Zysk netto j.d. Śnieżki w III kw. '21 wyniósł 23,3 mln zł, wobec 26 mln zł konsensusu
Zysk netto Śnieżki przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej spadł w trzecim kwartale 2021 r. o 28,6 proc. rdr do 23,3 mln zł. Przychody grupy spadły o 4,1 proc. do 240,9 mln zł - poinformowała Śnieżka w raporcie kwartalnym. Konsensus PAP Biznes zakładał 26 mln zł zysku netto oraz przychody na poziomie 243 mln zł.
EBITDA grupy w trzecim kwartale 2021 r. wyniosła 39,8 mln zł (spadek o 22,7 proc. rdr), a zysk operacyjny 30,6 mln zł (spadek o 28,9 proc. rdr).
Oczekiwania analityków dotyczące zysku EBITDA wynosiły 43,3 mln zł, a EBIT 34,4 mln zł.
Śnieżka ocenia, że osiągnięte wyniki są niższe niż rok wcześniej, m.in. ze względu na nieco mniejszy popyt na wyroby dekoracyjne oraz bezprecedensowe podwyżki cen surowców.
"(...) źródłem dodatkowych kosztów dla producentów jest w tym roku sytuacja na rynku surowców. Szczególnie w połączeniu ze wzrostem kursu EUR/PLN, który dodatkowo zwiększył koszt zakupu surowców używanych do produkcji. Negatywnie na wyniki grupy wpłynęły również wahania i zmiany kursów walut, w których rozliczane są kontrakty grupy, szczególnie ukraińskiej hrywny (UAH) i białoruskiego rubla (BYN)" - napisano w komunikacie prasowym Śnieżki.
W okresie pierwszych dziewięciu miesięcy 2021 r. Śnieżka miała 650,4 mln zł przychodów, 103,4 mln zł EBITDA, 76,6 mln zł EBIT oraz 59,8 mln zł zysku netto j.d.
"Za nami bardzo nietypowy sezon, w tym bezprecedensowa skala wzrostu cen surowców i opakowań oraz nieco niższy popyt na wyroby dekoracyjne będący pokłosiem ubiegłorocznego boomu remontowego. W kontekście wyzwań, z którymi przyszło nam się mierzyć, wyniki Grupy Śnieżka za pierwsze trzy kwartały 2021, także na tle rynku, oceniam pozytywnie" – skomentował, cytowany w komunikacie prasowym, prezes Piotr Mikrut.
Przychody na rynku w Polsce w pierwszych trzech kwartałach 2021 r. wyniosły 434,3 mln zł i były 0,9 proc. niższe w porównaniu do analogicznego okresu w poprzednim roku.
"Dynamika sprzedaży osiągnięta przez Grupę Śnieżka na rynku polskim jest jednak lepsza niż dla całego rynku farb i produktów do drewna, który względem ubiegłego roku skurczył się zarówno pod względem wartości, jak i wolumenu. Wynik Grupy w Polsce to rezultat aktywności marketingowo-sprzedażowej, utrzymywania się trendu wybierania droższych, lepszych jakościowo produktów (wyższa sprzedaż farb marki Magnat oraz produktów do drewna marki Vidaron) oraz odpowiednio kształtowanej polityki cenowej" - podała Śnieżka w komunikacie prasowym.
Jak wynika z raportu, przychody wypracowane na Węgrzech wyniosły 117 mln zł i były o 13,1 proc. niższe niż rok wcześniej. Na Ukrainie grupa osiągnęła przychody w wysokości 62,7 mln zł, czyli 0,5 proc. więcej rdr, a na Białorusi 13,8 mln zł, czyli 29,4 proc. rdr mniej.
Grupa oceniła, że przychody na Ukrainie byłyby wyższe, gdyby nie niższy rok do roku kurs UAH/PLN, po którym przeliczane są wyniki uzyskiwane na tym rynku.
W pierwszych dziewięciu miesiącach 2021 r. grupa przeznaczyła na inwestycje 86,4 mln zł. Największe nakłady zostały poniesione na budowę nowego Centrum Logistycznego w Zawadzie k. Dębicy. Jego oddanie do użytku jest zaplanowane na pierwszy kwartał 2022 roku.
Na koniec września 2021 r. wskaźnik dług netto/EBITDA dla grupy wyniósł 2,38.
(PAP Biznes), #SKAdoa/ osz/
