Grupa Wielton planuje w 2022 r. dalszy wzrost przychodów i wolumenów sprzedaży (wywiad) | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
21 wrz 2021, 14:20

Grupa Wielton planuje w 2022 r. dalszy wzrost przychodów i wolumenów sprzedaży (wywiad)

Grupa Wielton planuje w 2022 roku dalszy wzrost przychodów i wolumenów sprzedaży - poinformował PAP Biznes w wywiadzie wiceprezes spółki Mariusz Golec. Podtrzymał wcześniejsze zapowiedzi przedstawienia w pierwszym kwartale przyszłego roku strategii Wieltonu na lata 2022-25.

"Przyglądając się głównym rynkom naszej działalności, możemy stwierdzić, że sytuacja na nich jest zróżnicowana. Rynek francuski rośnie tylko o 12 proc., a Polska zwyżkuje o 122 proc. Polski rynek pobije w tym roku nowy rekord sprzedaży naczep, powyżej 30 tys. szt. wobec 27 tys. w 2018 roku. Nasza sprzedaż sięgnie ciekawego pułapu, myślę patrząc na rejestracje po pierwszym półroczu, może to być poziom zbliżony do rekordowego 4,9 tys. sztuk w roku 2018. Rynek niemiecki zniżkuje. Zdecydowanie widać, że nie wszystkie rynki odbijają po pandemii w równym tempie" - powiedział wiceprezes.

"Zakładamy, że jeśli nawet polski rynek, po dużym wzroście w tym roku, w przyszłym roku lekko zwolni, to my dzięki dużej dywersyfikacji rynkowej, będziemy w stanie realizować sprzedaż na rynkach: niemieckim czy francuskim. To dojrzałe rynki, na których następuje wymiana sprzętów w stałych interwałach. Rynek brytyjski, który rośnie 40 proc., także będzie miał jeszcze potencjał do rozwoju. Jako grupa zakładamy dalszy wzrost przychodów i wolumenów w 2022 roku" - dodał.

Jego zdaniem, do umocnienia wyników przyczynią się także nowe produkty, m.in pojazdy dwupodłogowe dla dużych graczy e-commerce na rynek brytyjski oraz planowana na przyszły rok sprzedaż wywrotek na tym rynku, a także zwiększenie sprzedaży na rynku polskim.

Cele strategiczne grupy, które pierwotnie miały sięgać 2020 roku, zostały - głównie z powodu Covid-19 - przedłużone do 2021 roku. Aktualne prognozy Wieltonu na bieżący rok to ponad 20 tys. sztuk sprzedanych pojazdów, nie mniej niż 2,4 mld zł przychodów, wskaźnik dług netto do EBITDA na poziomie około 2, marża EBITDA ok. 7 proc.

W 2020 roku producent przyczep, naczep i zabudów samochodowych miał 96 mln zł EBITDA i 1,82 mld zł przychodów ze sprzedaży. Marża EBITDA wyniosła 5,3 proc. Wskaźnik dług netto/EBITDA grupy na koniec ubiegłego roku wyniósł 3,8.

W 2019 roku było to odpowiednio 141,8 mln zł i 2,34 mld zł oraz 6,1 proc.

Wiceprezes podtrzymał wcześniejsze zapowiedzi, że grupa planuje w pierwszym kwartale 2022 roku przedstawić strategię na lata 2022-25.

Mariusz Golec pozytywnie ocenia wyniki Wieltonu po pierwszym półroczu br. w kontekście realizacji całorocznej prognozy, utrzymanie marży EBITDA w drugim półroczu będzie jednak wymagać sporo wysiłku.

"Patrząc na wyniki za pierwsze półrocze, mogę powiedzieć, że był to dla Grupy Wielton dobry czas. Konsekwentnie realizujemy cele, które przedstawiliśmy w lutym. Po pierwszym półroczu br. wypracowaliśmy 7 proc. marży EBITDA, przychody na lekko wyższym poziomie niż zakładaliśmy i wolumeny sprzedaży na tym poziomie, który planowaliśmy. Praktycznie we wszystkich parametrach wracamy do poziomów sprzedaży z 2019 roku. Pomimo nieco niższej sprzedaży wolumenowej niż 2 lata temu wypracowaliśmy podobne przychody i wyższą marżę EBITDA (7 proc. versus 6,4 proc. w 2019 roku). To są dobre wyniki, szczególnie biorąc pod uwagę obecny kontekst rynkowy, czyli rosnące ceny surowców i komponentów, utrudnienia w ich pozyskiwaniu oraz związane z sytuacją post-COVID problemy z dostępnością pracowników w Wielkiej Brytanii czy Francji" - powiedział.

"Drugie półrocze 2021 r. i realizacja całorocznych prognoz będzie dla całej grupy wyzwaniem. Biorąc pod uwagę poziomy rejestracji i 5-6 miesięczny portfel zamówień grupy, czujemy się komfortowo pod względem przychodów i wolumenów. Co do marży EBITDA, będziemy musieli włożyć sporo wysiłku, żeby ten cel osiągnąć. Wyzwaniem w dalszym ciągu pozostają ceny i dostępność komponentów. Pozostajemy jednak przy wcześniej przedstawionej prognozie marży EBITDA" - dodał.

Wiceprezes poinformował, że grupa redukuje wzrost cen surowców m.in. poprzez podniesienie cen produktów. Jest to proces ciągły, nie jednorazowy. Ceny naczep marki Wielton narastająco zwiększyły się w tym roku o 10-20 proc. Wiceprezes liczy, że sytuacja na rynku surowców, w tym m.in stali, ustabilizuje się w 2022 roku.

W skład grupy Wielton, oprócz fabryki w Wieluniu, wchodzi m.in. producent naczep i przyczep do ciężarówek Fruehauf we Francji, niemiecki producent wywrotek i pojazdów specjalistycznych Langendorf oraz montownia Wielton Russia i włoska Viberti Rimorchi. Od września 2018 roku do grupy dołączył także producent naczep na rynku brytyjskim Lawrence David.

W pierwszym półroczu 2021 skonsolidowane przychody grupy zwiększyły się rdr o 60,6 proc., do 1,31 mld zł. Wielkość sprzedaży wyniosła 10,91 tys. sztuk i była o 53,9 proc. wyższa niż w pierwszych sześciu miesiącach 2020 roku.

EBITDA grupy zwiększyła się o 284,9 proc. do 91,6 mln zł. Marża EBITDA wzrosła do 7 proc. z poziomu 2,9 proc. przed rokiem. Zysk netto wyniósł 41,5 mln zł, wobec 0,8 mln zł straty na koniec pierwszego półrocza 2020 roku.

Ewa Pogodzińska

(PAP Biznes), #WLT

epo/ ana/

Zobacz także: Wielton SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości