Przejdź do treści

udostępnij:

Metalkas realizuje ekspansję e-commerce w Austrii i Niemczech

Firma Metalkas, która w sierpniu złożyła prospekt emisyjny w KNF w związku z rozważaną ofertą publiczną akcji i debiutem na GPW, rozpoczęła sprzedaż online za pośrednictwem nowych e-sklepów w Austrii i Niemczech. W ofercie znajdują się regały i drabiny wytwarzane przez Metalkas. To 2 z 10 nowych rynków, na których Metalkas planuje ekspansję e-commerce w najbliższych latach. Sklepy na nowych rynkach prowadzone są przez LAM SA, spółkę stworzoną wspólnie z Oponeo, jednym z liderów rynku e-commerce w Polsce.

– E-commerce to jeden ze strategicznych kierunków rozwoju naszej firmy. Zdecydowaliśmy o intensywnym rozwoju tego obszaru, bo widzimy trendy dotyczące wzrostu sprzedaży internetowej na świecie oraz wysokie marże, które można w ten sposób uzyskać. Na początku tego roku wspólnie z Oponeo, jednym z liderów e-commerce w Polsce, rozpoczęliśmy działalność w ramach spółki LAM SA. My zapewniamy produkty i logistykę, a Oponeo zaplecze technologiczne i know-how dotyczące sprzedaży online. W efekcie, spółka LAM uruchomiła już 3 sklepy internetowe. Na koniec maja 2021 r. roczne przychody Metalkas ze sprzedaży e-commerce stanowiły 5,4% wszystkich naszych przychodów i były ponad cztery razy większe niż rok wcześniej. W najbliższym czasie planujemy dalej sukcesywnie zwiększać ten udział – mówi Jacek Grzenia, prezes zarządu Metalkas SA.

Spółka LAM SA planuje uruchomienie sprzedaży internetowej na głównych europejskich rynkach. Po Austrii i Niemczech mają to być Holandia, Belgia, Francja, Wielka Brytania, Czechy, Słowacja, Hiszpania i Włochy. Poza sklepami prowadzonymi przez LAM SA, spółka Metalkas ma także trzy własne sklepy online – w Polsce, Czechach i Niemczech.

– Zakupy online takich produktów jak drabiny czy metalowe regały to bardzo wygodne rozwiązanie, niezależnie od rynku. Nie trzeba martwić się o transport ze sklepu dość dużego jednak przedmiotu. Kurier dostarcza produkt prosto do domu klienta – dodaje Jacek Grzenia.

Polscy klienci zaopatrujący się w sklepie edrabiny.pl uruchomionym przez LAM SA mogą również skorzystać z zamówienia w opcji clik&collect, czyli zamówić produkty online i odebrać je w jednym z 8 salonów firmowych Metalkas w Gdańsku, Bydgoszczy, Poznaniu, Białymstoku, Warszawie (2 placówki), Katowicach czy Krakowie.

Dwa nowe sklepy online w Austrii (https://www.leitern-regale.at) i Niemczech (https://www.leitern-regale.de/) oferują klientom dostęp do ok. 400 produktów. Ponad 300 z nich stanowią produkty marek własnych Metalkas, tj.: Bayersystem (drabiny domowe i przemysłowe oraz regały plastikowe) oraz Metalkas (sejfy, szafy pancerne, regały metalowe i szafy metalowe). W ofercie jest także ok. 100 wyrobów innych producentów.

Dystrybucja na potrzeby sprzedaży internetowej w Polsce i na rynkach zagranicznych odbywa się poprzez nowoczesne centrum logistyczne w Lisim Ogonie, pod Bydgoszczą. Centrum realizuje obecnie ok. 500 zamówień dziennie. Średnia wartość koszyka produktów zamawianych w sklepach obsługiwanych przez LAM wynosi ok. 400 zł. Czas realizacji zamówienia internetowego w Polsce to 24 godziny, zaś na rynkach zagranicznych do 3 dni roboczych. Docelowo firma dąży do skrócenia realizacji zamówienia w polskim sklepie online do kilku godzin.

Zarząd Metalkas podkreśla, że dalsza robotyzacja i automatyzacja produkcji w zakładach firmy przełoży się na istotny wzrost konkurencyjności i wesprze planowany rozwój e-commerce. – Naszym ograniczeniem do dalszego wzrostu, również w ramach e-commerce, nie są rynki zbytu, ale przede wszystkim zdolności produkcyjne. Dlatego, planujemy znaczące powiększenie mocy wytwórczych, które pozwoliłyby zaspokoić obecny popyt w sprzedaży hurtowej, ale także zapewnią nam zdolność do wzrostu i ekspansji na nowych rynkach w obszarze e-commerce – informuje Adam Grzenia, wiceprezes Metalkas SA.

– Widzimy, że na rynkach Europy Zachodniej możliwe jest realizowanie znaczącej sprzedaży online bezpośrednio do finalnych klientów, co pozwala na generowanie bardzo satysfakcjonujących marż. Prowadzimy także rozmowy z partnerami ze Stanów Zjednoczonych, gdzie warunkiem do długofalowej współpracy jest zapewnienie bardzo dużych i przewidywalnych dostaw – wyjaśnia Adam Grzenia.

Według szacunków sprzedaż e-commerce w Europie w 2020 r. miała osiągnąć wartość 720 mld euro, co odpowiada 5% PKB Unii Europejskiej. Kraje Europy Zachodniej osiągnęły wysoki poziom dojrzałości e-commerce – tam wartość tego rynku sięgnęła 444 mld euro. Natomiast w państwach Europy Środkowej i Wschodniej obserwowana jest wysoka dynamika wzrostu tego rynku, gdzie w zależności od kraju, wyniosła ona od 2% do 26%1.

O spółce Metalkas:

Metalkas to polska, rodzinna firma z ponad 60-letnią tradycją na rynku, zarządzana obecnie przez trzecie już pokolenie właścicieli – Jacka Grzenia i Adama Grzenia. Założycielem działalności dającej początek dzisiejszemu przedsiębiorstwu był Tadeusz Franciszek Grzenia, którego firma zatrudniająca kilkanaście osób, opracowała w latach 60. prototyp, popularnej wówczas w Polsce, kasetki metalowej z podwójnym dnem.

Dzisiaj Metalkas to lider w produkcji regałów metalowych w Europie i największy producent drabin w Polsce. Firma jest także jednym z największych krajowych producentów mebli metalowych i sejfów. Zatrudnia niemal 600 osób. Spółka ma w swoim portfolio 3 marki produktów własnych: Metalkas – sejfy, szafy pancerne, regały metalowe i szafy metalowe, Bayersystem – drabiny domowe i przemysłowe oraz regały plastikowe oraz Grzenia – luksusowe sejfy. Przychody firmy w ostatnich latach pochodzą głównie ze sprzedaży regałów (ponad 70%) oraz drabin (ponad 20%). Większość przychodów Spółki pochodzi z rynków zagranicznych, a produkty firmy sprzedawane są w 32 krajach świata.

Ponad 2500 różnych produktów w ofercie Metalkas powstaje na 25 nowoczesnych liniach produkcyjnych, w 3 halach o łącznej powierzchni użytkowej i biurowej 25 800 m2. Park maszynowy Spółki, jako jedyny w Polsce, wyposażony jest w nowoczesną, w pełni zautomatyzowaną linię do produkcji drabin domowych i przemysłowych. Pozwala ona na wyprodukowanie jednej dużej drabiny przemysłowej w 52 sekundy i drabiny domowej w 21 sekund. Wszystkie procesy technologiczne od zakupu surowców, produkcji po sprzedaż są realizowane przez Metalkas samodzielnie (tzw. pionowa integracja procesu produkcyjnego). Pozwala to na szybką realizację zamówień, uzyskiwanie wyższych marż, zapewnienie najwyższej jakości produktów i optymalne wykorzystanie surowców.

Firma angażuje się także w szeroką działalność rozwojowo-badawczą (R&D). W ramach współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju oraz największymi uczelniami i instytutami naukowymi w Polsce, Metalkas realizuje obecnie trzy projekty badawczo-rozwojwe dofinansowywane z Funduszy Europejskich, o łącznej wartości blisko 82 mln zł. W efekcie tworzone są innowacyjne rozwiązania, które będą wykorzystane również przez środowiska naukowe i znajdą praktyczne zastosowanie w działalności Spółki oraz innych przedsiębiorstw.

Metalkas, obecny na 32 rynkach świata, sprzedaje swoje produkty międzynarodowym sieciom sklepów, w szczególności marketom budowlanym DIY, supermarketom i dyskontom. Klienci Metalkas to rozpoznawalne na świecie, i w Polsce marki takie jak: OBI, Leroy Merlin, Castorama, Lidl, Netto, Biedronka, Rossmann, Selgros.

Ważnym kanałem sprzedaży produktów jest także e-commerce. Spółka posiada obecnie trzy sklepy internetowe. W najbliższych latach Spółka zamierza prowadzić dalszą ekspansję geograficzną oraz uruchomić 10 nowych zagranicznych sklepów internetowych, w krajach takich jak: Słowacja, Czechy, Wielka Brytania, Niemcy, Holandia, Belgia, Austria, Włochy, Francja i Hiszpania. Ekspansja i rozwój e-commerce jest możliwy m.in. dzięki współpracy z firmą Oponeo. W jej ramach, w 2021 r. powstała spółka LAM S.A., sprzedająca produkty Metalkas, z wykorzystaniem technologii i know-how Oponeo. Efektem tej współpracy było stworzenie sklepu online do sprzedaży drabin i regałów - www.edrabiny.pl.

Po 9 miesiącach obecnego roku podatkowego (rok trwa od 1 czerwca do 31 maja), Spółka uzyskała przychody ze sprzedaży produktów na poziomie 204 mln zł. EBITDA wyniósł w tym okresie niemal 30 mln zł, a zysk netto ponad 19 mln zł. Na koniec całego poprzedniego roku obrotowego (zakończonego 31 maja 2020 r.) przychody wyniosły ok. 243 mln zł, EBITDA ponad 18 mln zł, a zysk netto niemal 8 mln zł.

Źródło: Spółka

udostępnij: