Medicover Sport spodziewa się powrotu mniej aktywnych użytkowników w ciągu dwóch lat (wywiad)
Medicover Sport spodziewa się, że miną ok. dwa lata zanim udział mniej aktywnych użytkowników usług sportowych powróci do poziomu sprzed pandemii - poinformował PAP Biznes Artur Białkowski z zarządu Medicover. Grupa, która posiada obecnie 80 klubów fitness, nie wyklucza kolejnych inwestycji w obiekty.
"Mamy nadzieję, że mniej aktywni użytkownicy wrócą do naszej oferty, ale uważam, że może to zająć trochę czasu. Nie będzie to efekt natychmiastowy. Wydaje mi się, że baza tych klientów budowała się w czasie, gdy klient od razu po zakupie pakietu - co jest naturalne - korzystał z niego częściej, z czasem odpuszczał, ale pozostawał w programie. Myślę, że może minąć około dwóch lat, zanim powrócimy do takiego udziału mniej aktywnych użytkowników, jak mieliśmy przed pandemią" - powiedział Białkowski, członek zarządu Medicover i dyrektor zarządzający ds. usług biznesowych spółki.
Białkowski poinformował, że obecnie z każdym miesiącem liczba klientów oferty Medicover Sport rośnie. Spółka nie podaje liczby osób korzystających ze swojej oferty. W listopadzie szwedzka spółka-matka, Medicover AB, poinformowała, że oferta ma ok. 10 proc. udziału w polskim rynku sportowych usług pozapłacowych dla pracowników.
Jak wyjaśnił rozmówca PAP Biznes, obecne zmiany na rynku usług sportowych to pokłosie pandemii, która zatrzymała w domach zwłaszcza mniej aktywne osoby.
"Użytkownicy okazjonalni najszybciej rezygnowali z oferty - uczęszczali do klubów kilka razy w miesiącu, więc najłatwiej było im to zrobić w czasie pandemii. Obserwujemy dzisiaj, zarówno po stronie B2B, jak i B2C, że ci klienci jeszcze nie wrócili, pewnie nadal mają wątpliwości, czy nie pojawi się kolejny lockdown" - powiedział członek zarządu Medicover.
"Natomiast te osoby, które intensywnie korzystały z obiektów sportowych, dość szybko wracają do aktywności" - dodał.
Białkowski poinformował, że część firm-klientów Medicover Sport nie wróciła jeszcze do swoich pakietów, z których korzystali przed pandemią, a nawet te firmy, które wznowiły współpracę, w dużej części aktywnie nie promują oferty wśród swoich pracowników.
"Większy powrót widzimy po stronie usług B2C. Po stronie pracodawców jest jeszcze wyczekiwanie i być może obawa, czy na pewno powinni zachęcać pracowników do aktywności sportowej w tym okresie" - powiedział.
W listopadzie Medicover informował, że od czasu ponownego otwarcia klubów w maju, rynek kart sportowych osiągnął poziom ok. 2/3 liczby klientów sprzed pandemii. Tymczasem już przed pandemią COVID-19 dystans pomiędzy aktywnością fizyczną w Polsce i krajami zachodnimi był duży.
"Patrząc na Zachód, widzimy, że mamy dużo do nadrobienia w kwestii aktywności fizycznej. Średnio dwa razy więcej osób korzysta tam z obiektów sportowych" - powiedział Białkowski.
INWESTYCJE W KOLEJNE KLUBY FITNESS
Medicover jest właścicielem 80 klubów fitness (pod różnymi markami) i jest pod tym względem drugim, po Benefit Systems, największym podmiotem w Polsce. Firma poinformowała w listopadzie o przejęciu łódzkiej sieci klubów fitness Fit Forma, przez co sieć zwiększyła się o dziesięć klubów, z czego dwa są w trakcie budowy. Była to kolejna inwestycja medycznej firmy w obszar sportowy w województwie łódzkim – wliczając Fit Formę, Medicover prowadzi tam już 16 klubów.
"Podejmując decyzję w sprawie nowych klubów, bierzemy w pierwszej kolejności pod uwagę dwa czynniki: naszą istniejącą bazę klientów usług medycznych oraz dostępność potencjalnych obiektów, dostępnych do akwizycji. Łódź jest dla nas ważnym rynkiem i pojawiły się tam możliwości do przejęć, z których skorzystaliśmy" - powiedział Białkowski.
Członek zarządu Medicover wyjaśnił, że inwestycje grupy w kluby sportowe wynikają z obecnego większego zainteresowania klientów ofertą w formule B2C, czyli bezpośredniemu zakupowi karnetów.
"Nasza usługa sportowa, podobnie jak medyczna, jest przeznaczona głównie dla klientów z sektora B2B. Zauważyliśmy jednak, że nasi partnerzy oczekują bardziej skonkretyzowanej oferty obiektowej, a dodatkowo do rozwoju sieci klubów zmusiła nas sytuacja konkurencyjna. Zainteresowanie sportem jest dzisiaj dużo większe na poziomie oferty B2C. W związku z tym decyzja, by zainwestować w kluby" - powiedział.
Medicover Sport chce docelowo być obecny w całym kraju, rozważa możliwości uruchomienia własnych klubów w mniejszych miastach.
"Rozpatrujemy różne możliwości i dziś nie jestem w stanie powiedzieć o konkretnych lokalizacjach" - wyjaśnił Białkowski.
"Nie wykluczamy inwestycji w nowe kluby w sytuacji, gdy pozyskamy nowego klienta lub kiedy w lokalizacji, w której mamy już klientów, pojawi się interesująca propozycja. Natomiast na tę chwilę nie możemy powiedzieć, że np. w ciągu najbliższych sześciu miesięcy w tym czy innym miejscu pojawi się nowy klub" - dodał.
Poza własnymi klubami grupa posiada sieć partnerską składającą się z ok. 4,5 tys. obiektów. Rozmówca PAP Biznes ocenił, że ta liczba jest obecnie adekwatna do potrzeb grupy, ale może się zmienić, gdy firma pozyska nowych klientów w regionie, w którym obiektów jest zbyt mało.
ROSNĄ KOSZTY, MOŻLIWE PODWYŻKI CEN
Medicover Sport rozważa podwyżki cen w związku z rosnącymi kosztami działalności.
"Wydaje mi się, że nie będziemy ani jedyną firmą, ani jedynym sektorem, który będzie musiał zareagować cennikowo. Przedsiębiorcy będą musieli gdzieś zarobić na zwiększone koszty. Biorąc pod uwagę takie czynniki, jak COVID-19 oraz zmianę struktury klientów, którzy korzystają z oferty sportowej itd., dokładając do tego wzrosty kosztów, w tym waloryzację wynagrodzeń, firmy będą musiały to zdyskontować w cenach" - powiedział Białkowski.
"My również obecnie analizujemy, jakie podwyżki muszą pojawić się w naszej ofercie tak, abyśmy mogli po prostu zarobić na koszty. Nie chodzi tu o zwiększenie zyskowności, która niestety w obecnych warunkach jest bardzo niska lub wręcz ujemna" - dodał.
Właścicielem polskiej Medicover Sp. z o.o. jest Medicover AB, szwedzka grupa świadcząca usługi z zakresu opieki zdrowotnej oraz benefitów pozapłacowych i sportowych. Firma jest notowana na giełdzie w Sztokholmie. W 2018 r. grupa przejęła operatora pakietów sportowych OK System, na bazie którego utworzono Medicover Sport.
Jak podał Białkowski, firma stawia mocno na łączenie oferty sportowej z medyczną.
"Obszar sportowy traktujemy jako długookresową strategię. To nie jest coś tylko na 'tu i teraz', a raczej rozszerzenie naszej oferty o pewną profilaktykę jako ważnej części holistycznego podejścia do zdrowia" - powiedział.
Łukasz Kucharski
(PAP Biznes), #BFTkuc/ asa/
