Przejdź do treści

udostępnij:

Sonel zakłada wypłatę dywidendy na poziomie 20-50 proc. zysku netto, ale nie wyklucza, że może być ona wyższa (wywiad)

Sonel w kolejnych latach, pomimo planów inwestycyjnych, zamierza dzielić się zyskiem z akcjonariuszami i zakłada, że na wypłatę dywidendy trafi od 20 do 50 proc. zysku netto – poinformował PAP Biznes prezes Krzysztof Wieczorkowski. W przypadku stabilizacji rynku dostaw, co umożliwiłoby uwolnienie gotówki zainwestowanej obecnie w wyższy poziom zapasów, zarząd nie wyklucza przeznaczenia na dywidendę większej kwoty.

"W kolejnych latach, jeśli będą osiągane dodatnie wyniki, będą także podejmowane decyzje o wypłacaniu wolnych środków akcjonariuszom. Poziom dywidend w dużej mierze zależeć będzie od bieżących perspektyw, stanu posiadania zapasów i gotówki. Zakładamy, że poziom od 20 do 50 proc. zysków netto będzie realizowany” – powiedział prezes.

 

W 2021 r. Sonel wypłacił 1 zł dywidendy na akcję, co łącznie dało kwotę 14 mln zł, którą otrzymali akcjonariusze. Na dywidendę z zysku za 2019 rok trafiło łącznie 5,6 mln zł, czyli 0,40 zł na akcję.

 

"Większe kwoty wypłat mogą się pojawić przy wypracowaniu znaczących dodatnich przepływów finansowych wynikających ze sprzedaży, zmian aktywów i zobowiązań. Np. jeżeli pojawi się stabilność na rynku dostaw będzie możliwe uwolnienie gotówki zamrożonej na magazynach” – ocenił prezes.

 

W grudniu spółka ogłosiła strategię na lata 2022-24, w której zakłada m.in. osiągnięcie sprzedaży produktów i usług na poziomie 135 mln zł w 2024 r., przy utrzymaniu zwrotu z kapitału własnego na poziomie nie niższym niż 17 proc.

 

Spółka podała w strategii, że celuje m.in. we wdrożenie nowych linii produktowych związanych z elektromobilnością i OZE oraz w rozwój aktualnej oferty. Ponadto, chce rozwijać sprzedaż w kanałach e-commerce.

 

Jak poinformował Wieczorkowski, w najbliższych trzech latach Sonel chce realizować kilka kierunków inwestycyjnych.

 

"Pierwszy to bieżąca działalność ukierunkowana na rozwój oferty, czyli na nowe konstrukcje, nowe wyroby, w tym także oprogramowanie tych produktów. Drugim strumieniem są wydatki na urządzenia i sprzęt do cyfrowej transformacji procesów w spółce oraz nowych technologii. Produkcyjny park maszynowy jest aktualnie sprawny i wystarczający, ale nie wykluczamy przypadków jego odnowienia i uzupełnienia” – powiedział prezes.

 

Poza tym – jak dodał – konieczna staje się rozbudowa siedziby w Świdnicy o pomieszczenia techniczne, konstrukcyjne, szkoleniowe i biurowe. Sonel planuje również wydatki na rozwój mobilno-informatyczny produktów i będzie dążył do ujednolicenia systemów firmware i software mierników, a także wspólny interfejs użytkowników. Ma to umożliwić szybsze realizowanie projektów konstrukcyjnych w oparciu o modułowość rozwiązań.

 

ZMIANY W ENERGETYCE SZANSĄ; PROBLEMY LOGISTYCZNE MAJĄ JUŻ MNIEJSZE ZNACZENIE

 

Grupa po dziewięciu miesiącach 2021 r. miała blisko 97 mln zł przychodów ze sprzedaży, w porównaniu do 87,6 mln zł w analogicznym okresie rok wcześniej. Zysk netto przypadający akcjonariuszom j.d. spadł w tym okresie do 9,3 mln zł z 11,1 mln zł rok wcześniej, a zysk z działalności operacyjnej do ok. 11 mln zł z 12,4 mln zł.

 

"W 2021 roku spółka realizuje działalność w sposób stabilny wypracowując regularnie dodatnie wyniki finansowe. Ten trend jest realizowany także w czwartym kwartale. Istotnym elementem, który wart jest podkreślenia jest współudział spółek z grupy w generowaniu zysków. To bardzo ważny aspekt, pozwalający patrzeć w przyszłość z optymizmem” – powiedział prezes pytany, czy na koniec 2021 r. utrzymane zostaną trendy z pierwszych trzech kwartałów br.

 

Planowane i wdrażane zmiany w sektorze energetycznym zarząd postrzega jako szanse dla grupy.

 

"Ten sektor gospodarki wciąż rośnie w kraju i przynajmniej nie kurczy się za granicą. Nowe trendy związane z ekologią, elektromobilnością i rozwojem infrastruktury wymagają nowego podejścia do badania bezpieczeństwa elektrycznego instalacji i urządzeń będących elementami infrastruktury. Te szanse wnikliwie obserwujemy i odpowiednio dostosujemy ofertę. Wielkim sukcesem rynkowym są urządzenia do pomiaru instalacji fotowoltaicznych. Liczymy na to, że podobne efekty osiągniemy przy pomocy produktów, związanych z badaniem bezpieczeństwa ładowarek do pojazdów elektrycznych” – ocenił Wieczorkowski.

 

Prezes pytany o zagrożenia dla grupy związane z problemami logistycznymi, czy te o charakterze politycznym lub społecznym odpowiedział, że są one nieodłącznym elementem działalności.

 

"W szczególności borykamy się z postrzeganiem Polski jako kraju, który nie jest liderem w zakresie wytwarzania zaawansowanych technicznie rozwiązań elektronicznych i informatycznych. Powoli, pracowicie zmieniamy takie postrzeganie naszych produktów. Wiele obszarów jest zamkniętych mentalnie na produkty z Polski i żeby to zmienić trzeba dużych nakładów na podnoszenie świadomości, co do wysokiego poziomu technicznego i funkcjonalnego produktów” – powiedział.

 

Dodał, że przykładem takiej zmiany podejścia są rynki Europy Zachodniej, np. krajów DACH, natomiast Rosja jest przykładem problemów wynikających z politycznej blokady rynku na produkty europejskie.

 

"Brak jest tam otwartości na produkty zagraniczne, za to faworyzuje się wyroby lokalnych producentów, w szczególności w przetargach. Dlatego końcowy montaż wielu przyrządów jest realizowany w Rosji” – poinformował Wieczorkowski.

 

Prezes wskazał, że problemy logistyczne, choć bolesne z powodu utrudnień pandemicznych i destrukcji globalnych łańcuchów dostaw, mają jednak mniejsze znaczenie dla spółki obecnie.

 

"Sprowadzają się głownie do ograniczeń w dostępności komponentów, a z tym problemem radzimy sobie nie najgorzej. Czasami musimy kupować komponenty po znacznie wyższych cenach albo modyfikować produkty do zamienników. Odrębnym zagadnieniem jest dostępność wsparcia technicznego, serwisu i natychmiastowej dostępności oferty. Tu odległość i praca zdalna utrudnia nam działalność i skuteczne oferowanie naszych produktów. W założeniach strategii jest budowanie kompetencji w zakresie dostępności i serwisu w wybranych obszarach świata” – dodał prezes.

 

Sonel jest producentem przyrządów pomiarowych.

 

Dominika Antoniak

(PAP Biznes), #SON

 

doa/ mfm/

Zobacz także: Sonel SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: