Unimot ma przedwstępną umowę zakupu terminali paliwowych i zakładów produkcji asfaltów Grupy Lotos (opis) | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
12 sty 2022, 12:03

Unimot ma przedwstępną umowę zakupu terminali paliwowych i zakładów produkcji asfaltów Grupy Lotos (opis)

W celu wdrożenia środków zaradczych w obszarze rynku logistyki paliw oraz rynku asfaltu Grupa Lotos zawarła z Unimot Investments przedwstępne umowy - podały spółki w komunikatach. Umowy obejmują m.in. zbycie 100 proc. akcji w Lotos Terminale. Szacowane zaangażowanie Unimotu w transakcję wyniesie co najmniej 450 mln zł.

Przedmiotem transakcji jest przede wszystkim przejęcie dziewięciu terminali paliw o łącznej pojemności 350 tys. m sześc. oraz zakładów produkcji asfaltów w Jaśle i Czechowicach-Dziedzicach.

Według szacunków zarządu Unimot, wpływ przejmowanych biznesów na EBITDA skonsolidowaną po zamknięciu transakcji może sięgać w pierwszych kilku latach ok. 70-100 mln zł EBITDA rocznie.

"Transakcja odbywa się w ramach realizacji przez Polski Koncern Naftowy Orlen szeregu dezinwestycji przewidzianych w środkach zaradczych określonych w warunkowej decyzji Komisji Europejskiej z dnia 14 lipca 2020 r. na dokonanie koncentracji polegającej na przejęciu przez PKN Orlen kontroli nad GK Lotos" - napisano w komunikacie Unimotu.

Jak podano, celem transakcji jest wejście Grupy Unimot w działalność niezależnego operatora logistycznego paliw w oparciu o własną infrastrukturę oraz produkcję asfaltów modyfikowanych wraz z dalszym rozwojem handlu produktami asfaltowymi.

"Aktywa związane z tymi biznesami zostaną docelowo wniesione do spółki Lotos Terminale przed podpisaniem ostatecznej umowy, na podstawie której Unimot Investments nabędzie akcje tej spółki, po spełnieniu się szeregu warunków zawieszających i z chwilą zapłaty ceny za akcje" - napisano.

Unimot szacuje, że spełnienie warunków i zawarcie ostatecznej umowy może mieć miejsce nie wcześniej niż w trzecim kwartale 2022 r.

Unimot Investments sfinansuje transakcję, a także wydatki związane z modernizacją i rozbudową terminala w Piotrkowie Trybunalskim, przy wykorzystaniu własnych środków oraz finansowania bankowego na podstawie umowy kredytów zawartych z mBankiem, PKO BP oraz Bankiem Pekao w wysokości 360 mln zł.

Zawarta z bankami umowa przewiduje brak możliwości wypłaty dywidendy co najmniej w bieżącym roku, co - jak podał Unimot - wpłynie na dotychczasową politykę dywidendową grupy.

Umowa kredytowa obejmuje m.in. finansowanie pomostowe zwrotne w terminie dwunastu miesięcy od dnia zamknięcia transakcji, zabezpieczone zastawem rejestrowym na pakiecie 1.250.000 akcji należących do Zemadon. Zwrot finansowania pomostowego nastąpi w sposób określony w umowie, nie wykluczając pozyskania środków z publicznej emisji akcji.

Unimot podał, że po sfinalizowaniu transakcji grupa stanie się trzecim graczem na rynku magazynowania paliw oraz drugim graczem na rynku sprzedaży asfaltów.

Po zakończeniu prowadzonych prac rozwojowych zdolności magazynowe mają wzrosnąć do 410 tys. m sześc., a po zrealizowaniu przez PKN Orlen modernizacji i rozbudowy terminala morskiego w Szczecinie, Grupa Unimot dysponować będzie ok. 10 tys. m sześc. pojemności przeznaczonych do magazynowania paliwa lotniczego oraz 40 tys. m sześc. przeznaczonych do magazynowania oleju napędowego.

Po finalizacji transakcji Grupa Unimot będzie zatrudniała ponad dwukrotnie więcej pracowników. Obecnie Grupa Unimot zatrudnia około 250 osób.

(PAP Biznes), #UNT

doa/ ana/

Zobacz także: Unimot SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości