Przejdź do treści

udostępnij:

mBank planuje do '25 pozyskać milion nowych klientów indywidualnych (opis)

mBank planuje do 2025 roku zwiększyć o 1 mln liczbę aktywnych klientów indywidualnych oraz znaleźć się w trójce największych kredytodawców na rynku sprzedaży kredytów hipotecznych - podali we wtorek przedstawiciele banku prezentując strategię lata 2021-2025.Wyższe stopy procentowe będą wpierały realizację strategii, ale bank zakłada stopniowe zwiększanie poziomu rezerw tworzonych na portfel kredytów walutowych.

"Poszerzymy też ofertę dla młodych. Na nich skoncentrujemy działania akwizycyjne. Dzięki temu utrzymamy atrakcyjną strukturę wiekową klientów i pozyskamy milion nowych aktywnych do końca 2025 roku" - powiedział wiceprezes mBanku ds. bankowości detalicznej Cezary Kocik.

 

"Będziemy skoncentrowani na promowaniu kanału mobilnego i chcemy przesunąć tak dużo dystrybucji kredytów (jak również serwisu i usług), jak to możliwe. Chcemy, by to był główny kanał, a wszystkie inne były kanałami uzupełniającymi" - dodał.

 

Bank planuje pozyskać 300 tys. najmłodszych klientów do końca 2025 roku.

 

mBank podał, że w najbliższych latach bank zaoferuje w swojej aplikacji nowe usługi, które ułatwią załatwianie spraw online - asystenta płatności, pomagającego zarządzać finansami oraz udostępni miejsce do bezpiecznego przechowywania dokumentów klientów.

 

Prezes bank ocenił, że najlepszy dla banku pozostaje rozwój organiczny.

 

"Wydaje się, że poprzez przejęcia spowolnilibyśmy swój rozwój (...), uważam, że w dzisiejszych warunkach regulacyjnych i wymogach technologicznych te procesy są bardzo skomplikowane" - powiedział prezes mBanku Cezary Stypułkowski.

 

Bank zakłada wzrost zaangażowania w finansowanie perspektywicznych branż do 13 mld zł w 2025 roku z 4,3 mld zł na koniec 2020 r. mBank chce być bardziej zaangażowany między innymi w sektorze e-commerce, odnawialnych źródeł energii, sektorze opieki zdrowotnej i przemyśle farmaceutycznym, nowoczesnych technologii czy beneficjentów funduszy UE.

 

mBank chce zwiększać udział w obsłudze segmentu e-commerce, będzie wspierał internetowych sprzedawców, zarówno w bankowości detalicznej, jak i korporacyjnej (segment małych i średnich przedsiębiorstw).

 

Bank planuje przebudować proces kredytowy dla klientów korporacyjnych, zakłada, że do 2025 roku 90 proc. tych klientów będzie podpisywać umowy elektronicznie.

 

"Zapewnimy 10 mld złotych finansowania zielonym branżom, takim jak OZE, elektromobilność i recykling. Chcemy być liderem ekotransformacji" - powiedział wiceprezes mBanku ds. bankowości korporacyjnej i inwestycyjnej Adam Pers.

 

Bank chce skupiać się na klientach z perspektywicznych branż, a tych z tradycyjnych sektorów wspierać m.in. finansując ich zieloną transformację.

 

mBank chce utrzymać wzrost aktywów pod zarządzaniem (AUM) na poziomie 1,5-2 mld zł rocznie.

 

Bank podał, że jego pozycja kapitałowa może ulec pogorszeniu w skutek między innymi realizacji niekorzystnego scenariusza dotyczącego walutowych kredytów mieszkaniowych czy pogarszających się warunków makroekonomicznych.

 

Prezes podał, że bank w strategii założył stopniowe zwiększanie poziomu rezerw tworzonych na portfel kredytów walutowych.

 

"Przyjęliśmy założenie, że będziemy stopniowo powiększali poziom rezerw tworzonych na ten portfel, to stopniowy proces buforowania niebezpieczeństw wynikających z tego portfela" - powiedział Stypułkowski.

 

Dodał, że udział portfela kredytów CHF w portfelu ogółem banku w pespektywie strategii spadnie do poziomu "istotnie" poniżej 10 proc.

 

Rezerwy związane z kredytami walutowymi w CHF w III kwartale wzrosły do 436,8 mln zł z 248,5 mln zł w II kwartale 2021 roku. Łącznie wynoszą one ok. 2,2 mld zł.

 

Wiceprezes mBanku ds. finansów Andreas Böger poinformował, że strategia banku została zbudowana przy założeniu rynkowej stopy procentowej nie większej niż 1 proc., a wyższy jej poziom będzie wspierał realizację strategii banku.

 

RPP podwyższyła stopę referencyjną NBP w październiku o 40 pb do 0,50 proc. i w listopadzie o 75 pb do 1,25 proc.

 

Bank podał, że w ciągu najbliższych lat mBank chce stać się liderem zrównoważonej bankowości i ESG. Do 2050 roku mBank stać się ma w pełni neutralny klimatycznie, a do 2030 roku osiągnie neutralność klimatyczną w zakresie pierwszym i drugim.

 

Każdy wprowadzany do oferty produkt ma być oceniany pod kątem jego wpływu na środowisko i społeczeństwo. Czynniki ESG znajdą się też w kryteriach oceny pracy ponad 100 kluczowych menedżerów mBanku.

 

mBank w opublikowanej pod koniec października strategii podał, że celuje w marżę odsetkową netto na poziomie ok. 2,5 proc. i ponad 10 proc. zwrotu na kapitale w 2025 roku. Planowany na 2025 rok wskaźnik kosztów do dochodów to ok. 40 proc.

 

Zgodnie ze strategią, koszty ryzyka banku w średnioterminowej perspektywie mają wynieść ok. 0,8 proc.

 

Po trzech kwartałach 2021 roku ROE banku wynosi 3,61 proc., marża odsetkowa jest na poziomie 2,05 proc., koszty ryzyka wynoszą 0,69 proc., a C/I jest na poziomie 41,5 proc.

 

mBank spodziewa się ponadto średniorocznego wzrostu przychodów o 9-10 proc. w latach 2021-2025. Długoterminowym celem mBanku jest wypłata dywidendy na poziomie 50 proc. zysku netto.

 

W III kwartale 2021 roku grupa mBanku sprzedała 3,17 mld zł kredytów hipotecznych, o 49,3 proc. więcej niż przed rokiem, ale o 7,3 proc. mniej niż w II kwartale 2021 roku.

(PAP Biznes), #MBK

 

seb/ ana/

Zobacz także: mBank SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: