Start projektu „Telemetria Operator”
Inicjatywa strategiczna „Telemetria Operator” (TeO) to kolejny element dywersyfikacji działalności GPW. Zarząd i Rada Nadzorcza GPW, w oparciu o prowadzone od ponad roku analizy rynku mediowego, podjęli decyzję o rozpoczęciu projektu dotyczącego budowy platformy technologicznej obsługującej dynamiczną podmianę reklam DAI. AddressableTV/DAI polega na dostarczaniu w czasie rzeczywistym zróżnicowanego przekazu reklamowego, w zależności od zdefiniowanego profilu odbiorcy. Za sprawą takiego systemu kampanie reklamowe docierają wyłącznie do odbiorców spełniających kryteria tzw. targetowania, co oznacza, że różni odbiorcy widzą zindywidualizowane reklamy, emitowane przez tego samego nadawcę telewizyjnego w tym samym czasie.
Na realizację Inicjatywy Strategicznej TeO został zatwierdzony na lata 2021-2023 budżet w wysokości 33 345 386,73 PLN, w tym środki w wysokości 13 338 154,67 PLN pochodzą z grantu z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR). Nowe rozwiązanie, które ma zostać opracowane w ramach grantu z NCBiR, będzie przeznaczone do profilowania użytkowników odbiorników telewizyjnych oraz sprzedaży i wyświetlania targetowanych reklam w telewizji linearnej. TeO wykorzystywać będzie najnowocześniejsze technologie (m.in. uczenia maszynowego i sieci neuronowych), zapewniające wysoką precyzję profilowania oraz działanie systemu z minimalnymi opóźnieniami, umożliwiającymi zakup i wyświetlenie reklam w czasie zbliżonym do rzeczywistego.
- GPW ma 30-letnie doświadczenie w tworzeniu, ale też rozwoju platform obrotu efektywnie łączących kupujących i sprzedających. Dysponujemy środkami oraz technologią, umożliwiającą bezpieczną realizację transakcji i ich rozlicznie oraz zapewniamy najwyższy poziom zabezpieczania danych. W ramach TeO chcemy zapewnić wszystkim stronom rynku mediowego niezależne i nowoczesne rozwiązanie technologiczne. Projekt docelowo ma być dedykowany całemu rynkowi mediowemu, tj. nadawcom, operatorom i reklamodawcom – powiedział dr Marek Dietl, Prezes Zarządu GPW.
W realizację Inicjatywy Strategicznej TeO zaangażowany będzie dedykowany zespół, który ma realizować kluczowe etapy projektu. W ramach zaplanowanych działań są to m.in.:
1. Przeprowadzenie konsultacji rynkowych z:
- Nadawcami – bilateralnie oraz w ramach MOC TV
- Operatorami (dostawcy urządzeń końcowych)
- Partnerami Technologicznymi
- Rynkiem reklamodawców
2. W oparciu o wnioski z konsultacji przeprowadzenie testów DAI z wybranymi nadawcami, operatorami i reklamodawcami
3. Zrealizowanie kluczowych elementów platformy DAI:
- Moduł profilowania behawioralnego
- Moduł transakcji
- Moduł wyświetlania reklam
4. Wdrożenie prototypu i przeprowadzenie kolejnych testów rynkowych
5. Komercyjne uruchomienie platformy DAI na GPW (tzw. parkiet reklamowy)
- Dzięki platformie TeO, wykorzystywane w internecie narzędzia profilowania użytkowników wraz z algorytmami rekomendacyjnymi będą mogły być wdrożone w strategiach całego rynku mediowego związanego z rynkiem reklamy telewizyjnej a zwłaszcza przez nadawców telewizyjnych. Dla potrzeb profilowania i zbudowania odpowiednio dużego zasięgu takiej oferty ważną rolę będą mieli operatorzy, którzy będą mogli zasilić platformę DAI swoimi dekoderami. Oczywiście będziemy bardzo ściśle współpracować z również z reklamodawcami, którzy dzięki niezależnej platformie aukcyjnej będą mogli
w sposób prosty planować kampanie dedykowane do konkretnych grup użytkowników. Już przy realizacji wstępnych testów będziemy współpracować z reklamodawcami chcącymi wziąć udział w tworzeniu platformy DAI - powiedział Marcin Grabowski, Pełnomocnik Zarządu GPW ds. Budowy Platformy DAI.
GPW podpisała już listy intencyjne z organizacjami zrzeszającymi operatorów. PIKE, PIKSEL oraz KIKE zadeklarowały m.in. podjęcie działań, mających na celu zapewnienie udziału w przedsięwzięciu swoich członków. Ustalono, że model biznesowy Platformy będzie oparty o formułę opłaty za transakcję. GPW zadeklarowała zapewnienie odpowiedniego zaplecza technologicznego do budowy Platformy oraz transparentnego systemu rozliczeniowego.
Poza organizacjami zrzeszającymi operatorów, list intencyjny zdecydował się podpisać również Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Strony listu intencyjnego wyraziły zainteresowanie udziałem w przedsięwzięciu, jakim jest budowa platformy aukcyjnej na potrzeby Addressable TV/DAI. Wyrażono wolę współpracy w zakresie m.in. stworzenia systemu aukcyjnego, w którym handel będzie odbywał się z zachowaniem zasad wypracowanych przy współpracy z KRRiT i z rynkiem mediów. Chodzi tu w szczególności o algorytmy dotyczące wyceny czasu reklamowego oraz formuły rozliczania i audytowania operacji kupna i sprzedaży reklam.
- Taki projekt z założenia wymaga wypracowania wielostronnego porozumienia rynkowego oraz -w ramach samoregulacji- kodeksu dobrych praktyk DAI. Chcemy w tym aktywnie pomóc. Istotnym czynnikiem dla powodzenia projektu jest sama GPW. Organizacja o bezsprzecznej wiarygodności i niezależności, gwarantująca transparentność i bezpieczeństwo działania systemów kupna – sprzedaży, rozliczeń i audytów – powiedział Witold Kołodziejski, Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Giełda prowadzi również rozmowy na temat współpracy i zawarcia kolejnych listów intencyjnych z nadawcami. Giełda, w ramach swojej grupy kapitałowej, zapewni realizację prac związanych z budową systemu TeO. Realizacja rozwiązania dedykowanego DAI jest ogromną szansą dla mediów, prowadzących działalność na polskim rynku. Obecnie rynek reklamy TV jest szacowany na około 4,4 mld PLN rocznie. Potencjał DAI według ostrożnych szacunków to dodatkowe 660 mln PLN rocznie.
O Grupie Kapitałowej GPW:
Grupa Kapitałowa GPW (GK GPW) prowadzi platformy obrotu akcjami, obligacjami skarbowymi i korporacyjnymi, instrumentami pochodnymi, energią elektryczną i gazem ziemnym oraz dostarcza indeksy i wskaźniki referencyjne, m.in. WIBID i WIBOR. W 2018 r. Agencja indeksowa FTSE Russell zakwalifikowała polski rynek kapitałowy do grona rynków rozwiniętych. Prowadzone przez GK GPW rynki są największymi w Europie Środkowej i Wschodniej.
Historia giełdy
12 kwietnia 1991 r. ówcześni Ministrowie Przekształceń Własnościowych i Finansów podpisali akt założycielski spółki akcyjnej „Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.” Cztery dni później, w dniu sesji inauguracyjnej GPW handlowano akcjami pięciu spółek, a obrót wyniósł 1990 zł. Od 2018 r. GPW klasyfikowana jest przez agencję FTSE Russell jako jeden z 25 rynków rozwiniętych. Historia rynku kapitałowego na ziemiach polskich sięga początku XIX w. Pierwsza w Polsce i jedna z niewielu w Europie Giełda Kupiecka, powstała w Warszawie 2 maja 1817 r, wkrótce stała się największym rynkiem carskiej Rosji, odpowiedzialnym za 5-6% światowego obrotu papierami wartościowymi. Prężna giełda, odpowiadająca za 90% krajowego obrotu działała też w okresie międzywojennym w Warszawie. Po okresie PRL-u i gospodarki planowanej, ponowny rozwój polskiego rynku kapitałowego był możliwy dopiero w 1989 r., wraz z transformacją ustrojową i gospodarczą.
Giełda dzisiaj
W sierpniu 2021 r. średnia dzienna wartość obrotu akcjami w ramach arkusza zleceń na Głównym Rynku GPW wyniosła 804,7 mln zł. Na koniec sierpnia br. na Głównym Rynku notowane były akcje 429 firm (382 krajowych i 47 zagranicznych), natomiast na parkiecie NewConnect 366 spółek (362 krajowe i 4 zagraniczne). W zeszłym roku Grupa Kapitałowa GPW wypracowała rekordowe przychody ze sprzedaży w wysokości 403,8 mln zł i jeden z najwyższych w swojej historii zysk netto, który przekroczył 151 mln zł. Według danych Federacji Europejskich Giełd Papierów Wartościowych, w 2020 r. GPW zajęła I miejsce w Europie pod względem procentowego wzrostu obrotów akcjami i III miejsce pod kątem wartości ofert pierwotnych. Pod koniec 2020 r. GPW była też II rynkiem w Europie pod względem płynności oraz osiągnęła status światowego lidera pod względem liczby notowanych spółek z sektora gamedev.
Pozycja GPW w regionie
GPW jest liderem wśród giełd Europy Środkowo-Wschodniej, pod względem liczby notowanych spółek i łącznej kapitalizacji spółek krajowych. Udział GPW w obrocie akcjami na giełdach regionu wynosi 81%. GPW przewodniczy inicjatywie Giełd Trójmorza oraz aspiruje do roli regionalnego hubu dla młodych spółek technologicznych o ogromny potencjale, tzw. jednorożców. Obecnie trwają negocjacje w sprawie przejęcia większościowego pakietu akcji Giełdy w Armenii przez GPW.
Źródło: Spółka, #GPW
