Wynik sektora gg Polski w '21 wyraźnie lepszy niż -5,3 proc. PKB, w '22 dalsza poprawa - opinia RPP (opis)
Wynik sektora gg Polski w 2021 będzie wyraźnie lepszy niż zakładany przez rząd deficyt 5,3 proc. PKB, a w 2022 r. wskaźnik ulegnie dalszej poprawie - napisano w opinii Rady Polityki Pieniężnej do projektu ustawy budżetowej na 2022 r.
"Zgodnie z prognozą rządu zawartą w jesiennej notyfikacji fiskalnej, deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w ujęciu ESA2010 w całym 2021 r. ma wynieść 5,3 proc. PKB. Biorąc pod uwagę bardzo niski deficyt sektora zanotowany w pierwszym półroczu br., utrzymującą się w III kwartale wysoką dynamikę dochodów podatkowych budżetu państwa oraz sprzyjające sytuacji budżetowej uwarunkowania makroekonomiczne, można oczekiwać, że całoroczny wynik będzie wyraźnie lepszy, niż wskazuje wspomniana prognoza" - napisano.
"Zgodnie z Uzasadnieniem do projektu, deficyt sektora finansów publicznych w ujęciu ESA2010 ma obniżyć się z poziomu 5,3 proc. PKB w 2021 r. do 2,9 proc. PKB w 2022 r. W świetle prognoz NBP – jak wskazano powyżej – deficyt sektora w 2021 r. będzie prawdopodobnie wyraźnie niższy niż założono w projekcie Ustawy, a skala poprawy wyniku w 2022 r. będzie zbliżona do 1 pkt. proc. PKB" - napisano.
Z analiz banku centralnego wynika, że do poprawy wyniku o 0,8 pkt. proc. PKB przyczyni się wygaśnięcie realizowanego w 2020 i 2021 r. wsparcia antykryzysowego, mającego na celu zrekompensowanie podmiotom gospodarczym strat związanych z obostrzeniami pandemicznymi.
"Wobec oczekiwanego braku tego rodzaju obostrzeń w 2022 r., wycofanie tego wsparcia nie będzie czynnikiem ograniczającym aktywność gospodarczą. Po drugie, do obniżenia deficytu finansów publicznych w 2022 r. przyczyni się korzystny wpływ koniunktury gospodarczej, którego skalę można w ocenie NBP szacować na ok. 0,5 pkt. proc. PKB" - wskazano.
Czynnikiem istotnie obniżającym poziom wydatków i deficytu sektora finansów publicznych będzie zakładane w Ustawie budżetowej wygaszenie nadzwyczajnych działań fiskalnych.
Według szacunków NBP, wartość wspomnianego wsparcia w 2020 r. wyniosła 4,1 proc. PKB, w br. sięgnie ok. 1,0 proc. PKB, zaś w 2022 r. będzie bliska zera (będzie obejmowała jedynie koszt bonu turystycznego).
Wraz z wygaśnięciem instrumentów wsparcia antykryzysowego, najważniejszą zmianą w polityce fiskalnej w 2022 r. będzie istotna modyfikacja obciążeń dochodów osób fizycznych z tytułu podatku dochodowego oraz składki zdrowotnej w następstwie zmian wprowadzanych w ramach programu „Polski Ład”.
"Dla większości podatników, przede wszystkim z niższych przedziałów dochodowych, zmiany te będą prowadziły do zwiększenia dochodu do dyspozycji, a tym samym będą wspierały wzrost popytu konsumpcyjnego. Na podstawie informacji zawartych w ocenie skutków regulacji projektu ustawy wprowadzającej te zmiany, można szacować, że zmiany skali podatkowej oraz zasad odliczania składki zdrowotnej będą łącznie skutkowały ubytkiem dochodów sektora finansów publicznych w wysokości 0,6 proc. PKB" - dodano.
Aktualne prognozy NBP wskazują, że wydatki publiczne w relacji do PKB w 2022 r. istotnie spadną, co będzie wynikało w głównej mierze ze wspomnianego wygasania działań antykryzysowych. Jednak również po skorygowaniu o te działania, wydatki publiczne będą rosły w 2022 r. w tempie wolniejszym od nominalnego PKB.
Aktualne prognozy NBP wskazują, że wydatki publiczne w relacji do PKB w 2022 r. istotnie spadną, co będzie wynikało w głównej mierze ze wspomnianego wygasania działań antykryzysowych. Jednak również po skorygowaniu o te działania, wydatki publiczne będą rosły w 2022 r. w tempie wolniejszym od nominalnego PKB.
"W kierunku obniżenia dynamiki wydatków publicznych ogółem będzie oddziaływało w szczególności relatywnie niskie tempo wzrostu wydatków na świadczenia społeczne pieniężne, które według prognoz NBP wyniesie w przyszłym roku 4,8 proc. Wpłynie na to oczekiwany spadek liczby beneficjentów zasiłków dla bezrobotnych oraz zasiłków rodzinnych w warunkach ożywienia gospodarczego. Ponadto, w przypadku większości świadczeń społecznych, wskaźnik waloryzacji będzie niższy od prognozowanej dynamiki nominalnego PKB" - wynika z dokumentu RPP.
Dodatkowym czynnikiem obniżającym tempo wzrostu wydatków na świadczenia w 2022 r. będzie wygaśnięcie tzw. 14. emerytury, wypłacanej jednorazowo w 2021 r.
Spadek wydatków z tego tytułu zostanie częściowo zrekompensowany wypłatą nowego świadczenia dla rodzin z dziećmi (tzw. Rodzinny Kapitał Opiekuńczy) oraz zwiększeniem wydatków na dodatki energetyczne.
"Natomiast łączna dynamika pozostałych kategorii wydatków publicznych (po skorygowaniu o efekt wygasania wsparcia antykryzysowego), w tym składników spożycia publicznego oraz inwestycji publicznych, może w 2022 r. kształtować się w tempie zbliżonym do prognozowanej dynamiki nominalnego PKB" - dodano. (PAP Biznes)
tus/ luk/ osz/
