ZUE podpisuje umowę z PKP na rewitalizację południowo-wschodniej obwodnicy GOP
ZUE SA podpisała z PKP PLK S.A. umowę dotyczącą zamówienia pn.: „Wykonanie rewitalizacji infrastruktury kolejowej na odcinku podg. Dorota Sosnowiec Dańdówka na linii nr 171 w ramach projektu inwestycyjnego pn.: „Prace na południowowschodniej obwodnicy GOP wraz z przyległymi odcinkami”. Całkowita wartość umowy wynosi 69 mln zł netto (84,9 mln zł brutto).
Linia 171 jest linią towarową łączącą Dąbrowę Górniczą Towarową z posterunkiem Panewnik (między Katowicami Muchowiec a Rudą Kochłowicami). Jej rewitalizacja ma na celu usprawnienie wywozu towarów z Górnego Śląska w głąb kraju i do portów.
Podpisana umowa składa się z 3 części. Jej zakres podstawowy dotyczy 8,3 km fragmentu infrastruktury kolejowej, a zadania związane z jego rewitalizacją mają wartość 36 mln zł netto. Strony uzgodniły, że zostaną zrealizowane do końca 2022 roku. Dodatkowo umowa zawiera opcje dodatkowe - 1 i 2 – o wartości odpowiednio 20 mln zł i 12,8 mln zł. Obejmują one rozszerzenie zakresu rewitalizacji o kolejne 5,4 km toru pojedynczego z trzema mostami (opcja 1) i o wymianę urządzeń SRK na podg. Dorota (opcja 2). Prace te będą musiały zostać wykonane w ciągu 22 miesięcy od ewentualnej deklaracji PKP PLK o skorzystaniu z tej możliwości.
Prace objęte zakresem podstawowym umowy mają doprowadzić do przywrócenia prędkości 100 km/h dla pociągów towarowych. Obecnie, według danych zawartych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, kursuje tamtędy średnio 10 pociągów towarowych na dobę po kierunku nieparzystym i 6 po parzystym. Na szlaku znajdują się 4 wiadukty (przebudowie będzie podlegał tylko jeden z nich) oraz 3 mosty. Celem projektu jest osiągnięcie projektowych parametrów linii kolejowej, poprzez usunięcie przyczyn istniejących ograniczeń w zakresie maksymalnej prędkości pociągów.
Zakres prac będzie obejmował – między innymi – wymianę szyn i podkładów technologią zmechanizowaną, wymianę rozjazdów w technologii blokowej (wraz z montażem elektrycznego ogrzewania) i oczyszczenie mechaniczne podsypki, a w wybranych miejscach – wzmocnienie podtorza. Podkłady drewniane mają być zastąpione strunobetonowymi z przytwierdzeniem sprężystym. Nowy tor bezstykowy powinien składać się z szyn typu 60E1. Na posterunku bocznicowym Juliusz przeznaczono sześć rozjazdów do wymiany, oraz dwa do likwidacji. Ponadto w ramach Umowy przewidziano wymianę sieci trakcyjnej oraz zabudowę nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym w budynku posterunku Juliusz, który zostanie zmodernizowany.
- Podpisana właśnie umowa z PKP PLK to bardzo interesujące wyzwanie inżynierskie. Infrastruktura na tym odcinku jest bardzo zróżnicowana wiekowo - niektóre fragmenty nawierzchni pochodzą z lat 80, inne 90, a niektóre rozjazdy i fragmenty torów wymieniane były w 2019 roku. Z kolei sieć trakcyjna powstała w 1970 roku nie była dotychczas modernizowana. Zróżnicowanie to ma związek z likwidacją występujących w tym regionie szkód górniczych. Prace, które objęte są naszą umową mają doprowadzić do przywrócenia prędkości 100 km/h dla pociągów towarowych. Projekt jest częścią rewitalizacji linii 171, która ma na celu usprawnienie wywozu towarów z Górnego Śląska w głąb kraju i do portów – powiedział Wiesław Nowak, Prezes Zarządu ZUE S.A.
O spółce ZUE:
Grupa ZUE to podmiot z branży budownictwa infrastruktury kolejowej i miejskiej, skupiający w swych ramach potencjał projektowy, handlowy i wykonawczy.
Głównym przedmiotem działalności spółek Grupy ZUE jest projektowanie oraz realizacja w formule generalnego wykonawstwa kompleksowych usług budowy i modernizacji linii tramwajowych oraz kolejowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą (m.in. roboty ziemne i budowa podtorza, systemy odwadniające oraz obiekty inżynierskie i kubaturowe, w tym stacje).
ZUE S.A. posiada szerokie kompetencje w świadczeniu usług w zakresie budowy i modernizacji systemów zasilania infrastruktury tramwajowej oraz budowy i modernizacji tramwajowej i kolejowej sieci trakcyjnej. Przedmiot działalności spółki obejmuje także świadczenie usług bieżącego utrzymania systemów infrastruktury miejskiej tj. torowisk i trakcji, systemów zasilania oraz oświetlenia.
Opracowywanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla branży budownictwa komunikacyjnego jest realizowane poprzez BPK Poznań Sp. z o.o. Działalność handlowa Grupy prowadzona jest poprzez przejętą w kwietniu 2015 r. firmę Railway gft Polska Sp. z o.o., kontynuującą działalność prowadzoną dotychczas przez ThyssenKrupp GfT Polska.
Od 2010 roku akcje ZUE S.A. są notowane na GPW. Większościowym akcjonariuszem, posiadającym 62,53% akcji, jest Wiesław Nowak, pełniący funkcję Prezesa Zarządu Spółki.
Źródło: Spółka, #ZUE
