Dadelo przewiduje wzrost przychodów, EBITDA i zysku netto o kilkadziesiąt proc. w '21 (wywiad)
Dadelo przewiduje kilkudziesięcioprocentowy wzrost rdr przychodów, EBITDA i zysku netto w 2021 roku - poinformował PAP Biznes w wywiadzie prezes spółki Ryszard Zawieruszyński. Dodał, że w samym drugim kwartale sprzedaż Dadelo będzie większa niż przed rokiem, gdy wyniosła 24 mln zł.
"Drugi kwartał upłynął nam dobrze, ale podobnie jak cały rynek borykaliśmy się z dostępnością rowerów, części zamiennych i akcesoriów. Brakuje nam tańszych rowerów, w droższych rowerach wybór też jest ograniczony. Mieliśmy też problemy z dostępnością niektórych części zamiennych takich jak opony, łańcuchy, tryby czy pedały. Dadelo dobrze radzi sobie z obecną sytuacją. Nie sprzedaliśmy tyle, ile zaplanowaliśmy rok temu, ale udało nam się wygenerować wyższą marżę, gdyż brakowało towarów na rynku i nie było dużej konkurencji na portalach aukcyjnych" - powiedział prezes.
"Zauważamy bardzo duży wzrost cen w naszej branży, my także podnosiliśmy ceny. Popyt jest ogromny, ale nie wiem, jak długo klienci będą akceptowali zwyżki cen produktów, zwłaszcza, że dochodzą do nas informacje o możliwej kolejnej fali podwyżek. Wzrost cen wynika ze zwyżki cen surowców, kosztów energii czy frachtu kontenerów z Azji. W ostatnich dniach czerwca, ze względu na początek wakacji i wysokie temperatury, sprzedaż trochę się zmniejszyła. Generalnie przychody w drugim kwartale będą wyższe niż w 2020 roku, gdy wyniosły 24 mln zł" - dodał.
Dadelo należy do grupy Oponeo i jest podmiotem działającym na polskim rynku e-commerce, wyspecjalizowanym w sprzedaży rowerów, części i akcesoriów oraz odzieży rowerowej.
"Kolejne kwartały zależeć będą od dostępności rowerów i części w trzecim i czwartym kwartale. Zakładamy, że wzrost sprzedaży, EBITDA i zysku netto w całym 2021 roku wyniesie kilkadziesiąt proc. rok do roku" - zapowiedział Zawieruszyński.
Przychody spółki w pierwszym kwartale 2021 roku wzrosły o 41,7 proc. do blisko 13 mln zł. Zysk operacyjny wyniósł 0,75 mln zł wobec 80 tys. straty rok wcześniej. Zysk netto wyniósł 0,81 mln zł wobec 84 tys. zł straty netto w pierwszym kwartale 2020 roku. Według wyliczeń PAP Biznes EBITDA w pierwszym kwartale 2021 roku wzrosła do 1,02 mln zł z 0,13 mln zł rok wcześniej .
W 2020 roku sprzedaż Dadelo wzrosła o 93,3 proc. do 64,5 mln zł, EBITDA zwiększyła się do 5,98 mln zł z 0,5 mln zł w 2019 roku, a zysk netto wzrósł do 4,6 mln zł z 0,14 mln zł.
Dadelo przeprowadziło w grudniu 2020 roku ofertę publiczną, z której pozyskało 82,8 mln zł brutto. Pod koniec ubiegłego roku spółka zadebiutowała na GPW.
Pozyskane środki Dadelo planowało wykorzystać na dalszy rozwój swojej działalności, poprzez nabycie dodatkowych towarów do oferty spółki i tym samym rozbudowę oferty produktowej do ok. 20-25 tys. SKU (stock keeping unit), na co zamierzało przeznaczyć około 90-92 proc. wpływów z oferty. Około 8-10 proc. wpływów z oferty miało trafić na rozwój wykorzystywanej infrastruktury magazynowej.
"Jeśli chodzi o realizację celów emisyjnych, to rozszerzyliśmy ofertę naszych produktów do ponad 20 tys. SKU, choć oferta jest +płytka+. Wynajęliśmy także większy magazyn" - powiedział prezes.
Dadelo prowadzi internetową sprzedaż przez platformy CentrumRowerowe. pl oraz Dadelo. pl.
W 2020 roku firma sprzedała 11 tys. rowerów. W raporcie rocznym Dadelo zapowiadało, że w ciągu najbliższych trzech lat liczba sprzedanych rowerów powinna wzrosnąć docelowo do 20 tys. sztuk. Planowana dynamika sprzedaży rowerów na rok 2021 to 150 proc. w stosunku do ubiegłego roku.
Obecnie blisko 60 proc. akcji Dadelo należy do grupy Oponeo. Ponad 5 proc. akcji spółki ma OFE Generali.
Ewa Pogodzińska
(PAP Biznes), #OPNepo/ ana/
