Grodno nie wyklucza osiągnięcia 1 mld zł przychodów w 2021/22; rozważa akwizycje (wywiad)
Grodno ocenia, że w całym roku obrotowym 2021/22 będzie rosnąć szybciej niż rynek i nie wyklucza osiągnięcia 1 mld zł przychodów ze sprzedaży – poinformował w rozmowie z PAP Biznes prezes Andrzej Jurczak. Grupa nie rezygnuje z rozwoju tradycyjnej sieci sprzedaży i rozważa akwizycje – także o większej skali niż tegoroczne transakcje.
"Jestem bardzo spokojny o dynamikę sprzedaży w całym roku obrotowym 2021/22 i o to, że będziemy rosnąć szybciej niż rynek. Pokazuje to grudzień, a także perspektywy na trzy pierwsze miesiące 2022 r. Pozytywnie na branżę wpływają obecnie warunki pogodowe, a poza tym - do końca marca będziemy widzieć presję na realizację mikroinstalacji fotowoltaicznych jeszcze na starych zasadach" - powiedział prezes Andrzej Jurczak.
Skonsolidowane przychody Grodna za okres od kwietnia do września, czyli pierwsze półrocze roku obrotowego 2021/22 wyniosły 541,9 mln zł (+61 proc. rdr). Zysk operacyjny wzrósł do 24,5 mln zł (+128 proc. rdr), EBITDA do 27,8 mln zł (+108 proc. rdr), a zysk netto do 19,3 mln zł (+130 proc. rdr).
"Biorąc pod uwagę bieżącą dynamikę rozwoju i dobre perspektywy na najbliższe miesiące, 1 mld przychodów za ten rok obrotowy jest w zasięgu, ale z konkretnymi podsumowaniami musimy poczekać na marzec i zamknięcie roku" - ocenił prezes.
Grodno publikuje co miesiąc szacunki skonsolidowanych przychodów - narastająco za osiem miesięcy roku 2021/22 grupa szacuje sprzedaż na 768,4 mln zł, co oznacza wzrost o 64 proc. rdr.
"Za nami najlepsze półrocze w historii Grodna. Sprzedaż rosła szybciej od kosztów, co miało bardzo pozytywny wpływ na rentowność. Rozwijamy obszar e-commerce - platformę B2B i B2C, pozyskujemy coraz więcej klientów, a ponadto usprawniamy procesy logistyczne, co pozwala nie tylko na sprawniejszą obsługę, ale i oszczędności, a to z kolei przekłada się na wyższe marże. Naszym celem jest podnoszenie rentowności netto" - powiedział Jurczak.
Wskaźnik rentowności netto grupy w pierwszym półroczu 2021/22 wzrósł do 3,57 proc. z 2,51 proc. rok wcześniej i jak ocenił prezes, nie ma obaw o jej pogorszenie w dłuższym okresie.
"Oczywiście na horyzoncie są różne zagrożenia - związane z kosztami, inflacją, zmianami w prawie podatkowym. Głównym wyzwaniem jest presja płacowa, ale w naszej strategii rozwoju ujęliśmy te zagrożenia, więc jestem spokojny o wskaźniki. Cały czas poszerzamy ofertę o bardziej rentowne obszary, nienarażone na presję cenową" - dodał.
SZANSA NA ROZWÓJ NIE TYLKO W OZE; ZMIANA MODELU ROZLICZEŃ DLA PROSUMENTÓW NIE WPŁYNIE NA DŁUGOTERMINOWE PERSPEKTYWY SEGMENTU
Prezes wskazał, że na rynku utrzymuje się dobra koniunktura, co miało wpływ na wyniki pierwszego półrocza i daje pozytywną perspektywę na kolejne miesiące.
"W każdym obszarze sprzedażowym notujemy dwucyfrową dynamikę - co prawda najwyższe wzrosty obserwujemy w segmencie OZE, ale Grodno jest multiinstalatorem i zyskuje też np. oświetlenie, czy kable i przewody. Ponadto widzimy dużą szansę na rozwój dzięki pompom ciepła w nowym segmencie - HEPAC, czyli szeroko rozumianej hydraulice" - powiedział Jurczak.
Jak zauważył, dla Grodna dobrą perspektywą jest to, że w kolejnych latach konieczne będą inwestycje w energetykę m.in. w związku z przepisami Zielonego Ładu, ale także rosnącymi cenami energii i zagrożeniem "blackoutu".
Jurczak ocenia, że planowane zmiany w modelu rozliczeń dla prosumentów, wynikające z nowelizacji ustawy o OZE, mogą spowodować spowolnienie dynamiki sprzedaży małych instalacji, ale prawdopodobnie tylko w krótkim okresie, a najbliższe miesiące - do zmiany przepisów - powinny przyczynić się do wzrostu zainteresowania mikroinstalacjami.
"Uwzględniliśmy w naszej strategii perspektywę zmian dla prosumentów i dlatego rozwijamy się też w innych obszarach fotowoltaiki, czyli średnich i dużych instalacjach - np. farmach fotowoltaicznych, czy projektach dla obiektów przemysłowych. Wynikające z nowelizacji zmiany nie wpłyną na nasze długoterminowe perspektywy rozwoju w obszarze OZE. Potencjał związany z fotowoltaiką dalej będzie bardzo duży dzięki nieuniknionej transformacji energetycznej" - powiedział.
Nowelizacja ustawy o odnawialnych źródłach energii przewiduje, że dla nowych prosumentów wchodzących na rynek po 1 kwietnia 2022 r., dotychczasowy system opustów zostanie zastąpiony modelem rozliczeń energii net-billingiem.
GRUPA ROZBUDOWUJE POWIERZCHNIĘ MAGAZYNOWĄ I POSZERZA SIEĆ DYSTRYBUCJI
Plany rozwojowe Grodna na najbliższe kwartały obejmują m.in. poszerzanie sieci dystrybucji i inwestycje w e-commerce, a także rozbudowę możliwości logistycznych.
W pierwszym kwartale 2022 r. ma zakończyć się rozbudowa hal magazynowych Centrum Dystrybucyjnego w Małopolu, planowane są także inwestycje w automatykę magazynową. Obecnie powierzchnia magazynowa Grodna wynosi 31,6 tys. m kw.
"Rozbudowujemy centrum dystrybucji, gdzie będzie 8 tys. m kw. dodatkowej powierzchni magazynowej. Potrzebujemy jej w związku z rosnącą sprzedażą" - powiedział prezes.
"Zakładam, że będziemy się rozwijać tak, jak dotychczas, więc dodatkowa powierzchnia wystarczy na kilka najbliższych lat, ale jesteśmy przygotowani do rozbudowy powierzchni magazynowej także w dalszym okresie - spółka nabyła już kolejne grunty. Powiększanie możliwości logistycznych ma podążać za wzrostem sprzedaży" - dodał.
W ocenie Jurczaka, e-commerce jest istotnym elementem rozwoju Grodna, ale nie głównym - grupa planuje rozszerzać tradycyjną sieć sprzedaży, bo nadal postrzega ten model dotarcia do klienta jako atrakcyjny.
"Opieramy się na tradycyjnym modelu sprzedaży bezpośredniej i uważamy, że będzie on istniał przez kolejne dekady. Będziemy go rozwijać, ale jednocześnie będziemy umacniać e-commerce. Chcemy, by ta sprzedaż stanowiła coraz większy udział w naszych przychodach, ale jednocześnie - bez placówki w dużym mieście dużo trudniej przebić się do instalatorów na rynku lokalnym" - powiedział prezes.
"Poza tym, bezpośrednie docieranie do klientów i związane z tym usługi są naszą przewagą konkurencyjną - nie chcemy z tego rezygnować" - dodał.
Obecnie grupa ma w Polsce 97 oddziałów.
GRODNO PRZYGOTOWANE NA WIĘKSZĄ AKWIZYCJĘ
Grodno zamierza także kontynuować procesy akwizycyjne. W maju 2021 r. kupiło sklep internetowy specjalizujący się w sprzedaży lamp i oświetlenia, a w sierpniu poinformowało o zakupie hurtowni elektrotechnicznej.
Grodno szacowało, że w bieżącym roku obrotowym przychody sklepu internetowego wyniosą 15-20 mln zł, a hurtowni ok. 10 mln zł.
"Rozglądamy się za potencjalnymi możliwościami akwizycyjnymi. Obserwujemy w branży zmiany pokoleniowe - właściciele wielu firm nie mają następców, pojawia się problem sukcesji. Dla nas to szansa. Widzimy też polaryzację rynku elektrotechnicznego - rozwijać będą się firmy z bardzo dobrym zapleczem logistycznym, a małe podmioty mogą znikać, wchłaniane przez większe" - ocenił prezes.
Wskazał, że na sytuację na rynku przejęć wpływają także problemy z łańcuchami dostaw.
"Covid wymusił na producentach zmianę podejścia w dystrybucji - ze względu na braki towarowe dostawcy postawili na dużych graczy, którzy mają odpowiednie centrum logistyczne i mogą dystrybuować produkty dalej" - powiedział Jurczak.
Prezes poinformował, że Grodno prowadzi rozmowy w sprawie przejęć, ale nie ma obecnie "na oku" konkretnego podmiotu. Potencjalnych celów akwizycyjnych zarząd szuka zarówno wśród firm e-commerce, jak i hurtowni i - jak dodał Jurczak - niekoniecznie muszą być to transakcje o takiej skali jak te, które Grodno przeprowadziło w 2021 r.
"Jesteśmy przygotowani również na większą akwizycję. Mamy tak duże możliwości finansowania potencjalnych przejęć, że jest możliwe, by zrobić większą transakcję" - powiedział prezes.
Jurczak pytany o możliwość aktualizacji strategii ogłoszonej w 2020 r., która zakłada m.in. wzrost sprzedaży w latach obrotowych 2020/21–2024/25 o co najmniej 10 proc. rocznie, odpowiedział, że nie sądzi, by grupa skorygowała strategię.
"Chciałem, by plany były realne. Wyniki w tym roku pokazują, że strategia była zachowawcza, ale jestem ostrożny z zamierzeniami - wolimy pozytywnie zaskakiwać" - dodał prezes.
Grodno jest dostawcą kompleksowych rozwiązań budynkowych oraz dystrybutorem artykułów elektrotechnicznych i oświetleniowych.
Dominika Antoniak
(PAP Biznes), #GRNdoa/ osz/
