Enter Air publikuje wyniki za I kwartał 2021 roku
85 mln zł przychodów Enter Air w I kw. 2020 r. Spadek o 59 proc. r/r. 116,3 mln zł straty netto i 79,8 mln zł straty EBITDA. Bez uwzględniania różnic kursowych spółka miała 53,3 mln zł straty netto. 287 mln zł pożyczki płynnościowej przyznanej przez Polski Fundusz Rozwoju
– Wyniki pierwszego kwartału to z jednej strony efekt wciąż trwających ograniczeń związanych z pandemią i dalszym ograniczeniem naszej działalności, a z drugiej intensywnego przygotowania do sezonu letniego. Warto zaznaczyć, że udało nam się w zeszłym roku zrestrukturyzować dużą część kosztów stałych, poprawiając trwale naszą efektywność. Najważniejszym wyzwaniem było obniżenie kosztów leasingu. Włożyliśmy w to dużo pracy, dopasowując wydatki do wolumenu operacji lotniczych. Niestety efekt oszczędności i restrukturyzacji płatności nie jest widoczny w reżimie raportowania zgodnie z MSR, który w nielogiczny sposób zakłada, że koszty są zawsze stałe i niemożliwe do restrukturyzowania – mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air. – Okres zimowy, to także tradycyjnie szczyt nakładów na obsługę techniczną, co szczególnie widać przy mniejszej liczbie operacji. Ale są to wydatki, które musimy ponieść, żeby przygotować flotę do latania w lecie. Spodziewamy się, że nakłady inwestycyjne szybko się zwrócą, bo sezon letni zapowiada się na bardzo intensywny. Popyt jest dużo lepszy niż przewidywaliśmy. Ale aby rynek szybko się odrodził, trzeba mu pomóc zapewniając odpowiednie zasoby. Musimy więc pilnie dobrać dwa kolejne samoloty. Patrząc długofalowo, wszystko wskazuje na to, że rynek niebawem wejdzie na swoją normalną ścieżkę wzrostu przekraczając poziomy 2019 roku, gdyż ludzie stęsknieni wakacji, będą chętnie korzystać z powracającej możliwości wyjazdu na zagraniczny urlop – dodaje Polaniecki.
Wyniki finansowe Grupy Enter Air w 2020 r.
Enter Air, największa polska prywatna linia lotnicza wypracowała w I kw. 2021 r. 85 mln zł przychodów, tj. o 59% mniej od 207,1 mln zł osiągniętych analogicznym okresie 2020 r. Spadek przychodów związany był przed wszystkim z następstwami pandemii Covid-19. W I kw. 2020 r. zakontraktowane programy handlowe były realizowane bez przeszkód do połowy marca 2020 r.
W I kw. 2021 r. Enter Air wynegocjował kolejne odroczenia płatności z firmami leasingowymi oraz dalsze płacenie stawek godzinowych dla leasingów, dopasowując tym samych wysokość kosztów do wysokości wpływów. Ze względu na reżim MSR odroczenie płatności nie miało jednak wpływu na wynik finansowy. Wyniki I kw. 2021 r. pozostawały pod wpływem stałych kosztów amortyzacji samolotów, niższych przychodów ze sprzedaży w okresie zimowym przy jednoczesnym szczycie nakładów na obsługę techniczną w ramach przygotowań do nadchodzącego sezonu letniego.
Spółka zanotowała w I kw. 2021 r. 116,3 mln zł straty netto oraz 67,5 mln zł straty operacyjnej. Podobnie jak w analogicznym okresie 2020 r. wyniki zostały obciążone negatywnymi różnicami kursowymi. Ich wpływ w pierwszych trzech miesiącach 2021 roku wyniósł minus 63 mln zł.
Na koniec I kw. 2021 r. Grupa Enter Air dysponowała 242 mln zł środków pieniężnych, co jest komfortowym poziomem nawet w obecnym otoczeniu.
W lutym 2021 r. Enter Air otrzymał wsparcie w ramach rządowego programu Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm w formie pożyczki płynnościowej w kwocie 287 mln zł. Spółka rozpoczęła także proces konwersji części pozyskanej pożyczki na oferowane przez PFR finansowanie preferencyjne, podlegające częściowemu umorzeniu.
O spółce Enter Air:
Enter Air jest największą prywatną linią lotniczą działającą w Polsce i niekwestionowanym liderem rynku turystycznego w kraju. Linia przewiozła w Polsce w 2019 r. 2,5 mln pasażerów. Grupa realizuje połączenia dla czołowych polskich i zagranicznych biur podróży latając w ponad 30 krajach od Islandii i Portugalii po Kenię i Wyspy Zielonego Przylądka. Flota Enter Air składa się z 22 samolotów Boeing 737-800 i dwóch Boeingów 737 MAX 8. Przewoźnik posiada sześć stałych baz operacyjnych w Warszawie, Katowicach, Poznaniu, Wrocławiu, Paryżu i Zurychu oraz kilka baz sezonowych, m.in. w Londynie, Madrycie, Pradze i Tel Awiwie.
Źródło: Spółka, #ENT