Aktualizacja regulaminu RPP nic nie zmienia poza uporządkowaniem kwestii finansowych - BP NBP
Aktualizacja regulaminu RPP, który przewiduje m.in., że prezes NBP decyduje o udziale członków Rady w konferencjach i wydarzeniach relacjonowanych publicznie, nic nie zmienia poza uporządkowaniem kwestii finansowych - członkowie Rady nadal będą mówić, co chcą i kiedy chcą - podało na Twitterze Biuro Prasowe NBP.
Biuro Prasowe NBP odniosło się do publikacji prasowych ("Dziennik Gazeta Prawna", "Rzeczpospolita"), które, jak ujęło Biuro, twierdzą, że poprzez zmianę regulaminu RPP następuje „monopolizacja przekazu" przez prezesa NBP.
"W rzeczywistości nic się nie zmienia poza uporządkowaniem kwestii finansowych, które wzbudzały kontrowersje i wątpliwości. Członkowie RPP nadal będą mówić, co chcą, gdzie chcą i kiedy chcą (poza blackout period). Będą także uczestniczyć, w czym chcą i kiedy chcą. NBP nie będzie jednak - tak samo, jak to było od początku - FINANSOWAĆ KAŻDEJ podróży i każdego uczestnictwa. Przypominamy też, że Członkowie RPP zarabiają nadal po 37 tys. zł. Mają do dyspozycji swoje gabinety i sekretariat. Bezpłatne podróże samochodem służbowym na posiedzenia RPP" - napisało Biuro Prasowe NBP.
"Tak jak dotychczas mają też dostęp do wszystkich dokumentów NBP potrzebnych w pracy Rady. Ale potrzebna była jasna informacja, że nie mają dostępu do wszystkich dokumentów NBP, także tych niezwiązanych z pracą Rady" - dodano.
3 listopada RPP podjęła uchwałę ws. zmiany regulaminu RPP, która została ogłoszona w Monitorze Polskim 10 listopada.
Paragraf 17 regulaminu RPP, zgodnie z brzmieniem najnowszej uchwały, otrzymał brzmienie: "Prezes NBP podejmuje decyzje o: 1) krajowych i zagranicznych wyjazdach członków Rady; 2) udziale członków Rady w konferencjach i innych wydarzeniach relacjonowanych publicznie”.
Poprzednio par. 17 regulaminu głosił, że prezes NBP podejmuje decyzje o wyjazdach zagranicznych członków Rady, w ramach budżetu zatwierdzonego w planie finansowym NBP, kierując się opinią czteroosobowego zespołu wyłonionego przez Radę ze swego grona.
Nowa uchwała Rady uchyla także ust. 5 par. 14 regulaminu RPP, przez co zmienia się zakres informacji, które są przekazywane na bieżąco członkom RPP.
Uchylony ust. 5 brzmiał do tej pory następująco: "Rada na bieżąco otrzymuje dostępne w NBP materiały o charakterze statystycznym, informacyjnym i analitycznym, niezbędne do wykonywania przez nią swoich obowiązków".
Ponownie zmieniony został również przepis regulaminu RPP, określający osobę przekazującą środkom masowego przekazu komunikat o ustaleniach podjętych na jej posiedzeniu, o czym mówi ust. 1 par. 16 regulaminu.
Od tej pory komunikat o ustaleniach Rady przekazywać może jedynie przewodniczący RPP. Od czerwca br. komunikat przekazywać mógł przewodniczący Rady albo prowadzący posiedzenie. Przed czerwcowymi zmianami oprócz przewodniczącego lub prowadzącego posiedzenie Rady komunikat mógł być przekazywany również przy udziale dwóch innych członków Rady. (PAP Biznes)
tus/ mfm/
