ING Lease Polska chce umocnić swoją pozycję, stawia na finansowanie maszyn i urządzeń (wywiad)
ING Lease Polska, który w 2021 roku zanotował rekordową sprzedaż leasingu, w 2022 roku chce dalej umacniać swoją pozycję na rynku, stawia na rozwój finansowania maszyn i urządzeń, jest zainteresowany finansowaniem zielonych aktywów. Jakość portfela leasingowego pozostaje dobra - poinformował PAP Biznes prezes spółki Adam Sar.
"Z danych ZPL wynika, że w 2021 roku branża leasingowa udzieliła finansowania o 30,7 proc. rdr wyższego niż w 2020 roku. W ING Lease Polska w zeszłym roku rośliśmy o wiele szybciej, finansowanie wzrosło o ponad 64 proc. i sprzedaż przekroczyła 6 mld zł. Już w ubiegłym roku powróciliśmy do poziomu sprzed pandemii" - powiedział PAP Biznes Sar.
W 2019 roku sprzedaż leasingu ING Lease Polska wyniosła 5,04 mld zł, a w 2020 roku spadła do 3,83 mld zł.
"Będziemy robić wszystko, by w 2022 roku nadal rozwijać naszą sprzedaż, jednak ten roku będzie wymagający dla całej branży. Chcemy być nadal aktywni w finansowaniu wszystkich aktywów, które są dostępne na rynku, a dodatkowo będziemy korzystać z synergii wynikających ze współpracy w ramach grupy. Także w 2022 roku zależy nam na umocnieniu naszej pozycji" - powiedział Sar.
Prezes ocenił, że spółka, jak i cała branża już w 2021 roku odczuły negatywne efekty zapowiedzi wprowadzenia Polskiego Ładu.
"Zapowiadana zmiana opodatkowania sprzedaży po wykupie prywatnym samochodów osobowych sprawiła, że pod koniec 2021 roku zaobserwowaliśmy znaczący wzrost wniosków o wcześniejsze zakończenie leasingu. Ogólna niepewność klientów związana z nowymi regulacjami spowodowała, że część z nich zdecydowała się wstrzymać z inwestycjami. Dotyczyły to szczególnie firm najmniejszych" - powiedział Sar.
"W tym roku klienci ci mogliby wrócić po finansowanie, ale cały czas istotną barierą będą zakłócenia w łańcuchach dostaw, brak półprzewodników i związana z tym niska dostępność aut, wzrosty cen gazu i energii. Nie wiadomo więc czy te +zaległości+ zostaną nadrobione" - dodał.
Prezes poinformował, że jakość portfela leasingowego pozostaje dobra.
"Polski Ład spowodował pewne zawahania wśród przedsiębiorców, niemniej jednak dla nas styczeń wygląda dobrze, widzimy zainteresowanie leasingiem wśród przedsiębiorców" - powiedział Sar.
"Nie obserwujemy żadnych problemów z regulowaniem zobowiązań przez naszych klientów" - dodał.
W 2021 roku najważniejszym aktywem finansowym w 2021 roku na rynku były pojazdy lekkie (44,6 proc. w strukturze finansowania) oraz maszyny i inne urządzania (28,1 proc.).
"W naszej strukturze sprzedaży dominują pojazdy lekkie i ciężarowe, ich udział w portfelu jest jednak zbliżony. W segmencie pojazdów do 3,5 t obserwujemy wzmożone zapotrzebowanie klientów, niestety mierzymy się z brakiem samochodów w salonach i opóźnieniami w dostawach. W transporcie ciężkim prognozujemy inwestycje o charakterze odtworzeniowym, dotyczące raczej modernizacji istniejącej floty, niż jej rozwoju. Na ten segment wpływają zmiany w regulacjach, m.in. wprowadzony w lutym br pakiet mobilności” - powiedział Sar.
"W 2022 roku z nadzieją patrzymy na segment finansowania maszyn i urządzeń, to będzie jeden z naszych motorów wzrostów w tym roku. Tutaj chcemy budować silną pozycję i promować uproszczone programy leasingowe. Wprowadzona od 1 stycznia na okres 5 lat ulga na robotyzację szerzej otwiera drzwi na wdrożenia w zakresie automatyzacji i robotyzacji" - dodał.
Poinformował, że spółka nadal jest zainteresowana finansowaniem zielonych aktywów - skupia się na finansowaniu fotowoltaiki i samochodów elektrycznych.
"W zeszłym roku mieliśmy tutaj dużą dynamikę wzrostu sprzedaży, w tym roku wzrosty te będziemy chcieli powtórzyć" - powiedział Sar.
W czerwcu 2020 roku spółka ING Lease Polska udostępniła możliwość podpisania umowy leasingowej przy wykorzystaniu elektronicznego podpisu kwalifikowanego. Prezes podał, że spółka wprowadziła także do oferty platformę ING Lease Now dedykowaną producentom, sprzedawcom i dostawcom maszyn i urządzeń, dzięki której mogą oferować leasing swoim klientom i tym samym zwiększać swoje możliwości sprzedażowe.
"Za produkty klient będzie mógł zapłacić także leasingiem. W tym roku będziemy to rozwijać i liczymy na duży sukces tego rozwiązania" - powiedział Sar.
W 2020 roku portfel należności leasingowych ING Lease Polska wzrósł o 3,5 proc. rdr do 10,3 mld zł (głównie dzięki portfelom przedsiębiorców oraz małych i średnich firm). W 2021 roku portfel należności wzrósł o 12 proc. do 11,5 mld zł.
ING Lease Polska jest obecna na rynku od 1995 roku, a od 2012 roku wchodzi w skład grupy ING Banku Śląskiego. Spółka oferuje wszystkie podstawowe rodzaje leasingu oraz pożyczkę, które pozwalają sfinansować zarówno ruchomości (w postaci samochodów osobowych, dostawczych, środków transportu ciężkiego, maszyn i urządzeń, sprzętu medycznego oraz IT), jak i nieruchomości.
Spółka kieruje swoje usługi do wszystkich grup klientów: dużych, średnich i małych firm, a także mikroprzedsiębiorców.
Sebastian Karbarczyk
(PAP Biznes), #INGseb/ osz/
