Zysk netto j.d. Śnieżki w II kw. '21 wyniósł 20,2 mln zł, wobec 30,4 mln zł konsensusu
Zysk netto Śnieżki przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej spadł w drugim kwartale 2021 r. o 40 proc. rdr do 20,2 mln zł. Przychody grupy spadły o 13,8 proc. do 226,9 mln zł - poinformowała Śnieżka w raporcie półrocznym. Konsensus PAP Biznes zakładał 30,4 mln zł zysku netto oraz przychody na poziomie 260,7 mln zł.
EBITDA grupy w drugim kwartale 2021 r. wyniosła 32,7 mln zł (spadek o 37,8 proc. rdr), a zysk operacyjny 24 mln zł (spadek o 45,6 proc. rdr).
Oczekiwania analityków dotyczące zysku EBITDA wynosiły 49,9 mln zł, a EBIT 41,2 mln zł.
W całym pierwszym półroczu Śnieżka miała 409,5 mln zł przychodów, 63,5 mln zł EBITDA, 46 mln zł EBIT oraz 36,5 mln zł zysku netto j.d.
Śnieżka ocenia, że spadek zysków w porównaniu z 2020 rokiem to przede wszystkim efekt wysokiej bazy – rekordowej sprzedaży w maju i czerwcu ub.r.
"Było to jednorazowe zaburzenie wieloletniego trendu zachowań klientów końcowych, wywołane pandemią COVID-19. Nowym, nieobserwowanym rok wcześniej czynnikiem wywierającym presję na zyski i marże był znaczący wzrost cen surowców używanych do produkcji farb i lakierów oraz opakowań. W niektórych przypadkach wzrost kosztów wyniósł nawet kilkadziesiąt procent" - napisano w komunikacie prasowym.
Jak podano, w pierwszym półroczu 2021 r. niesprzyjające były także kursy walutowe.
"Spółki należące do Grupy Śnieżka importują surowce używane do produkcji, za które płacą w głównej mierze w euro. Dlatego wzrost kursu EUR/PLN dodatkowo zwiększył koszt zakupu surowców" - dodano.
W ocenie spółki, po boomie remontowym w maju i czerwcu ub.r. popyt na farby dekoracyjne i produkty do drewna powrócił do poziomów sprzed pandemii, a wyniki w tegorocznym sezonie remontowo-budowlanym należy oceniać na tle sezonu 2019.
"Jeśli spojrzymy na bazowe przychody ze sprzedaży – tj. między innymi bez wyłączeń transakcji dokonanych pomiędzy spółkami grupy oraz z uwzględnieniem wyników węgierskiej spółki Poli-Farbe za całe półrocze, a nie tylko konsolidowany w sprawozdaniu finansowym okres od połowy maja 2019 roku – to obecnie są one wyższe niż w dwa lata temu" – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, prezes Piotr Mikrut.
"W układzie 2021/2019, uwzględniając powyższe kryteria, Grupa Śnieżka osiągnęła lepsze wyniki sprzedaży w Polsce i na Ukrainie. Na plus zadziałało preferowanie przez klientów z tych rynków produktów premium, na minus – osłabienie się kursu ukraińskiej hrywny, co wpłynęło na wartość przychodów osiągniętych na Ukrainie w przeliczeniu na złote. Niższa była natomiast sprzedaż na Węgrzech oraz na Białorusi" - napisano w komunikacie.
Dodano, że w przypadku rynku węgierskiego niższa sprzedaż to rezultat reorganizacji sił handlowych w spółce Poli-Farbe, zmian w portfolio oferowanych produktów oraz spadek wolumenu sprzedaży wyrobów dekoracyjnych na całym węgierskim rynku.
Na pogorszenie sprzedaży na Białorusi wpłynęły natomiast - jak podała spółka - niekorzystne otoczenie społeczno-polityczne, zmiana modelu działania oraz osłabienie się kursu białoruskiego rubla do złotego.
Spółka poinformowała, że wsparciem dla tegorocznych wyników było utrzymanie dobrego poziomu sprzedaży w Polsce, która odpowiadała za ponad dwie trzecie całkowitych przychodów.
Przychody na rynku w Polsce w pierwszym półroczu 2021 r. wyniosły 278,1 mln zł i były na poziomie wyniku w poprzednim roku.
Utrzymanie poziomu sprzedaży w Polsce jest w opinii spółki efektem aktywności marketingowo-sprzedażowej, a także utrzymującego się trendu premiumizacji i odpowiednio kształtowanej polityki cenowej.
Jak wynika z raportu, przychody wypracowane na Węgrzech wyniosły 72,8 mln zł i były o 14,3 proc. niższe niż rok wcześniej. Na Ukrainie grupa osiągnęła przychody w wysokości 36,1 mln zł, czyli 5,7 proc. mniej rdr, a na Białorusi 8,7 mln zł, czyli 32,8 proc. mniej.
W pierwszym półroczu 2021 r. grupa przeznaczyła na inwestycje 42,3 mln zł - wydatki były niższe o 32,7 proc. niż rok wcześniej. Największe nakłady zostały poniesione na budowę nowego Centrum Logistycznego w Zawadzie. Jego oddanie do użytku jest zaplanowane na pierwsze miesiące 2022 roku z zastrzeżeniem, że dla procesów biznesowych kluczowy będzie etap testów, obecnie zaplanowany na trzeci i czwarty kwartał 2021 r.
Na koniec pierwszego półrocza 2021 r. wskaźnik dług netto/EBITDA dla grupy wyniósł 2,4.
(PAP Biznes), #SKAdoa/ asa/
