Krynica Vitamin publikuje wyniki finansowe za I półrocze 2021 r. | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
23 sie 2021, 11:11

Krynica Vitamin publikuje wyniki finansowe za I półrocze 2021 r.

Krynica Vitamin SA, jeden z największych polskich producentów napojów bezalkoholowych i niskoalkoholowych, w drugim kwartale br. musiała się zmierzyć z wieloma wyzwaniami, które miały wpływ na osiągnięty wynik finansowy w pierwszym półroczu 2021 r. Do kluczowych czynników wpływających na wypracowane wyniki miała w szczególności nieprzewidywalność na rynku surowców, co przełożyło się na małą dostępność i wzrost cen opakowań oraz rosnące koszty transportu, w tym frachtu. Zgodnie z opublikowanymi szacunkami, notowana na GPW spółka wypracowała w pierwszym półroczu 2021 r. 202,5 mln zł przychodów ze sprzedaży, co przełożyło się na 5,2 mln zł zysku z działalności operacyjnej oraz 4,8 mln zł zysku netto.

Krynica Vitamin zwraca uwagę, że w obszarze głównej działalności przychody ze sprzedaży napojów wzrosły o ponad 15 proc. r/r. Celem Spółki jest pozyskiwanie klientów z wysokim wolumenem produkcji. Krynica Vitamin w drugim półroczu skupia się na dalszym umacnianiu swojej pozycji na rynku produkcji napojów oraz dywersyfikacji geograficznej, szukając klientów także w Europie i odbiorców do których może dotrzeć transport kołowy.

- Nasza sytuacja finansowa jest stabilna, a rozwój niezagrożony, mimo zawirowań. Pandemia koronowawirusa zachwiała globalnym rynkiem, łańcuch dostaw został zaburzony, a wzrost cen surowców zaskoczył przedsiębiorców. To przełożyło się na ograniczony dostęp do opakowań - w szczególności puszki aluminiowej, materiałów potrzebnych do pakowania produktów, jak palet drewnianych, folii czy kartonu. Stale rosną koszty pracy, a także koszty transportu. – powiedział Piotr Czachorowski, prezes zarządu Krynicy Vitamin SA.

Zarząd Spółki zauważa wzrost kosztów transportu, przede wszystkim morskiego. W 2021 r. USA są (obok Niemiec) głównym rynkiem eksportowym.

- Gdy na początku roku wysyłaliśmy napoje do Nowej Zelandii i Australii, nie braliśmy pod uwagę ograniczeń w handlu międzykontynentalnym. Nie minęło pół roku, a koszty dostaw wzrosły nawet dziesięciokrotnie. To ogromne wyzwanie w eksporcie zamorskim. Nie tylko wzrosły ceny frachtu, w Europie brakuje kontenerów, a w amerykańskich i chińskich portach są opóźnienia w rozładunkach. Wiele branż odczuwa skutki zaburzonego łańcucha dostaw, nawet kilkudniowe zablokowanie Kanału Sueskiego czy ograniczenia pracy dużych portów w Chinach, niosą za sobą negatywne konsekwencje dla handlu. Pomimo trudnych warunków skupiamy się na maksymalnym wykorzystaniu zasobów i środków. W związku z wydłużeniem procesu uzyskiwania pozwoleń administracyjnych, przesuwamy harmonogram inwestycji. Plan wydatków inwestycyjnych na poziomie 38 mln zł zostanie zrealizowany na poziomie ok. 60 procent. Pozostałe nakłady zostaną przesunięte na późniejsze okresy - powiedział Piotr Czachorowski.

Krynica Vitamin w obecnych trudnych warunkach rynkowych koncentruje się na rozwoju w segmencie napojów, w którym ma największe kompetencje, doświadczenie i pozycję rynkową. Spółka zawarła w ostatnim czasie nowe umowy, o których informowała inwestorów. W celu zwiększenia efektywności finansowej, dział R+D przygotowuje nowe formuły napojów, m.in. z mniejszą ilością cukru.

Krynica Vitamin od niemal 30 lat kreuje rynek napojów w Polsce, tworząc innowacyjne produkty, będące odpowiedzią na prozdrowotne trendy. Firma jest wizytówką polskiego przemysłu spożywczego i napojowego na świecie. Produkty spółki są obecne na niemal 40. rynkach zagranicznych. Przychody z eksportu w 2020 r. stanowiły ponad połowę przychodów, a głównymi zagranicznymi rynkami zbytu były m.in. Niemcy, Stany Zjednoczone oraz Wielka Brytania.

O spółce Krynicy Vitamin:

Krynica Vitamin jest jednym z czołowych producentów napojów w Europie Środkowo-Wschodniej. Firma posiada prawie 30 lat doświadczenia w branży napojowej. Specjalizuje się w produkcji kontraktowej napojów dla światowych marek. Spółka oferuje usługi rozlewnicze napojów w opakowaniach aluminiowych, PET oraz szklanych. Na jej ofertę składają się napoje energetyczne, orzeźwiające oraz funkcjonalne. Ofertę wzbogacają kawy, napoje mleczne oraz alkoholowe. Synergia osiągnięta poprzez połączenie bazy produkcyjnej i potencjału intelektualnego zespołu pozwala na wprowadzanie na rynek innowacyjnych produktów oraz zapewnia wsparcie klientom w całym procesie wdrożenia.

Krynica Vitamin posiada jeden z największych zakładów tego typu w Europie. Każdego roku na 5 liniach produkcyjnych jest produkowanych ponad 400 mln sztuk napojów.

Produkty Spółki dostępne są w ponad 40 krajach na całym świecie. Około 60% łącznej produkcji trafia na rynki zagraniczne. Główne kierunki eksportu wyrobów to: Niemcy, Wielka Brytania, Czechy oraz Słowacja. W ostatnim czasie Spółka rozwija współpracę z rynkiem Stanów Zjednoczonych, co – biorąc pod uwagę znaczny potencjał tego rynku - może istotnie wpłynąć na dotychczasową strukturę sprzedaży. Do grona klientów Krynicy Vitamin należą właściciele największych globalnych marek, a także wiodące sieci dystrybucyjne.

Źródło: Spółka, #KVT

Zobacz także: Krynica Vitamin SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości