Stilo Energy opublikowała wyniki finansowe za II kw. 2021 r. | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
17 sie 2021, 09:38

Stilo Energy opublikowała wyniki finansowe za II kw. 2021 r.

Stilo Energy S.A., jeden z wiodących podmiotów działających na polskim rynku fotowoltaiki, przedstawił wyniki finansowe za II kwartał br. Spółka poprawiła poziomy kontraktacji oraz sumę przychodów ze sprzedaży względem I kwartału 2021. Wynik netto oraz EBIT pozostały ujemne i wyniosły odpowiednio: -2,68 mln PLN oraz -2,40 mln PLN, co stanowi dwukrotną poprawę w stosunku do I kw. 2021. Niekorzystnymi czynnikami zewnętrznymi, które wpłynęły na osiągnięte wyniki były m.in. rosnące poczucie niepewności związane ze zmianami prawnymi w zakresie systemu rozliczeń prosumentów czy wyczekiwanie na uruchomienie programu Mój Prąd.

- Bieżący rok dla branży fotowoltaicznej jest niespokojny. Trudniejszy niż w poprzednich latach początek roku, wyczekiwanie klientów na nowe zasady programu Mój Prąd i w końcu nieprecyzyjne informacje zaprezentowane przez Ministerstwo Klimatu, dotyczące wprowadzenia istotnych zmian dla prosumentów. Otoczenie prawne jest bardzo kluczowe dla rozwoju fotowoltaiki, w ostatnich latach programy wsparcia pomogły spopularyzować to źródło energii i przekonały do niego wiele osób. Widać, jak wiele firm instalatorskich w ostatnich latach pojawiło się na rynku. Dynamika wzrostu w ostatnich latach była imponująca, liczymy, że po chwilowych zawirowaniach, które teraz obserwujemy, rynek znów będzie rósł, choć prawdopodobnie w nieco wolniejszym tempie – mówi Piotr Siudak, Prezes Zarządu Stilo Energy S.A.

- Względem pierwszego kwartału 2021 poprawiliśmy wiele istotnych pozycji rachunku wyników. Przychody wzrosły o 109%, wartość montaży o 95%, a marża I o 72%. Oczywiście tej poprawy jeszcze nie widać w skali rok-do-roku, co jest związane z ogólną sytuacją panującą w branży, w tym m.in. zauważalnym w ostatnim czasie wzroście kosztów sprzedaży (+37,7% II kwartał r/r.). Trzeba też mieć na uwadze wpływ majowych i czerwcowych opóźnień w transporcie morskim na przesunięcie się realizacji części montaży, przez co punktowo na koniec II kwartału różnica między kontraktacją a zrealizowanymi montażami była większa niż historycznie. Biorąc pod uwagę te zmienne czynniki zewnętrzne, zmodyfikowaliśmy również naszą politykę cenową, istotnie poprawiając konwersyjność lejka sprzedażowego k/k. Spowodowało to lokalną erozję marży widoczną w wyniku finansowym, obecnie sytuacja ulega dynamicznej poprawie. Przeprowadzono też istotne optymalizacje kosztowe w zakresie zakupu ruchu internetowego, a część kampanii marketingowych została już zakończona ze względu na uzyskanie oczekiwanych rezultatów m.in. zbudowanie bazy leadów sprzedażowych, które będziemy wykorzystywać w kolejnych miesiącach tego roku, budując wolumen sprzedaży. Liczymy na dobre wykorzystanie tej kalorycznej bazy, w samym II kwartale 20% kontraktacji to klienci pozyskani jeszcze w I kwartale przy zdecydowanie niższych wydatkach marketingowych – mówi Aleksander Czarniecki, Członek Zarządu Stilo Energy S.A.

Obserwowana w II kwartale br. ponadprzeciętna zmienność otoczenia rynkowego fotowoltaiki przyczyniła się do wzmocnienia negatywnych i agresywnych zachowań konkurencji. Zjawisko to było dotychczas lekceważone, ale obecnie coraz częściej jest podnoszone przez takie instytucje jak UOKiK.

- Agresywna konkurencja, tzw. naloty dywanowe, sprzedaż po zawyżonych cenach instalacji najsłabszej jakości powoduje wzrost nieufności rynku względem wszystkich firm z branży fotowoltaicznej. Klienci są zrażeni i zniechęceni, dlatego też zdecydowaliśmy się przeorganizować nasze procesy sprzedażowe. Stworzyliśmy kilka niezależnych kanałów sprzedażowych, dzięki czemu uzyskaliśmy wzrost kontraktacji o 116% k/k i o 14,7% r/r. Zamierzamy także kontynuować kampanie promocyjne w wyselekcjonowanych kanałach online tam, gdzie dostrzegamy potencjał obecności klientów. W planach mamy także poprawę procesów spedycyjnych, widzimy potrzebę lepszego dopasowania ich do potrzeb naszych oraz klientów – wyjaśnia Piotr Siudak, Prezes Zarządu Stilo Energy S.A.

Perspektywy rozwoju w II poł. roku 

W II kwartale 2021 Spółka rozpoczęła prace nad poszerzeniem oferty produktowej o pompy ciepła, ładowarki samochodowe i klimatyzatory. Uruchomienie sprzedaży planowane jest na III kwartał roku. Jednocześnie, Stilo Energy zamierza nadal zwiększać udział w segmencie instalacji dla klientów B2B oraz agrofotowoltaiki.

- Biorąc pod uwagę projektowane zmiany prawne, nowe programy dotacyjne i prognozowane potrzeby rynku OZE postanowiliśmy wprowadzić do sprzedaży kolejne produkty. Pompy ciepła będą uzupełniać naszą ofertę, klient już na etapie projektowania instalacji PV będzie mógł uwzględnić parametry i potrzeby techniczne pompy, nawet jeśli odłoży jej montaż w czasie. Ładowarki samochodowe to przyszłość, która jest coraz bliżej ze względu na konieczność stałego ograniczania emisji CO2. Statystyki rynkowe podają, że w 2020 na świecie mieliśmy 20 mln aut elektrycznych i to było więcej o 41% względem roku 2019. Do 2030 ich liczba ma wzrosnąć jedenastokrotnie. W Polsce tylko w pierwszym półroczu tego roku zarejestrowano blisko 7 tys. samochodów elektrycznych, o 178% więcej niż przed rokiem. Konieczna jest zatem rozbudowa infrastruktury. Obecnie w kraju mamy 1700 stacji ładowania, to zdecydowanie liczba niewystarczająca. Planujemy także wprowadzić realizację magazynów energii, które mają być uwzględnione w nowych programach dotacji państwowych dla fotowoltaiki – mówi Piotr Siudak.

- Będziemy stopniowo zwiększać udział w segmencie klientów B2B. Do oferty dla tych klientów dodaliśmy gwarantowany okres zwrotu z inwestycji. Bowiem, już na etapie projektowania instalacji, w oparciu o precyzyjne obliczenia, jesteśmy w stanie zagwarantować klientom biznesowym określony czas zwrotu zainwestowanych środków. To jedyna tego typu oferta na polskim rynku. Warto też wspomnieć, że niedawno podpisaliśmy umowę ramową z jedną z firm budujących drewniane domy. Szacunkowa wartość kontraktu w okresie do 2 lat wyniesie blisko 10 mln PLN netto. Obecnie przyglądamy się także trendom w segmencie agrofotowoltaiki. Opracowaliśmy już konkurencyjną ofertę dla rolników, ale jest prawdopodobne, że będziemy chcieli ją rozszerzyć o projekty specjalne jak np. konstrukcje typu szklarnie czy obiekty dedykowane. W krajach Europy Zachodniej oraz w Australii wiele się dzieje w tej gałęzi branży – dodaje.

Na początku lipca 2021 Spółka poinformowała także o otrzymaniu od Polskiego Funduszu Rozwoju decyzji dotyczącej umorzenia 75% kwoty przyznanej jej wcześniej subwencji o wartości 2,3 mln PLN Tym samym, Spółce pozostaje do spłaty jedynie 575 tys. PLN. Maksymalny termin spłaty to 26 czerwca 2023 roku.

Stilo Energy S.A. zadebiutowała 21 kwietnia 2021 na rynku NewConnect. Debiut poprzedziła publiczna emisja akcji, z której Spółka pozyskała ponad 9 mln PLN. Środki zostały przeznaczone na dalszy wzrost skali działalności i zwiększenie udziału w rynku.

O spółce Stilo Energy:

Stilo Energy S.A. jest jednym z liderów na rynku komercyjnych instalacji fotowoltaicznych w Polsce realizując w 2020 r. blisko 500 instalacji miesięcznie na obszarze całej Polski. Stilo Energy w swoich instalacjach wykorzystuje najnowsze rozwiązania technologiczne oraz własne rozwiązania konstrukcyjne. Kluczowym kanałem pozyskiwania klientów jest marketing internetowy, w którym Zarząd spółki zdobywał doświadczenia rozwijając portal Wakacje.pl (sprzedany do Grupy Wirtualna Polska).

Stilo Energy jako pierwsza w Polsce spółka z branży dołączyła do międzynarodowego stowarzyszenia Sunspec Alliance – opracowującego i wdrażającego standardy protokołów komunikacji pomiędzy urządzeniami, które są wymagane przez polskich dystrybutorów energii elektrycznej. W przyszłości (PV 2.0) te protokoły umożliwią w prosty sposób (plug & play) łączenie urządzeń w inteligentne systemy lokalnego zarządzania energią.

Źródło: Spółka, #STI

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości