Pierwsze automaty paczkowe Allegro w II poł. '21, w III kw. ruszą testy usług logistycznych (wywiad)
Allegro w drugiej połowie 2021 roku planuje uruchomienie pierwszych własnych automatów paczkowych, w trzecim kwartale bieżącego roku ruszą testy usług logistycznych - poinformował PAP Biznes w wywiadzie Jon Eastick, dyrektor finansowy spółki. Dodał, że nowy projekt B2B rozwija się bardzo dobrze.
"Projekt automatów paczkowych idzie zgodnie z planem. Mamy kluczowych menedżerów, rozwijamy zespół, podpisaliśmy umowę na dostawę maszyn, pozyskujemy lokalizacje. Spodziewamy się, że pierwsze automaty pojawią się w drugiej połowie roku. Plan 1.500 lokalizacji w 2021 roku jest aktualny." - powiedział dyrektor finansowy.
Allegro poinformowało na początku marca o podpisaniu listu intencyjnego z Modern - Expo na dostawę automatów paczkowych do odbioru i nadawania przesyłek. Do końca tego roku platforma planuje budowę sieci 1.500 urządzeń w polskich miastach. W ramach pierwszej fazy spółka chce uruchomić łącznie 3.000 automatów.
Inwestycje Allegro w 2021 roku mają zwiększyć się do 550-600 mln zł z 230 mln zł w 2020 roku (5,8 proc. przychodów).
Wśród tegorocznych projektów grupy jest też uruchomienie usług logistycznych.
"Jeśli chodzi o projekt logistyczny to budujemy zespół, rozwijamy software i mamy już dostęp do ogromnego magazynu pod Warszawą. Planujemy prowadzenie testów usługi fulfillment na dużą skalę od trzeciego kwartału, uruchomienie komercyjnej usługi jest planowane jeszcze w 2021 roku" - powiedział Eastick.
Allegro informowało w lutym, że w 2021 roku spółka planuje uruchomienie nowej usługi logistycznej dla firm prowadzących sprzedaż na platformie. Obsługa zamówień obejmie m.in. przechowywanie towarów oraz pakowanie i nadawanie przesyłek, a także obsługę zwrotów. W tym celu spółka planuje otworzyć nowe centrum logistyczne, w którym do końca 2022 roku pracować ma 1.200 osób.
Grupa chce rozwijać swoje usługi logistyczne w A2 Warsaw Park. Umowa pomiędzy firmą Panattoni a Allegro obejmuje wynajem magazynu o powierzchni 36.500 m kw., z czego 35.100 m kw. zostanie przeznaczone na obsługę zamówień, a niemal 2.800 m kw. zajmą biura i przestrzeń wypoczynku. Docelowo łączna powierzchnia operacyjna magazynu z systemem wewnętrznych antresol wyniesie 65.300 m kw.
Allegro uruchomiło w lutym platformę dedykowaną dla biznesu.
"Jesteśmy bardzo zadowoleni z wdrożenia Allegro Biznes. Platforma cieszy się rosnącym zainteresowaniem małych i średnich przedsiębiorców, popyt jest duży. Widzimy olbrzymi potencjał e-commerce B2B. GMV w przypadku Allegro Biznes rośnie szybciej niż w segmencie B2C" - powiedział dyrektor finansowy.
W pierwszym kwartale 2021 roku liczba aktywnych kupujących w grupie Allegro przekroczyła 13,2 mln (+13,4 proc. rdr), a ich roczne wydatki wyniosły średnio 2.880 zł (+38,9 proc. rdr).
Allegro prowadzi też prace nad uruchomieniem anglojęzycznej wersji platformy.
"Trwają zaawansowane prace nad anglojęzycznym marketplace Allegro. Mamy ambicję, aby udostępnić ofertę naszych sprzedawców w skali całej Europy w języku angielskim. Da to polskim sprzedawcom dostęp do rynków zagranicznych, a międzynarodowych sprzedawców zachęci do większej sprzedaży na Allegro. Ten projekt ma ogromny potencjał. Nie komunikujemy jeszcze daty jego startu" - powiedział Eastick.
Dodał, że jeśli chodzi o nazwę domeny to jeszcze trwają analizy.
Eastick nie skomentował medialnych doniesień, że Allegro jest wśród inwestorów zainteresowanych przejęciem Grupy Mall w Czechach.
"Nie komentujemy medialnych doniesień dotyczących naszego obszaru fuzji i akwizycji. Jeśli chodzi o nasze plany rozwoju zagranicznego, to badamy możliwości większych inwestycji w pobliskich krajach, gdzie potencjał rozwoju jest jeszcze większy. Rozwój za granicą przez akwizycje jest elementem naszej strategii" - powiedział.
Hospodarske Noviny podały kilka dni temu, że czescy właściciele e-sklepów Grupa Mall rozważają debiut giełdowy lub sprzedaż spółki wybranemu inwestorowi. Jednym z wymienianych, potencjalnych nabywców jest Allegro.
Według dziennika, w 2020 roku w e-sklepach Grupy Mall zamówiono 11 mln produktów - od perfum, przez elektronikę, po świeżą żywność. Jednak pomimo swojej wielkości Grupa nadal przynosi straty, co od dawna niepokoi jej właścicieli, na czele z Danielem Křetínským i grupą PPF. W skład Grupy Mall wchodzą m.in. Mall .cz, Czc .cz czy Košík .cz.
Ewa Pogodzińska
(PAP Biznes), #ALE
epo/ mfm/ ana/
