Amica widzi odbicie popytu na AGD we wrześniu, po spadku w lipcu; pracuje nad utrzymaniem marży EBITDA | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
17 wrz 2021, 12:02

Amica widzi odbicie popytu na AGD we wrześniu, po spadku w lipcu; pracuje nad utrzymaniem marży EBITDA

Amica widzi we wrześniu odbicie popytu na AGD po spadku w lipcu i liczy na jego utrzymanie w kolejnych miesiącach - poinformował podczas telekonferencji członek zarządu ds. finansowych Michał Rakowski. Dodał, grupa pracuje na ograniczeniem kosztów i wprowadza podwyżki cen, aby marża EBITDA nie spadała.

"Lipiec był trudny dla producentów, nie tylko w branży AGD. Ludzie byli spragnieni wyjazdów, urlopów. Szczególnie było to widoczne w Polsce. Lipiec pod kątem sprzedażowym był słabszy od poprzednich miesięcy. Tę tendencję zaczęliśmy obserwować od połowy czerwca, kiedy temperatury były wyższe, a gospodarki otwarte i pojawiła się tendencja przerzucenia popytu konsumpcyjnego na usługi. To widać było lipcu i dużej części sierpnia. Nas cieszy w tej chwili powrót do trendów zakupowych dóbr trwałych, w tym sprzętów AGD. Liczymy, że tak będzie w kolejnych tygodniach. We wrześniu te trendy zakupów są inne niż w lipcu. Mamy nadzieję, że tak będzie w kolejnych miesiącach, dla nas październik i listopad, to są bowiem miesiące, w których realizujemy największą sprzedaż sprzętu produkowanego w fabryce we Wronkach" - powiedział Rakowski.

"Przed nami najważniejsze tygodnie, miesiące. Starając się przekładać wzrosty cen na naszą sprzedaż i próbować wszelkimi sposobami ograniczać koszty, będziemy pracować, żeby ta marża nie spadała" - dodał, pytany w marżę EBITDA grupy do końca 2021 roku.

Producent kuchni, piekarników oraz płyt grzewczych, sprzedaje swoje produkty i towary, czyli sprzęty AGD kupowane u innych producentów w celu ich dalszej sprzedaży, do blisko 70 krajów.

Członek zarządu poinformował, że od drugiego kwartału grupa odczuwa po stronie kosztowej mocny wzrost cen stali, komponentów i frachtu morskiego, którego zwyżką stara się dzielić z dostawcami towarów. Zwyżki kosztów muszą jednak finalnie przełożyć się na ceny dla klientów, co wydaje się w skali całej Europy nieuniknionym procesem także w kolejnych kwartałach. Amica zaczęła wprowadzać pierwsze podwyżki od II kwartału.

Stal stanowi blisko 30 proc. średniego technicznego kosztu wytworzenia w Amice, mniej więcej drugie tyle stanowi elektronika.

W pierwszej połowie 2021 roku grupa Amica zwiększyła przychody o 24 proc. do 1,57 mld zł, rosnąc we wszystkich obszarach geograficznych i we wszystkich kategoriach asortymentowych. Grupa wypracowała 107,3 mln zł wyniku EBITDA (+22 proc.), 74,9 mln zł zysku operacyjnego (+28 proc.) i oraz 55,5 mln zł zysku netto (+41 proc.). Marża EBITDA zmniejszyła się do 6,8 proc. z 6,9 proc. przed rokiem.

Rakowski spodziewa się, że w kolejnych miesiącach, a zwłaszcza w przyszłym roku sprzedaże powrócą do poziomów 5-10 proc.

"Takich dynamik, jak w III kwartale ubiegłego roku, nie ma co się spodziewać, powoli popyt będzie wracał do tendencji sprzed pandemii i sprzedaży AGD w okolicach 5-10 proc. Myślę, że takiego trendu należy się spodziewać w kolejnych miesiącach, a szczególnie w 2022 roku" - zapowiedział.

W III kwartale 2020 roku sprzedaż grupy wzrosła o 10 proc. (do 859,1 mln zł), zysk operacyjny o 65 proc. (do 78,3 mln zł), a zysk brutto o 80 proc. w ujęciu rok do roku (do 73,9 mln zł).

Członek zarządu powiedział, że tegoroczny CAPEX grupy ma sięgnąć 130 mln zł i będzie przeznaczony m.in. na zwiększenie mocy produkcyjnych i odtworzenie parku maszynowego.

(PAP Biznes), #AMC

epo/ asa/

Zobacz także: Amica SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości