Przejdź do treści

udostępnij:

Mercator pracuje nad ewentualną rozbudową mocy, prowadzi też kilka projektów akwizycyjnych

Mercator Medical pracuje nad kilkoma kierunkami dalszego rozwoju m.in. nad ewentualną rozbudową mocy czy zaangażowaniu się w nowy biznes. Spółka prowadzi też kilka projektów akwizycyjnych - poinformował we wtorek prezes Wiesław Żyznowski. Jego zdaniem, ciężko ocenić kiedy ceny rękawic wrócą do tych sprzed pandemii.

"Bardzo intensywnie pracujemy nad kilkoma kierunkami rozwojowymi. Nie ogłosiliśmy jeszcze niczego, ponieważ żaden z tych kierunków jeszcze na tyle nie dojrzał. W pewnym czasie zaczniemy informować o tych wszystkich rzeczach, ale ciężko na razie deklarować, kiedy to się stanie" - powiedział podczas wideokonferencji prezes Wiesław Żyznowski.

Jak dodał, spółka pracuje m.in. nad ewentualną budową kolejnych fabryk i prowadzi kilka projektów akwizycyjnych.

"Branża jest obecnie mocno rozedrgana, wyceny są bardzo różne, rozmowy nerwowe. Chcemy spokojnie podejść do kwestii ewentualnej budowy następnych fabryk, przejmowania firm czy wchodzenia w nowe biznesy" - powiedział prezes Mercatora.

"Poważniejsze rozmowy akwizycyjne prowadzimy z kilkoma podmiotami. Są to firmy zarówno dystrybucyjne, jak i produkcyjne i w grę nie wchodzą tylko rękawice" - dodał.

Mercator Medical dzięki budowie drugiej fabryki rękawic w Tajlandii (ostatnia linia produkcyjna oddana we wrześniu 2018 roku) zwiększył zdolności wytwórcze o 150 proc. do ponad 3 mld rękawic rocznie. W pierwszym kwartale 2021 roku rozpoczęto budowę trzeciej fabryki rękawic jednorazowych o zakładanych zdolnościach produkcyjnych ponad 0,8 mld sztuk rocznie - uruchomienie pierwszych linii spodziewane jest na przełomie 2021/2022 roku.

Mercator Medical opublikował w piątek wstępne wyniki za III kwartał 2021 roku. Spółka szacuje, że jej skonsolidowany zysk netto w III kwartale spadł do 36,3 mln zł wobec 355,8 mln zł przed rokiem oraz 113,8 mln zł kwartał temu. Skonsolidowany wynik EBITDA sięgnął 49 mln zł wobec 390,9 mln zł w trzecim kwartale 2020 r. oraz 118,4 mln zł w drugim kwartale 2021 roku. Przychody grupy wyniosły z kolei 361,8 mln zł wobec 603,9 mln zł rok wcześniej oraz 535,7 mln zł kwartał temu.

Spółka podała, że grupa odczuła w minionym kwartale dużą presję rynkową w segmencie dystrybucyjnym. W efekcie wstępne, szacunkowe wyniki finansowe za okres lipiec-wrzesień 2021 roku wskazują na kontynuację trendu spadkowego w wypracowanych rezultatach finansowych.

"Trzeci kwartał 2020 roku należał już do okresu rekordowo wysokich cen rękawic jednorazowych, co przełożyło się na jedne z najwyższych w dotychczasowej historii wyników finansowych Grupy Mercator Medical. W rezultacie przy ocenie wyników trzeciego kwartału 2021 roku należy mieć na względzie efekt bardzo wysokiej bazy" - poinformował w piątkowym komunikacie Michał Romański, dyrektor finansowy spółki.

"Jednocześnie wciąż zniżkujące rynkowe ceny rękawic i bardzo duża dostępność towarów wywarły ogromną presję marżową w segmencie dystrybucyjnym, co z kolei można uznać za główną przyczynę negatywnych tendencji w ujęciu kwartał do kwartału" - dodał.

Prezes Żyznowski poinformował podczas wtorkowej konferencji, że ciężko ocenić kiedy ceny rękawic wrócą do tych sprzed pandemii.

"Ceny surowca - lateksu nitrylowego - wciąż są wyższe od tych przed wybuchem pandemii. Nadal jest to kilkadziesiąt procent więcej. Jeśli ceny lateksu się zatrzymają na wyższym poziomie niż przed pandemią to w bezpośrednim przełożeniu ceny rękawic również będą wyższe" - powiedział prezes.

"Do przesilenia w dół jeszcze nie doszło. Jeszcze nie można mówić, że popyt i ceny doszły do samego dołu. Ciężko ocenić, kiedy do tego dojdzie" - dodał.

Na dzień 30 września 2021 r. grupa Mercator Medical dysponowała około 499,5 mln zł gotówki netto oraz innych aktywów finansowych (jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych). Rok do roku gotówka netto i jednostki TFI są wyższe o 119 mln zł, a kwartał do kwartału spadły o 319 mln zł.

Mercator Medical jest producentem rękawic jednorazowych i dystrybutorem materiałów medycznych. Akcje spółki w 2020 roku na fali pandemii koronawirusa wzrosły na warszawskiej giełdzie kilka tysięcy procent, z poniżej 10 zł do ponad 500 zł. Potem jednak, wraz z oczekiwanym spadkiem popytu na rękawice medyczne, akcje spółki systematycznie traciły na wartości. Od początku 2021 roku kurs spółki spadł ponad 70 proc. i obecnie akcje kosztują 110 zł. Spadek w ciągu ostatnich 3 dni wyniósł ok. 30 proc.

(PAP Biznes), #MRC

sar/ mfm/

Zobacz także: Mercator Medical SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: