PKP Cargo przewiduje wzrost przychodów grupy w 2021 roku (wywiad)
PKP Cargo przewiduje wzrost przychodów grupy w 2021 roku, jeśli pozytywne tendencje w przewozach towarowych utrzymają się do końca bieżącego roku - poinformował PAP Biznes w wywiadzie prezes spółki Czesław Warsewicz.
"Obecnie widać stopniową odbudowę rynku przewozowego w związku z ożywieniem gospodarczym w Polsce i Europie. W kwietniu grupa PKP CARGO osiągnęła 45-proc. udział w rynku pod względem pracy przewozowej, to najlepszy wynik od października 2019 roku. Silną pozycję pokazaliśmy w zakresie przewozów masowych, czyli węgla i kruszyw. W ciągu czterech miesięcy mieliśmy większe przewozy węgla niż rok temu i liczymy, że ta tendencja utrzyma się do końca roku. Od marca widzimy duży wzrost przewozu kruszyw dla inwestycji drogowych. Tak dużej dynamiki nie obserwujemy w przypadku przewozów intermodalnych, ale trzeba pamiętać, że pandemia nie dotknęła tak mocno tego segmentu rynku" - powiedział prezes.
"Jeśli pozytywne tendencje w przewozach towarów, które obecnie obserwujemy, utrzymają się do końca 2021 roku, znajdzie to odzwierciedlenie we wzroście poziomu przychodów grupy" - dodał.
Skonsolidowane przychody PKP Cargo z tytułu umów z klientami w ubiegłym roku zmniejszyły się do 4.075,6 mln zł z 4.781,6 mln zł w 2019 roku. PKP Cargo w 2020 roku przewiozło 84,6 mln ton towarów, co oznacza spadek rdr o 14,1 proc. Przewieziona masa towarowa w ubiegłym roku zmniejszyła się do 93,6 mln ton z 108,6 mln ton w 2019 roku.
Przychody PKP Cargo w pierwszym kwartale 2021 roku z tytułu umów z klientami spadły o 3,8 proc. do 996 mln zł.
W ciągu czterech miesięcy 2021 roku przewozy grupy PKP Cargo wzrosły o 8,2 proc. rdr do 29 mln ton. Praca przewozowa zrealizowana przez grupę zwiększyła się o 6,7 proc. rdr do 7,3 mld tkm.
W 2021 roku pozytywnie do wyników grupy może kontrybuować sprzedaż wagonów na złom, ze względu na wysokie ceny stali.
"Aktualnie mamy 55 tys. wagonów, ale stan techniczny części z nich powoduje, że nie nadają się do remontu – zostaną przeznaczone do utylizacji. Będziemy ogłaszać przetargi na ich sprzedaż na złom" - powiedział Warsewicz, nie precyzując ile wagonów i kiedy zostanie zezłomowanych.
Najbardziej popularne wagony do przewożenia węgla, zwane węglarkami, ważą ok. 20 ton.
PKP Cargo prowadzi obecnie prace nad rewizją strategii grupy na lata 2019-2023.
"Analizujemy założenia strategii grupy PKP Cargo, bo była ona tworzona w zupełnie innej rzeczywistości. Główne kierunki zostaną utrzymane, ale pewne cele, czas dojścia do nich mogą zostać zmodyfikowane. Trudno w tym momencie mówić o szczegółach, musimy zobaczyć, jak ukształtuje się rynek pocovidowy" - powiedział Warsewicz.
Strategia grupy PKP Cargo na lata 2019-2023 zakłada osiągnięcie pozycji nr 1 w obszarze "Trójmorza" i na trasach Nowego Jedwabnego Szlaku na obszarze Unii Europejskiej pod względem pracy przewozowej oraz przewiezionej masy do 2023 roku i wzmacnianie pozycji w latach 2023-2038 oraz 65-proc. udział w polskim rynku towarowych przewozów kolejowych do 2023 roku mierzony pracą przewozową.
PKP Cargo chce także zwiększać zaangażowanie w przewozach intermodalnych i z przewoźnika stać się operatorem logistycznym, który świadczy usługę "od drzwi do drzwi".
Według strategii na lata 2019-2023 grupa PKP Cargo zakłada, że od 2019 roku coroczny zysk netto będzie na poziomie minimum 5 proc. przychodów, a od 2023 roku - minimum 8 proc. przychodów.
Prezes powiedział w środę, że na razie grupa nie ma wybranych celów akwizycyjnych.
"Na rynku krajowym skupiamy się na wzrośnie organicznym. Ekspansja zagraniczna, zwłaszcza w przewozach intermodalnych, jest jednym z elementów naszej strategii. Na razie nie mamy też sprecyzowanych celów akwizycyjnych na innych rynkach, obserwujemy je w nowej rzeczywistości popandemicznej" - powiedział.
W październiku 2020 roku PKP Cargo odstąpiło od zakupu udziałów w spółce PU Hatrans, która jest organizatorem połączeń kolejowych Łódź - Chengdu - Xiamen w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku.
W grudniu 2018 roku grupa przejęła słoweńskiego przewoźnika kolejowego Primol-Rail, w 2014 roku PKP Cargo kupiło Advanced World Transport (AWT), drugiego co do wielkości kolejowego przewoźnika towarowego w Czechach.
Ewa Pogodzińska
(PAP Biznes), #PKPepo/ mfm/
