Przejdź do treści

udostępnij:

Sonel liczy na szybki rozwój Foxytech; w '22 chce stawiać m.in. na ekspansję na rynkach Azji Płd.-Wsch. (wywiad)

Sonel, producent przyrządów pomiarowych, jako najbardziej obiecujące kierunki sprzedaży eksportowej uznaje kraje regionu DACH, Ameryki Południowej, czy Hiszpanię i Rosję, ale w 2022 r. chce także stawiać na rozwój na rynkach Azji Południowo-Wschodniej – poinformował PAP Biznes prezes Krzysztof Wieczorkowski. Dodał, że zarząd liczy na szybki rozwój swojej spółki Foxytech i systematyczny wzrost jej udziału w przychodach grupy.

"Najbardziej obiecujące rynki, to te dojrzałe, gdzie już istniejemy w świadomości użytkowników. Do nich należy zaliczyć rynki DACH, czyli Niemcy, Austrię i Szwajcarię, ale dobre perspektywy widzimy także w Hiszpanii, krajach Ameryki Południowej, gdzie rośnie świadomość bezpieczeństwa elektrycznego i jakości energii elektrycznej oraz w Rosji, gdzie przepisy wymagają testowania bezpieczeństwa” – powiedział prezes.

 

"Duża aktywność spółki zależnej na terenie Indii daje dobre wyniki sprzedażowe w tym regionie. Nie całkiem nowym, ale nabierającym coraz większego znaczenia kierunkiem, na który stawiamy w 2022 roku, jest rynek ASEAN czyli 10 krajów Azji południowo wschodniej. Powołujemy do życia spółkę dystrybucyjną w Singapurze, licząc na dynamiczny rozwój sprzedaży w tym regionie” – ocenił.

 

Do grupy kapitałowej, poza spółką Sonel, należy indyjski podmiot Sonel Instruments India oraz spółka Foxytech. Poza tym, na początku grudnia Sonel poinformował o utworzeniu nowej spółki zależnej w Singapurze, która będzie promować i sprzedawać produkty marki na rynkach Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej.

 

"Rynek Narodów Azji Południowo-Wschodniej jest obiecujący z uwagi na duży rozmiar oraz preferencje co do europejskiego pochodzenia produktów. Są to kraje w fazie wzrostu gospodarczego, w ślad za którym idzie rozwój infrastruktury elektroenergetycznej. To rynki wschodzące i bardzo perspektywiczne. Aby usprawnić ich obsługę, potrzebny jest lokalny ośrodek propagujący wiedzę o produktach, zaspokajający potrzeby szkoleniowe oraz szybki dostęp do próbek i towaru z lokalnego magazynu” – powiedział Wieczorkowski.

 

Dodał, że zarząd spodziewa się na tych rynkach wyników na poziomie nie niższym niż realizowane na terytorium Indii.

 

Po trzech kwartałach 2021 r. sprzedaż odnotowana przez podmiot indyjski wyniosła 3,5 mln zł, wobec 2,7 mln zł w okresie porównywalnym, a wynik netto 0,75 mln zł, w porównaniu do 0,18 mln zł rok wcześniej. Udział w sprzedaży całej grupy wzrósł do 3,6 proc. z 3 proc. przed rokiem. Spółka Foxytech osiągnęła 14,8 mln zł sprzedaży (6,2 mln zł w 2020 roku) oraz 0,85 mln zł zysku. Jej udział w przychodach grupy wyniósł 15,3 proc. (7 proc. rok wcześniej).

 

Prezes zwrócił uwagę, że 2021 r. jest drugim okresem, w którym indyjska spółka prowadzi rentowną działalność. Dodał, że stale zwiększa ona przychody i pozycję na rynku.

 

Obiecujące – zdaniem Wieczorkowskiego – są perspektywy Foxytech. Zarząd liczy na szybki rozwój tej spółki oraz na to, że jej udział w przychodach grupy będzie systematycznie rósł.

 

"Perspektywy rozwoju spółki Foxytech są bardzo obiecujące. Sześć wygranych przetargów i rentowna sprzedaż w roku bieżącym rodzi wiele nadziei. Rządowe programy rozwoju infrastruktury dystrybucji i rozliczenia energii, w tym programy związane z wymianą liczników są dużą szansą na przyszłość. Liczymy na to, że ten niewielki jeszcze podmiot będzie znaczącym graczem na terytorium Polski. Istnieje także duży potencjał na dostawy liczników do innych państw naszego regionu” – dodał prezes.

 

E-COMMERCE NIE BĘDZIE KLUCZOWYM ŹRÓDŁEM PRZYCHODÓW, WAŻNA SIEĆ DYSTRYBUCJI

 

W grudniu Sonel ogłosił strategię na lata 2022-24, w której zakłada m.in. osiągnięcie sprzedaży produktów i usług na poziomie 135 mln zł w 2024 r., przy utrzymaniu zwrotu z kapitału własnego na poziomie nie niższym niż 17 proc. Spółka podała, że celuje m.in. we wdrożenie nowych linii produktowych związanych z elektromobilnością i OZE oraz w rozwój aktualnej oferty.

 

Jednym z założeń nowej strategii jest także rozwój sprzedaży w kanałach e-commerce, ale – jak poinformował prezes – chociaż systematycznie rośnie ilość i wartość zamówień internetowych, ten kanał nie będzie kluczowym, pierwszoplanowym źródłem przychodów, a grupa wciąż bazuje na sieci dystrybucji w kraju i za granicą.

 

Jak poinformował prezes, od kilku lat Sonel prezentuje swoją ofertę na stronach sklepu internetowego, a w okresie ostatnich dwóch lat rozwija procesy w zakresie tego kanału sprzedaży.

 

"Dopracowaliśmy system wymiany informacji o stanach magazynowych, współpracujemy, za pośrednictwem portalu internetowego, z coraz większą liczbą dystrybutorów w kraju i za granicą. Oferujemy liczne poradniki i filmy instruktażowe. Wzrosła rozpoznawalność marki i dostęp do wiedzy o ofercie i funkcjonalność produktów. Uruchomiliśmy pierwszy zagraniczny sklep internetowy na terenie Włoch. W ślad za tymi działaniami pojawiła się wyższa konwersja wejść na strony internetowe na zapytania, a w konsekwencji na zamówienia” – powiedział Wieczorkowski.

 

Zaznaczył, że produkty spółki są zaawansowanymi urządzeniami pomiarowymi, dla których trzeba wypracować szczególne formy prezentacji w przestrzeni internetowej i np. w ślad za informacją o produkcie klient potrzebuje informacji o sposobie działania i dokonywania pomiarów, o możliwości serwisowania produktów, a także wsparcia w zakresie metrologicznego potwierdzania poprawności wyników pomiarów i ich zgodności z wzorcem.

 

W strategii na lata 2022-24 Sonel nie poinformował o ewentualnych planach akwizycyjnych, ale jak powiedział prezes – zarząd jest otwarty na potencjalne przejęcia, a obiektami zainteresowania są podmioty dystrybucyjne, które potrafiłyby generować znaczne obroty na produktach grupy, zapewniając wparcie techniczne i serwis.

 

"Inną grupę naszego zainteresowania stanowią podmioty oferujące komplementarną ofertę. Istnienie dobrego produktu, który można włączyć do oferty spółki jest bardzo pożądanym działaniem. Podmiot taki jednak musiałby mieć odpowiedni poziom kultury technicznej i potencjał rozwojowy” – powiedział Wieczorkowski.

 

"Dotychczasowe poszukiwania i analizy prowadziły nas do niewielkich przedsiębiorstw, gdzie największą wartością była idea produktowa wynikająca z wiedzy kilku lub nawet jednego człowieka. Jak dotąd nie udało nam się dotrzeć do podmiotu realizującego stabilny proces rozwoju, który po ewentualnej akwizycji gwarantowałby możliwość jego kontynuacji” – dodał prezes.

 

Dominika Antoniak

(PAP Biznes), #SON

 

doa/ mfm/

Zobacz także: Sonel SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: