wobec konsensusu 96,8 mln zł
Zysk EBITDA grupy Eurocash w pierwszym kwartale 2021 roku wyniósł 115,9 mln zł wobec 126,2 mln zł zysku rok wcześniej - poinformowała spółka w raporcie kwartalnym. Konsensus PAP zakładał 96,8 mln zł zysku EBITDA.
Strata netto jednostki dominującej wyniosła 70,5 mln zł wobec 52,8 mln zł straty oczekiwanej przez rynek i wobec 60,6 mln zł straty rok wcześniej. Strata netto wyniosła 70,9 mln zł wobec 62 mln zł straty w I kwartale 2020 r.
Skonsolidowana sprzedaż grupy w I kwartale 2021 r. spadła o 1,8 proc. rdr do 5.812,1 mln zł. Konsensus wynosił 5.700 mln zł.
Jak podała spółka, spadek sprzedaży związany jest przede wszystkim z wysoką bazą porównawczą wynikającą z zakupów robionych na zapas w marcu 2020 r.
"Najmocniej spadek sprzedaży odczuliśmy w hurtowniach Cash&Carry, głównie z powodu znacznie niższego rok do roku popytu na alkohol i napoje bezalkoholowe, oraz w formacie Eurocash Gastronomia, z uwagi na wciąż obowiązujące restrykcje dotyczące placówek gastronomicznych. W segmencie detalicznym zanotowaliśmy porównywalną sprzedaż rok do roku, a sprzedaż do sklepów franczyzowych Delikatesów Centrum nawet wzrosła o ponad 4 proc. Sprzedaż segmentu Projekty zwiększyła się natomiast trzykrotnie, głównie dzięki konsolidacji Frisco" – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Eurocashu.
Rentowność brutto na sprzedaży wyniosła 12,79 proc. i spadła o 0,52 p.p. rdr.
W segmencie hurtowym grupa Eurocash zanotowała w I kwartale wzrost wyniku EBITDA o 10 proc. rdr do 117,7 mln zł, przy spadku sprzedaży o 4 proc. do 4,18 mld zł.
Owczarek wskazał, że znaczący wzrost rentowności w hurcie to głównie efekt dalszej cyfryzacji, w tym rozwoju sprzedaży za pośrednictwem eurocash. pl. Z rozwiązań e-commerce i digitalizacji w hurcie korzysta ponad 25 tys. przedsiębiorców.
Sprzedaż zewnętrzna zrealizowana przez grupę Eurocash w segmencie detalicznym w pierwszym kwartale wyniosła 1,48 mld zł (spadek o 0,6 proc. rdr). EBITDA tego segmentu wyniosła 35,8 mln zł wobec 60,1 mln zł w analogicznym okresie 2020 r.
Jak podano, spadek rentowności wynika przede wszystkim z gorszych rezultatów własnych sklepów detalicznych w sieci Delikatesy Centrum.
"Pod względem efektywności, w tym sprzedaży na metr kwadratowy, ustępują one placówkom prowadzonym przez franczyzobiorców. Naszym celem jest, aby +równały w górę+ do najlepszych. Na początku br. wdrożyliśmy program naprawczy, do którego wytypowaliśmy 180 placówek najsłabiej radzących sobie na rynku. W pierwszej fazie działania naprawcze wdrożyliśmy w 120 sklepach. Druga faza, planowana na sierpień, obejmie kolejne 60 sklepów" – powiedział członek zarządu grupy.
Sprzedaż segmentu Projekty w pierwszym kwartale wyniosła blisko 119 mln zł i była o 212 proc. wyższa rdr, głównie dzięki konsolidacji Frisco.
(PAP Biznes), #EURpel/
