Agora miała w I kw. 56,3 mln zł straty netto, więcej niż oczekiwano
Agora miała w pierwszym kwartale 56,3 mln zł straty netto wobec 31,6 mln zł konsensusu. Spółka spodziewa się w całym roku wzrostu przychodów, zmniejszenia straty operacyjnej oraz zysku na poziomie EBITDA.
Przychody mediowej grupy spadły w pierwszym kwartale rok do roku o 50 proc. do 146 mln zł. Sprzedaż okazała się o 3,1 proc. niższa od średniej oczekiwań analityków.
Strata EBITDA Agory sięgnęła 18,4 mln zł wobec oczekiwanych przez analityków 4 mln zł. Rok wcześniej grupa wypracowała dodatni wynik w wysokości 27,2 mln zł. EBITDA po wyłączeniu zdarzeń jednorazowych wyniosła minus 8,1 mln zł wobec 37,9 mln zł przed rokiem.
Wyniki grupy w pierwszym kwartale pozostawały pod wpływem negatywnych skutków wybuchu pandemii COVID-19, szczególnie w przypadku działalności kinowej (Helios). Kina w Polsce pozostawały zamknięte od 7 listopada. Od piątku umożliwiono im działalność, ale przy obłożeniu 50 proc. miejsce oraz w reżimie sanitarnym. Helios otworzył w nocy z czwartku na piątek wszystkie kina.
Grupa spodziewa się - m.in. w związku z otwarciem kin - lepszej drugiej połowy roku.
"Zarząd Agory szacuje, że w całym 2021 r. przychody grupy wzrosną, rozpocznie ona stopniową odbudowę wyników finansowych. Strata operacyjna na poziomie EBIT będzie się zmniejszać, a grupa odnotuje zysk na poziomie EBITDA. Biznesami, które najszybciej zaczną odbudowywać swoje wyniki, są kino, gastronomia, internet i radio" - napisano.
W pierwszym kwartale segment filmowo-książkowy Agory, za wyniki którego odpowiada głównie działalności kinowa, poniósł stratę EBITDA w wysokości 6,2 mln zł wobec 35 mln zł zysku rok wcześniej.
Ujemny wynik miał również segment reklamy zewnętrznej (3,3 mln zł), czyli firma AMS.
Segment prasowy zwiększył EBITDA prawie trzykrotnie do 5,7 mln zł, dzięki niższym kosztom. Utrzymał się spadek sprzedaży gazet w formie tradycyjnej, ale liczba subskrypcji internetowych Wyborczej wzrosła do 258 tys., czyli była o 9,1 proc. wyższa niż przed rokiem.
Biznes internetowy Agory poprawił wynik EBITDA o 60 proc. do 6,7 mln zł, również dzięki oszczędnościom.
Radio odnotowało 2,2 mln zł EBITDA, o 31 proc. mniej niż rok wcześniej. Stacje muzyczne Agory utrzymały udział w słuchalności na poziomie 4,2 proc., a TOK FM zwiększył go do 2,5 proc. z 2,2 proc.
Agora podtrzymała prognozę wzrostu rynku reklamowego w tym roku o 4-7 proc.
"W opinii spółki jedynym segmentem rynku, w którym wartość wydatków na reklamę skurczy się w całym 2021 r. będzie prasa wydawana w formie tradycyjnej" - napisano.
Według szacunków grupy w I kw. rynek reklamowy w Polsce wzrósł o 1,5 proc. i miał wartość 2,2 mld zł, pomimo, że spadły wpływy we wszystkich mediach z wyjątkiem internetu. W sieci wzrost wydatków na reklamy wyniósł 17,5 proc. W telewizji reklamodawcy wydali o 1,5 proc. mniej niż przed rokiem, w radiu o 3,5 proc. mniej. Mocniejsze spadki dotknęły czasopisma i dzienniku (29,5 proc. i 25,5 proc.) oraz reklamę zewnętrzną (35,5 proc.).
(PAP Biznes), #AGOkuc/ ana/
