ZUE zanotowała w I kwartale 2021 roku 141,2 mln zł przychodów
ZUE S.A. zanotowała w I kwartale 2021 roku 141,2 mln zł przychodów oraz zysk brutto ze sprzedaży wynoszący 4,8 mln zł. Marża brutto ZUE wyniosła 3,4%. Spółka wypracowała 0,3 mln zł zysku operacyjnego oraz EBITDA na poziomie 3,3 mln zł.
Z kolei Grupa ZUE zanotowała w I kwartale 2021 roku 150,9 mln zł przychodów oraz zysk brutto ze sprzedaży wynoszący 5,4 mln zł. Marża brutto utrzymała się na poziomie 3,5%, zaś EBITDA wyniosła 2,8 mln zł. Zarówno wyniki ZUE S.A. jak i Grupy ZUE były więc zbliżone do wypracowanych w I kwartale 2020 roku.
Portfel zamówień Grupy wynosi obecnie ok. 1,4 mld zł i w oczekiwaniu na zapowiadane znaczne inwestycje kolejowe jest efektywnie dywersyfikowany o kontrakty miejskie. Od początku 2021 roku Spółka pozyskała nowe kontrakty o łącznej wartości ok. 68 mln zł netto i złożyła najkorzystniejszą ofertę w przetargu miejskim o wartości 62 mln zł netto.
Wyniki za pierwszy kwartał, zbliżone do wypracowanych w tym samym okresie rok wcześniej, są zgodne z naszymi oczekiwaniami - pierwszy kwartał to zazwyczaj dla branży budowlanej najsłabszy sezonowo kwartał roku i bieżący rok nie był pod tym względem wyjątkiem. Tegoroczny pierwszy kwartał był jednocześnie wciąż czasem licznych ograniczeń i obostrzeń związanych z panującą pandemią COVID-19, które stały się „nową normalnością”. Nauczyliśmy się w niej sprawnie funkcjonować, dzięki czemu nie wpływa ona istotnie na naszą sytuację finansową i organizacyjną. Nadal rozważnie podchodzimy do przyszłości, zabezpieczając w jak największym zakresie kontrakty z podwykonawcami i dostawcami z wyprzedzeniem, co jest szczególnie istotne w obliczu rosnących cen materiałów. Uważnie analizujemy także atrakcyjność potencjalnych nowych projektów. Jako zarząd zarekomendowaliśmy też przeznaczenie zysku netto za 2020 rok w całości na kapitał zapasowy. Stawiamy na dalszy rozwój potencjału wykonawczego firmy - powiedział Wiesław Nowak, Prezes Zarządu ZUE S.A.
Szczegóły dotyczące wyników za I kwartał 2021 roku przedstawia poniższa tabela:
*Zysk operacyjny okresu + amortyzacja okresu.
W I kwartale 2021 roku, podobnie jak w poprzednich okresach działalność budowlana realizowana przez ZUE stanowiła ok. 92% przychodów Grupy.
KOMENTARZ DOTYCZĄCY SYTUACJI RYNKOWEJ
Początek roku jest najsłabszym kwartałem jeśli chodzi o generowanie przychodów, co jest charakterystyczne dla działalności branży budowlanej i infrastrukturalnej. Potwierdzają to wyniki w analogicznych okresach poprzednich lat. Sytuacja ta związana jest m.in. z warunkami atmosferycznymi, które uniemożliwiają realizację części prac budowlanych.
Zauważalne ostatnio rosnące ceny surowców takich jak stal czy ropa naftowa mają bezpośredni wpływ na wzrost cen materiałów budowlanych, a tym samym na finalnie wyższe koszty wykonania inwestycji infrastrukturalnych. Również obecny trend cenowy energii elektrycznej oznacza silny impuls do dalszych wzrostów cen wyrobów budowlanych. Większość materiałów budowlanych wykorzystywanych w budownictwie infrastrukturalnym tworzona jest przy użyciu dużej ilości energii, co czyni je szczególnie wrażliwymi na bieżące ceny energii elektrycznej, gazu oraz uprawnień do emisji CO2.
Rynek z nadzieją patrzy na kontynuowany, największy w historii, plan modernizacji polskiej sieci kolejowej, a także projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego, w ramach którego planowana jest budowa ok. 1 800 km nowych linii kolejowych.
Do końca 2021 roku PKP PLK planuje ogłosić przetargi na roboty budowlane zakładające realizację końcowych inwestycji zaplanowanych w ramach KPK oraz projektów planowanych w ramach nowej perspektywy finansowej UE na lata 2021 – 2027. Kontrakty opiewają łącznie na kwotę kilkunastu miliardów złotych. ZUE jest przygotowane pod kątem kadrowym, sprzętowym i finansowym do realizacji zadań z tej puli.
Na rynku robót kolejowych liczba ogłaszanych i rozstrzyganych przetargów nadal jest ograniczona. W połączeniu z rosnącymi cenami materiałów i robocizny może prowadzić to do niebezpiecznej dla stabilności branży wojny cenowej, której sygnały już obserwujemy. Dlatego pilnie potrzebne jest szersze otwarcie w kwestii nowych zleceń .Jest to istotne nie tylko dla samych wykonawców robót budowlanych, ale też dla wszystkich pozostałych podmiotów w łańcuchu dostaw dla branży kolejowej.
Jako Grupa ZUE od dłuższego czasu aktywnie bierzemy udział w przetargach na rynku miejskim. Angażujemy się głównie w zadania w formule “buduj”, których czas realizacji wynosi często poniżej jednego roku. Ostatnio złożyliśmy najkorzystniejszą ofertę na tego typu kontrakt w Dąbrowie Górniczej na kwotę 62 mln zł, a na początku roku podpisaliśmy umowę w Grudziądzu na kwotę 48 mln zł – również w formule “buduj”. Pomimo pandemii i mniejszych wpływów podatkowych do budżetów aglomeracji miejskich, na chwilę obecną miasta utrzymują długoterminowe plany modernizacji i rozwoju posiadanych sieci linii tramwajowych, co dobrze rokuje na przyszłość.
Podsumowując, bieżąca sytuacja rynkowa, pomimo wyzwań związanych z rosnącymi kosztami surowców i energii oraz ograniczoną liczbą zleceń i przetargów na rynku infrastruktury kolejowej, daje perspektywę rozwoju w dłuższym horyzoncie czasowym. Zaplanowane na najbliższe 6 lat inwestycje, w połączeniu ze stabilnymi źródłami finansowania w ramach perspektywy UE 2021-2027, pozwalają nam patrzeć na rynek z optymizmem - dodaje Wiesław Nowak, Prezes Zarządu ZUE S.A.
O spółce ZUE:
Grupa ZUE to podmiot z branży budownictwa infrastruktury kolejowej i miejskiej, skupiający w swych ramach potencjał projektowy, handlowy i wykonawczy.
Głównym przedmiotem działalności spółek Grupy ZUE jest projektowanie oraz realizacja w formule generalnego wykonawstwa kompleksowych usług budowy i modernizacji linii tramwajowych oraz kolejowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą (m.in. roboty ziemne i budowa podtorza, systemy odwadniające oraz obiekty inżynierskie i kubaturowe, w tym stacje).
ZUE S.A. posiada szerokie kompetencje w świadczeniu usług w zakresie budowy i modernizacji systemów zasilania infrastruktury tramwajowej oraz budowy i modernizacji tramwajowej i kolejowej sieci trakcyjnej. Przedmiot działalności spółki obejmuje także świadczenie usług bieżącego utrzymania systemów infrastruktury miejskiej tj. torowisk i trakcji, systemów zasilania oraz oświetlenia.
Opracowywanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla branży budownictwa komunikacyjnego jest realizowane poprzez BPK Poznań Sp. z o.o. Działalność handlowa Grupy prowadzona jest poprzez przejętą w kwietniu 2015 r. firmę Railway gft Polska Sp. z o.o., kontynuującą działalność prowadzoną dotychczas przez ThyssenKrupp GfT Polska.
Od 2010 roku akcje ZUE S.A. są notowane na GPW. Większościowym akcjonariuszem, posiadającym 62,53% akcji, jest Wiesław Nowak, pełniący funkcję Prezesa Zarządu Spółki.
Źródło: Spółka, #ZUE
